Camí escolar Què és?
És un programa per abordar la mobilitat a la ciutat de Barcelona des de l'àmbit escolar. Aposta per una mobilitat entesa des del respecte, la responsabilitat i l'autonomia, és a dir, des de l'educació en valors.
També pretén afavorir un accés segur i agradable d'anada i tornada de l'escola i fer del carrer un entorn acollidor i formatiu per a l'alumnat que hi circula i per extensió a totes les persones que s'hi desplacen.

NIVELL EDUCATIU : Cicle Mitjà
OBJECTIU: Que els nens i nenes prenguin consciència del camí que fan des de casa seva a l'escola fent aquesta activitat quotidiana agradable i per sobre de tot segura.

ENQUESTA:

1. En quin mitjà de transport vens a l'escola?

2. Quan trigues des de casa teva a l'escola?

3. Fas sempre el mateix trajecte?

4. Vens sol o t'acompanya algú?

5. Es segura la vorera de davant de l'escola?

6. Quants semàfors trobes en el teu camí?

7. Quants passos de vianants trobes en el teu camí?

8. Com trobes les voreres: estretes o amples?

9. Trobes alguna dificultat en el camí de casa a l'escola?

VALORACIÓ

Del resultat de l'enquesta es desprenen unes quantes conclusions:
La totalitats dels nens/es de 3r curs van a l'escola a peu.
Un 60% es acompanyat per un membre de la seva família.
Sempre fan el mateix trajecte.
Cap nen/a veu segura la vorera de davant de l'escola.
La mitjana de semàfors que es troben pèl camí és de 1,2.
La mitjana de passos de vianants és de 3,4.
Tots troben les voreres estretes.
Tots destaquen com a dificultat les obres a l'hora de caminar per les voreres ( hi ha vàries obres als carrers que van a l'escola.

REFLEXIONS

"El carrer és fonamental en el context de les ciutats actuals i és, també, un espai educatiu. La proposta del Camí Escolar consisteix a capacitar els infants i joves perquè vagin adquirint autonomia en els propis desplaçaments, tot desenvolupant actituds personals i socials de racionalitat i responsabilitat, minimitzant les situacions de risc. Amb aquesta proposta es poden traspassar els límits normatius de l'educació viària" per abastar un marc més ampli, útil i de més significativitat per als nois i noies: l'educació per a la mobilitat".
Montserrat Oller i Freixa
Professora de Didàctica de les Ciències Socials.
Universitat Autònoma de Barcelona.

"Calen carrers més segurs, on els infants puguin conquerir progressivament els marges d'autonomia que corresponen a la seva edat, i és bo que els nens siguin conscients de les oportunitats que una seguretat més gran els pot oferir."
Dario Manuetti
President de l'Associació La città possibile, de Torí.

COL-LABORADORS

Comissió de veïns de la Bordeta
Districte Municipal de Sants
Institut Municipal d'Educació de Barcelona

ALGUNES NORMES PER CIRCULAR A PEU PEL CARRER

Respecteu els altres vianants i eviteu donar-los empentes.
Camineu per les voreres
Utilitzeu els passos de vianants i travesseu quan l'homenet del semàfor sigui verd
Abans de creuar, mireu a l'esquerra, després a la dreta, després una altra vegada a l'esquerra, i finalment feu un pas endavant.
No tireu objectes a terra per no provocar cap accident

Fotos Festa Camí Escolar