DESCRIPCIÓ DE L'EXPERIÈNCIA
1. Descripció del centre
L'escola Perú és una escola d'una línia situada al casc
antic del barri de Sants de Barcelona i es caracteritza per una espectacular
diversitat lingüística i cultural. El 88% de l'alumnat és
de nacionalitat estrangera. La presència d'alumnes catalanoparlants no
passa de ser una anècdota dins del conjunt del centre.
2. Justificació
L'experiència que presentem és una activitat que forma part del
projecte que té engegat l'escola des de fa quatre anys. El claustre amb
la gran col·laboració de l'assessor LIC va acordar fer un projecte
amb la finalitat que la llengua catalana esdevingués realment la llengua
de comunicació i, per tant, de cohesió social, entre els alumnes.
L'adquisició de la llengua és un dels elements que considerem
més vitals en l'aprenentatge. Cal tenir molt present que quasi tot el
nostre alumnat és nouvingut i hi ha un alt percentatge de NEE. El nostre
objectiu és de preparar-lo perquè tingui les mateixes oportunitats
socials, culturals i laborals que la resta de la població. Som conscients
que és ara que són infants que cal posar les bases perquè
quan tots aquests infants esdevinguin adults pugin participar plenament de la
nostra societat
En concret, l'activitat Explica'm un conte és una experiència
que portem a terme des de fa dos cursos i ha estat una pràctica inclusiva
que ha permès que l'alumnat de NEE avancés en els objectius proposats.
3. Objectius
- Familiaritzar l'alumnat a desenvolupar activitats de llarga durada expressades
en català.
- Iniciar i aprofundir la capacitat discursiva i narrativa extensa de tot l'alumnat.
- Ampliar i consolidar vocabulari, expressions i estructures de la llengua per
a expressar-se amb més precisió, claredat i emotivitat.
- Adquirir naturalitat per parlar en públic i per desenvolupar habilitats
per captar l'atenció de l'oient.
- Naturalitzar la relació en català entre alumnes d'edats diferents
dins del centre.
- Fomentar el coneixement mutu entre alumnes grans i petits amb la finalitat
de fer més responsables als grans vers els petits, estimulant valors
com ara el respecte, la protecció del feble, el sentiment d'amistat entre
edats diferents, etc.
4. Desenvolupament
L'alumnat de Cicle Superior explica cada setmana un conte a l'alumnat d'EI,
CI i CM. Aquesta pràctica implica una organització complexa i
que es dissenya fins l'últim detall: adquisició dels contes amb
suport sonor que serviran de model, planificació de les actuacions, seguiment
de la preparació que han de fer els alumnes de CS atenent també
als aspectes no verbals i els horaris de les actuacions.
Organització:
- Establir les parelles o equips d'alumnes.
- Establir el calendari d'explicació de contes i els cursos als quals
s'hi anirà.
- Selecció dels contes.
- Presentació del conte a la parella d'alumnes grans per part d'un docent
encarregat d'assajar-lo i de fer-ne el seguiment.
- Preparació del conte autònomament per part dels alumnes.
- Assajos sota el mestratge i guiatge del docent responsable, seguint tècniques
d'immersió: suports visuals, suports reals i manipulatius, interaccions,
preguntes preparades, etc.
- Explicació del conte als cursos corresponents: els alumnes de 5è
van a P3, P4 i P5; els alumnes de 6è van de 1r a 4t. Els alumnes grans
es corregeixen i milloren les explicacions i la qualitat de la llengua d'un
assaig a l'altre.
- Posterior repetició (o explicació prèvia a EI) del conte
per part del tutor com a reforç i per treballar-lo mitjançant
dibuixos, vocabulari, estructures, missatge, etc.
Materials:
- Llibres de contes amb suport de CD.
- Reproduccions dels textos i dels CD que els alumnes fan servir per preparar-se.
- Fotocòpies ampliades a color i plastificacions de les imatges que serveixen
de suport visual a l'hora d'explicar els contes.
- Petits objectes que ajuden a la comprensió dels contes per part dels
més petits ja que són elements que surten i tenen importància
en la història. La visualització i manipulació fa que la
canalla visqui més intensament el relat.
Avaluació:
- És una avaluació totalment contínua i viva. El docent
encarregat va valorant i insistint en els aspectes comunicatius i lingüístics
que considera més fràgils a fi d'anar-los millorant progressivament.
5. Valoració
De l'experiència Explica'm un conte només se'n pot fer una valoració
positiva. Tot l'alumnat, grans i petits, esperen amb impaciència el dia
del conte, la motivació és tan alta que els contistes volen repetir
l'experiència el més aviat possible. Els objectius proposats es
van aconseguint i tots aprenen amb il·lusió sense adonar-se'n.
Materials
Assaig del conte
Explicació del conte
Treball de P-5 després del conte