Explica'm un conte!

DESCRIPCIÓ DE L'EXPERIÈNCIA

1. Descripció del centre
L'escola Perú és una escola d'una línia situada al casc antic del barri de Sants de Barcelona i es caracteritza per una espectacular diversitat lingüística i cultural. El 88% de l'alumnat és de nacionalitat estrangera. La presència d'alumnes catalanoparlants no passa de ser una anècdota dins del conjunt del centre.

2. Justificació
L'experiència que presentem és una activitat que forma part del projecte que té engegat l'escola des de fa quatre anys. El claustre amb la gran col·laboració de l'assessor LIC va acordar fer un projecte amb la finalitat que la llengua catalana esdevingués realment la llengua de comunicació i, per tant, de cohesió social, entre els alumnes.
L'adquisició de la llengua és un dels elements que considerem més vitals en l'aprenentatge. Cal tenir molt present que quasi tot el nostre alumnat és nouvingut i hi ha un alt percentatge de NEE. El nostre objectiu és de preparar-lo perquè tingui les mateixes oportunitats socials, culturals i laborals que la resta de la població. Som conscients que és ara que són infants que cal posar les bases perquè quan tots aquests infants esdevinguin adults pugin participar plenament de la nostra societat
En concret, l'activitat Explica'm un conte és una experiència que portem a terme des de fa dos cursos i ha estat una pràctica inclusiva que ha permès que l'alumnat de NEE avancés en els objectius proposats.

3. Objectius
- Familiaritzar l'alumnat a desenvolupar activitats de llarga durada expressades en català.
- Iniciar i aprofundir la capacitat discursiva i narrativa extensa de tot l'alumnat.
- Ampliar i consolidar vocabulari, expressions i estructures de la llengua per a expressar-se amb més precisió, claredat i emotivitat.
- Adquirir naturalitat per parlar en públic i per desenvolupar habilitats per captar l'atenció de l'oient.
- Naturalitzar la relació en català entre alumnes d'edats diferents dins del centre.
- Fomentar el coneixement mutu entre alumnes grans i petits amb la finalitat de fer més responsables als grans vers els petits, estimulant valors com ara el respecte, la protecció del feble, el sentiment d'amistat entre edats diferents, etc.

4. Desenvolupament
L'alumnat de Cicle Superior explica cada setmana un conte a l'alumnat d'EI, CI i CM. Aquesta pràctica implica una organització complexa i que es dissenya fins l'últim detall: adquisició dels contes amb suport sonor que serviran de model, planificació de les actuacions, seguiment de la preparació que han de fer els alumnes de CS atenent també als aspectes no verbals i els horaris de les actuacions.
Organització:
- Establir les parelles o equips d'alumnes.
- Establir el calendari d'explicació de contes i els cursos als quals s'hi anirà.
- Selecció dels contes.
- Presentació del conte a la parella d'alumnes grans per part d'un docent encarregat d'assajar-lo i de fer-ne el seguiment.
- Preparació del conte autònomament per part dels alumnes.
- Assajos sota el mestratge i guiatge del docent responsable, seguint tècniques d'immersió: suports visuals, suports reals i manipulatius, interaccions, preguntes preparades, etc.
- Explicació del conte als cursos corresponents: els alumnes de 5è van a P3, P4 i P5; els alumnes de 6è van de 1r a 4t. Els alumnes grans es corregeixen i milloren les explicacions i la qualitat de la llengua d'un assaig a l'altre.
- Posterior repetició (o explicació prèvia a EI) del conte per part del tutor com a reforç i per treballar-lo mitjançant dibuixos, vocabulari, estructures, missatge, etc.
Materials:
- Llibres de contes amb suport de CD.
- Reproduccions dels textos i dels CD que els alumnes fan servir per preparar-se.
- Fotocòpies ampliades a color i plastificacions de les imatges que serveixen de suport visual a l'hora d'explicar els contes.
- Petits objectes que ajuden a la comprensió dels contes per part dels més petits ja que són elements que surten i tenen importància en la història. La visualització i manipulació fa que la canalla visqui més intensament el relat.
Avaluació:
- És una avaluació totalment contínua i viva. El docent encarregat va valorant i insistint en els aspectes comunicatius i lingüístics que considera més fràgils a fi d'anar-los millorant progressivament.

5. Valoració
De l'experiència Explica'm un conte només se'n pot fer una valoració positiva. Tot l'alumnat, grans i petits, esperen amb impaciència el dia del conte, la motivació és tan alta que els contistes volen repetir l'experiència el més aviat possible. Els objectius proposats es van aconseguint i tots aprenen amb il·lusió sense adonar-se'n.

Materials

Assaig del conte