NORMES DE CONVIVÈNCIA CURS 2006-2007


El centre és un lloc d'estudi i de treball on conviuen un gran nombre de persones. Tots els que en formem part ens hem d'esforçar per tal d'aconseguir-hi un clima de respecte i harmonia, indispensable per al bon desenvolupament de les activitats acadèmiques i per poder treure profit de la convivència entre persones diferents i d'interessos diversos.
Les normes bàsiques que regulen aquesta convivència són les següents:
1.- Horari
El marc horari del centre és de les 8.15 hores a les 17.30 hores

Els alumnes que es quedin a dinar els dies que no hi ha classe a la tarda(dimecres i divendres) sortiran a les 15 hores.


Fora d'aquestes hores no es pot utilitzar cap dependència del centre a no ser que hi hagi un permís explícit que s'hagi concedit prèviament (cursos d'informàtica, activitat extraescolar...). En aquests casos es demanarà permís a la direcció perquè pugui facilitar les claus a la persona o persones responsables.


La porta principal del centre s'obrirà a les 8.05 h. al matí (a les 9.10 h. per als alumnes que s'incorporin més tard) i a les 15.25 h. a la tarda, i es tancarà a les 8.15 h , 9.15 h i 15.30 h. respectivament. L'alumnat que arribi després que s'hagi tancat la porta haurà de justificar el retard al professor de guàrdia, i posteriorment al seu tutor o tutora. A partir de 3 retards en un trimestre, l'alumne no podrà tornar a entrar a classe si arriba més vegades tard. En qualsevol cas, no es podrà entrar a classe un cop passat un quart des de l'hora d'entrada (8.30 h., 9.30 h. i 15.45 h., respectivament). Aquests alumnes hauran d'anar a la biblioteca fins la classe següent.


L'alumnat que arribi abans de l'hora de començar les classes, no s'ha d'esperar al carrer ni a les escales d'entrada; pot anar a la sala d'estudi o a la biblioteca.


En entrar o sortir del centre, qualsevol alumne ha de poder ser identificat; cal, doncs, que porti sempre el carnet d'estudiant.
Les persones de fora del centre s'hauran d'identificar amb el DNI o qualsevol altre document oficial (carnet de biblioteca, certificat del CAP...).


Els alumnes que, per algun motiu justificat, hagin de sortir del centre en horari lectiu, hauran de portar una autorització escrita pels pares o tutors legals i demanar permís al professor de guàrdia.


Esbarjo. Durant el temps d'esbarjo (d'11.15 h. a 11.45 h.), l'alumnat no podrà romandre a les aules. Els professors de guàrdia i una monitora controlaran que aules i passadissos quedin buits després dels cinc primers minuts.


L'alumnat d'educació secundària obligatòria no podrà sortir del centre durant l'horari lectiu; tampoc, durant el migdia (de 13.45 h. a 15.30 h.) si utilitza el servei de menjador. L'alumnat de Batxillerat podrà sortir del centre a l'hora d'esbarjo.


2.- Assistència i puntualitat
L'assistència a classe és requisit indispensable per al bon rendiment escolar. És, per tant, estrictament obligatòria.


La puntualitat en l'alumnat i el professorat és també essencial per al bon funcionament de l'activitat acadèmica.


Per tal de facilitar aquesta puntualitat, sonarà un timbre per marcar el canvi de classe i el temps d'esbarjo. Les classes no poden acabar abans de sonar el timbre. El professorat s'adreçarà a la classe següent amb la màxima promptitud i els alumnes romandran dins de l'aula.


Faltes d'assistència. El primer dia de classe, es donarà a cada alumne un talonari amb deu fulls de justificació de faltes d'assistència. Quan l'alumne hagi faltat i es reincorpori a l'institut, haurà de portar, en el termini màxim de 5 dies, el full corresponent, complimentat i signat pels pares o tutors legals. Un cop acabat aquest talonari, cal que se'n demani un altre al tutor o tutora, utilitzant el full de petició adjunt.


A efectes acadèmics, es consideren faltes justificades:
a- Malaltia (si és llarga i reiterada, s'haurà de documentar degudament) i visita mèdica.
b- Força major, ben especificada (problemes de transport, circumstàncies familiars...).


Es consideren faltes injustificades totes aquelles que no estiguin degudament justificades, i en concret:
a- Haver-se adormit.
b- Quedar-se a estudiar per a un examen.
c- L'acumulació de 3 retards, a qualsevol hora, que no estiguin justificats


Les faltes previsibles s'han de justificar prèviament.
A les faltes d'assistència injustificades se'ls aplicarà el següent reglament:
a- 5 faltes injustificades: el tutor o tutora farà una amonestació oral a l'alumne.
b- 10 faltes injustificades: el tutor o tutora concertarà una entrevista urgent amb els pares o els tutors legals, i els lliurarà en mà una amonestació escrita. Els pares o els tutors legals en signaran una còpia, que quedarà arxivada a cap d'estudis.
c- 20 faltes injustificades: el tutor o tutora repetirà el procés anterior per lliurar als pares o als tutors legals la segona amonestació escrita.
d- 30 faltes injustificades: el tutor o tutora lliurarà als pares o als tutors legals la tercera amonestació escrita. Aquesta tercera amonestació implicarà l'obertura d'un expedient.


Absència del professorat. Si falta el professor, els alumnes es quedaran a l'aula fins que el professor de guàrdia els indiqui el que han de fer.
A 2n cicle d'ESO i Batxillerat, si falta un professor a última hora del matí o de la tarda, l'alumne podrà sortir del centre sempre que la família així ho hagi autoritzat.


Professors de guàrdia. Cada hora de classe, i també durant l'esbarjo i el migdia, hi haurà professors de guàrdia. La seva funció és vetllar per l'ordre del centre, tenir cura de les incidències que s'hi puguin produir i fer-les constar, si cal, en el comunicat de guàrdia. En determinades franges horàries el professorat de guàrdia serà reforçat per monitors.
El conjunt de professors de guàrdia forma un equip i, per tant, s'organitzarà en cada hora per tal d'obtenir el màxim ordre en el centre.


Ordre a l'exterior de les aules. Durant les hores de classe cap alumne pot estar-se fora de l'aula corresponent. És igualment improcedent que els alumnes seguin a terra o a les escales interiors o d'accés al centre, sigui a hores de classe o durant l'esbarjo.
El carrer és un espai per a tots el vianants i els cotxes. Cal respectar aquest espai no seient a terra ni damunt dels cotxes.


3.- Expulsions de l'aula i altres incidències.
L'alumne ha de mantenir sempre una actitud correcta i respectuosa amb l'entorn i amb totes les persones que componen la comunitat educativa del centre.
Si, per circumstàncies excepcionals, un professor ha de recórrer a l'expulsió d'un alumne de l'aula, l'adreçarà al professor de guàrdia de la biblioteca a realitzar algun treball concret. En cap cas es podrà quedar pels passadissos o sortir de l'institut.
En el moment de l'expulsió, el professor donarà a l'alumne un full on consti aquest fet, full que l'alumne retornarà, signat pels pares o els tutors legals, a cap d'estudis, on quedarà arxivat; a l'alumne se li lliurarà un comprovant, la presentació del qual és imprescindible per reincorporar-se a classe. Altrament, es considerarà falta no justificada i l'alumne haurà d'anar a la biblioteca. També se n'informarà el tutor o tutora.
En les incidències que es produeixin dins de l'aula i que no comportin expulsió o bé que passin en altres dependències del centre se seguirà el mateix procediment però sense adreçar l'alumne a la biblioteca.
El reglament a aplicar en aquests casos serà:
L'acumulació de 3 expulsions i/o incidències motivades per conductes contràries a les normes de convivència se sancionaran amb la permanència al centre un dimecres a la tarda durant el qual, l'alumne realitzarà una tasca concreta que pot consistir, com a mesura pedagògica, en reparacions (si ha estat responsable de desperfectes o ha fet mal ús del material i les instal·lacions del centre) o tasques en benefici de la comunitat educativa.
L'acumulació de 6 expulsions i/o incidències comportarà una amonestació escrita que es lliurarà en mà als pares o als tutors legals.
Si l'alumne reincideix en aquesta conducta, es tornarà a iniciar de nou aquest procés. En arribar a la tercera amonestació escrita se li obrirà expedient.


4.- Exàmens
En començar el curs, cada professor informarà als alumnes dels criteris d'avaluació i recuperació de la seva matèria segons hagin estat establerts per cada seminari o departament.


Es procurarà, sempre que sigui possible, que l'alumne tingui un únic examen per dia. Cal exceptuar determinades proves o exercicis de classe que no entrarien en aquesta norma. És funció del delegat de curs vetllar per la coordinació de les dates d'examen.


Els exàmens tindran una durada màxima d'una hora, tret de les proves finals, i els alumnes no podran sortir de l'aula fins que toqui el timbre de canvi de classe.


El professorat comentarà l'examen corregit amb els alumnes. Aquests tenen el dret de veure l'examen i que els sigui justificada la nota.


Si un alumne falta justificadament a una prova o examen i si el professor considera que aquesta absència repercuteix en l'avaluació, l'alumne podrà fer l'examen fora de l'horari lectiu o bé en un altre moment que no impliqui una pèrdua de classe d'una altra matèria.
Si ho creu oportú, el professor podrà exigir un certificat oficial com a justificant de la falta.


5.- Biblioteca i sala d'estudis
En aquests dos àmbits només es poden realitzar tasques acadèmiques.
L'horari de la Biblioteca és de 8.15 h. a 17.30 h., de dilluns a dijous, i de 8.15 h. a 13.45 h. divendres. El servei de préstec de llibres funcionarà a partir de les 11.15 h.


Els alumnes de l'ESO no podran anar a la Biblioteca a l'hora d'esbarjo.


Els alumnes que la utilitzin han de realitzar un treball individual i respectar les normes generals de convivència i les particulars de la Biblioteca; en cas contrari, poden ser privats d'aquest servei.


Un professor i la bibliotecària vetllaran pel seu bon funcionament.


L'horari de la sala d'estudis és de 8.15 a 9.15 h i de 11.15 h. a 11.45h, de dilluns a divendres; i de 13.45 h. a 15.30 h., dilluns, dimarts i dijous.


Els alumnes que la utilitzin poden fer-hi treballs en grup i han de respectar les normes generals de convivència. En cas contrari, poden ser privats d'aquest servei.
Un professor vetllarà pel seu bon funcionament.


6.- Activitats complementàries
Els diferents departaments/seminaris van proposant, en les seves programacions, una sèrie d'activitats indispensables per al bon rendiment acadèmic. La participació en aquestes activitats és obligatòria, igual que les classes. Els alumnes que hagin infringit reiteradament les normes de convivència poden ser privats del dret d'assistir-hi, prèvia comunicació als pares o als tutors legals.


La realització de festes o altres activitats lúdicoculturals dins del recinte escolar per part de l'alumnat es proposarà a l'equip directiu per tal de poder-les dur a terme i es crearà una comissió responsable de fer-ho.


7.- Material i neteja
El manteniment del centre és responsabilitat de tots i cada un de nosaltres.


Cada grup es farà responsable de la seva aula i cada alumne de la seva taula i cadira. El tutor o tutora supervisarà periòdicament l'estat material de l'aula. Per tal de facilitar la neteja i l'ordre de les aules, es podran prendre mesures organitzatives entre els alumnes, coordinades pel tutor o tutora de cada curs.


La destrossa voluntària o per ús indegut del material serà motiu d'una amonestació escrita o d'expedient, segons la gravetat. En aquest últim cas, el director pot determinar que els responsables paguin l'import dels desperfectes que han produït i/o que, si és possible, els reparin personalment com a mesura pedagògica.


El centre ha d'estar net. No es pot menjar ni beure a les aules. Cal utilitzar les papereres tenint en compte els residus per als quals estan preparades i evitar que s'embrutin les parets i el mobiliari. Els alumnes no poden penjar cap tipus de cartell a les parets. Els llocs adequats per transmetre qualsevol informació són els suros de les aules i passadissos destinats a aquesta finalitat. Això es farà sempre mantenint el respecte que mereixen les persones i les institucions. S'encomanaran tasques de neteja o de reparació del centre a aquells alumnes que incompleixin aquestes normes.

8.- Material personal

Els alumnes només han de dur a l'Institut el material necessari per al correcte seguiment de les classes. Aixó vol dir que no haurien de dur objectes de valor que no tinguin un objectiu didàctic.

En tot cas, els alumnes són els únics responsables de les seves pertinences.

El mal ús del material propi dels alumnes podrà comportar la seva requisició, per un període de temps limitat, per part del professorat del centre.


9.- Prevenció d'hàbits perjudicials per a la salut
D'acord amb la normativa vigent del Departament d'Educació, es prohibeix fumar en tot el recinte escolar inclòs el jardí.
No es permet el consum de begudes alcohòliques de cap tipus a l'interior del centre, en cap dels nivells educatius.
Així mateix està estrictament prohibit el consum de qualsevol altra substància de les considerades drogues en tots els àmbits de l'institut.
L'incompliment de la norma en qualsevol d'aquest dos últims casos serà motiu d'obertura d'expedient disciplinari.

10.- Dret a la imatge

Atès que el dret a la pròpia imatge està especialment protegit per la llei(Llei 5/1982, de 5 de maig), no és permesa la captació i publicació d'imatges on aparegui alumnat o personal del centre que no tinguin un objectiu acadèmic. En tot cas, sempre caldrà el consentiment explícit i per escrit de la direcció del centre.

11.-Comissió de convivència
Per tal de garantir la correcta aplicació d'aquestes normes de convivència, es constitueix una comissió de convivència, formada, tal com determina la normativa vigent, per representants del professorat, dels pares i mares, de l'alumnat del centre i per la direcció, que la presideix.

Aquesta comissió també tindrà com a finalitat la col·laboració en la planificació de mesures preventives i en la mediació escolar.

L'incompliment de les normes, segons la seva gravetat, pot ser considerat com a conducta contrària a les normes de convivència o com a conducta greument perjudicial, qualificada com a falta, d'acord amb el que estableix el decret 266/97, de 17 d'octubre, modificat pel decret 221/2000, de 26 de juny, del Departament d'Educació, sobre drets i deures dels alumnes.