Planificació i seguiment

Responsables de l’elaboració, seguiment i modificacions del PAT

Elaboració i seguiment:

Un conjunt de persones: l’equip directiu, la coordinadora d’orientació, els coordinadors de nivell, la psicopedagoga i la professora de pedagogia terapèutica.

Objectius

El que es pretén amb el pla d’acció tutorial és aconseguir que l’alumnat :

Es pugui sentir integrat en el seu grup i en el centre.

Aprengui a relacionar-se de manera correcta i enriquidora amb companys i professors.

Segueixi un procés positiu de creixement i maduració personal.

Vagi adquirint coneixements que li permetin aprofitar al màxim les seves capacitats.

Sàpiga triar en cada moment l’itinerari acadèmic més apropiat a les seves preferències i aptituds.

 

Continguts. Seqüenciació. Metodologia (estratègies, activitats)

Els continguts del pla d'acció tutorial són el conjunt d’activitats d’acollida, d’orientació personal, acadèmica i professional que s’adrecen als alumnes. L’exerceix de forma compartida tot el professorat del grup (l’equip docent) i la coordina i dirigeix el professor assignat al grup com a tutor.

Les activitats d’orientació personal tenen especial importància en els casos que es detectin problemes greus d’adaptació i de relació, així com en els casos d’alumnes procedents d’àmbits culturals diferents del nostre.

Planificació i seguiment

S’organitzen periòdicament reunions de tutors de cada nivell i reunions de l’equip docent de cada grup per coordinar, concretar i revisar el desenvolupament de les diferents activitats.

Considerem fonamental començar cada curs, i d’una manera especial el primer de l’etapa de secundària, amb un traspàs d’informació sobre els alumnes mitjançant entrevista entre els tutors del curs anterior i els del nou curs.

Treball amb la família

L’acció tutorial ocupa un primer pla en la nostra pedagogia i creiem que complementa la tasca educativa per excel·lència, la de les famílies, per això és molt important el contacte dels pares amb el tutor, tant per compartir informació com per reflexionar junts sobre l’evolució de l’alumne i vetllar per una educació amb llibertat, autonomia i responsabilitat.

Treball amb alumnes

Valorem molt la tutoria individualitzada i per fer-la possible junt amb la tutoria col·lectiva, hem assignat a cada grup un altre professor com a tutor adjunt.

A través de les entrevistes personals el tutor pot atendre cada alumne tenint en compte les seves particularitats, pot ajudar-lo a conèixer-se, a planificar les tasques acadèmiques, a seleccionar el seu currículum, a prendre decisions, a responsabilitzar-lo del seu treball i de la seva actitud.

A través de l’hora setmanal dedicada a la tutoria de grup, el tutor (o el tutor adjunt), fent de representant de tot l’equip docent, facilita la participació activa, crítica i responsable del grup en el seguiment acadèmic, programa i distribueix tasques entre els alumnes, té cura dels hàbits d’estudi, fomenta el respecte, la bona relació entre companys i entre alumnes i professors. Cada nivell té un tema general al voltant del qual es desenvolupen activitats durant algunes de les tutories setmanals de grup. Aquests temes són :

A primer: Acollida al centre i pla de lectura.

Coneixement del grup, presentació dels espais i de les persones que intervenen en el funcionament de l’institut. Acceptació de les normes de convivència. Planificació de l’horari de classes i de l’horari personal de treball. Tècniques bàsiques i hàbits d’estudi a tenir en compte en l’entrada a l’etapa de secundària. Fomentar l'hàbit i el gust per la lectura.

A segon : Convivència i pla de lectura.

Normes de convivència. Amistat i companyerisme. Acceptació de l’altre i tolerància. Col·laboració i treball en grup. El grup classe com a grup de treball i espai de convivència. Fomentar l'hàbit i el gust per la lectura.

A tercer : Llegir, parlar i escriure per aprendre. Tècniques d'estudi.

Aprofundiment en tècniques d’estudi. Aprendre a aprendre.

A quart : Orientació.

Orientació personal i acadèmica. Informació sobre els batxillerats i els cicles formatius. El món de l’ensenyament i el món del treball.

 

Avaluació

Es fa a final de curs amb tot l’equip responsable de l’elaboració i seguiment del pla d’acció tutorial.

 

Organització

Agrupament d’alumnes

Es conserven els grups que vénen de la mateixa escola a primer d'ESO. En general s'intenta mantenir el grup classe. Es canvia únicament si hi ha raons pedagògiques que ho justifiquin.

 

Adjudicació de tutories

Les tutories s'assignen a aquells professors que tenen més formació i experiència en tasques d'acció tutorial.

A primer cicle cada curs té un tutor i un tutor adjunt.

Durada cicle o nivell

No sempre es manté el professor tutor durant tot un cicle perquè es considera positiu que es mantingui una part del professorat, però que cada curs s’introdueixin canvis en les persones que intervenen en la formació de l’alumne.

Temps lectiu compartit amb el grup d’alumnes

Una hora diària com a màxim amb l’excepció del tutor/a que podrà tenir dues hores lectives el mateix dia en un mateix grup o bé d'algun professor que tingui crèdit variable en aquell mateix grup.

 

Espais de coordinació i periodicitat:

Reunions de tutors (nivell o cicle)

Aproximadament cada quinze dies.

Reunions de professorat de nivell i tutors (equips docents, comissió pedagògica...)

Cada mes de forma habitual i cada vegada que calgui si les circumstàncies ho requereixen.

Traspàs d’informació intercicles

A través dels fulls de seguiment i oralment.

Treball amb alumnes

Individual:

Entrevista o altres , contingut i periodicitat,

"Espais informals"

Com a mínim hi ha una entrevista trimestral del tutor amb cada alumne.

A més s’hi entrevistarà cada vegada que calgui.

Col·lectiu

Espai de temps reservat a la tutoria col·lectiva

Una hora setmanal. De vegades amb el tutor i de vegades amb el cotutor.

El contingut depèn del nivell i del moment del curs segons s’hagi acordat en les reunions dels tutors del mateix nivell. Les reunions de tutoria grupal tenen sempre en compte el lema que hem descrit anteriorment.

 

Òrgans de participació en la vida del centre

Cada grup es coordina amb els altres grups per realitzar determinades activitats conjuntes:

campanyes de solidaritat

campanyes de neteja

campanyes de conservació i repoblació del jardí

activitats fora i dins del centre: sortides i viatges, carnestoltes, concerts, activitats de final de trimestre, jocs florals, concursos, jornada de portes obertes....

La comunicació entre grups es realitza a través dels delegats que són els representants del grup classe.

Es fan periòdicament reunions de delegats per coordinar la participació de tots els grups en les activitats del centre.

Els delegats de grup formen la junta de delegats.

L'alumnat escull els seus representants al consell escolar. Aquests representants es reuneixen periòdicament amb la junta de delegats per tal que tots els delegats puguin transmetre les seves peticions al consell escolar.

Treball amb família

Individual. Entrevistes: contingut, periodicitat, registre.

Totes les que calguin en funció de les necessitats detectades.

Cada tutor manté un registre de les entrevistes personals que manté amb els pares i alumnes.

El tutor es reuneix, com a mínim, una vegada al curs amb els pares.

Informació escrita (preavaluació, avaluació, orientacions...)

Consta en els documents que es lliuren a l'alumnat a l'inici de curs.

Col·lectiva

Contingut i periodicitat.

Presentació del curs i de les característiques del nivell. Explicació de les funcions del tutor i explicació dels objectius i contingut del les tutories del curs.

També dels mecanismes de comunicació entre les famílies i el tutor i altres estaments del centre.

Informació escrita

Informació general de l’organització del curs.

També s’informa als pares de les activitats que no es poden concretar al començament de curs quan es realitzen aquestes activitats.

Òrgans de participació en la vida del centre

Els pares d'alumnes es reuneixen periòdicament per tal d'intercanviar impressions, detectar necessitats i proposar activitats que puguin ser útils per als pares i alumnes de l'institut.

Els pares escullen els seus representants al consell escolar que és l'òrgan de participació i comunicació de tots els estaments.

Els representants de l'associació de pares i mares es reuneixen periòdicament amb l'equip directiu per tal de coordinar les propostes i activitats conjuntament.

Estratègies de resolució de conflictes

Es dialoga amb les persones que han intervingut en el conflicte per tal d’intentar clarificar els fets que s'han produït i resoldre el conflicte de forma positiva.

Es comunica al tutor/a dels alumnes que hi han intervingut.

Es comunica també a les famílies i, quan es considera necessari, es demana la col·laboració de la comissió de convivència i també de professionals que puguin orientar en quina és la millor decisió que caldrà prendre.

enrere.gif (249 bytes)