Accions col·laboratives entre el parvulari i el cicle superior

Un conte per a treure'ns la por.

Accedeix al vídeo de "El món de la foscor"

 

 

El projecte col·laboratiu amb P5 parteix de la celebració del Halloween de sisè, que s’estén al parvulari (novembre de 2009). Durant la visita a la classe de “les aranyes”, observem que alguns alumnes de sisè senten fòbia per les aranyes. Pactem amb la mestra una col·laboració per la qual, els alumnes de P5 explicaran per què no s’ha de tenir por a les aranyes. A canvi, els alumnes de sisè elaboraran contes infantils que treballin “les pors”. Després de diferents contactes, partim d’un llistat de pors personals elaborats pels propis alumnes de P5. A partir d’ella crearem els nostres contes. Cada alumne tria un aspecte amb el qual se sent identificat. Creem pautes prèvies per a l’elaboració d’un guió adequat, tenint molt present d’eliminar aspectes dels contes tradicionals que considerem negatius, molt especialment aquells que poden fer referència als estereotips masculins i femenins,i es pengen a l’aula virtual. Exposem a la classe els diferents guions i comentem els seus pros i contres. Ara creem pautes d’elaboració i de revisió que igualment es pengen a l’aula virtual. Es visionen o es llegeixen models de contes en diferents formats. Es fa la lectura de diferents fragments inicials dels contes i es realitza la crítica conjunta. S’elaboren i milloren els textos seguint aquesta mateixa tècnica amb un mínim de quatre esborranys. Es presenten els textos finals a l’aula virtual i es fa la corresponent lectura. La selecció la realitza el mestre, tenint present les opinions del grup.

 

El projecte col·laboratiu amb P5 clou amb el treball a fons amb dos contes seleccionats: “Elmón de la foscor” i “Aranyes de somni”. El més adequat a l’efecte, es reconvertirà en guió teatral (El món de la foscor) amb la participació inicial de tota la classe, revisant el contingut, afegint personatges i retocant el necessari per a la seva realització en teatre de titelles. Els últims retocs els fa l’autor, respectant així la idea original, però tenint present els criteris del grup. Femla lectura expressiva, la interpretació inicial i repartim papers per a la reelaboració personal. Després d’assajos i retocs als papers corresponents, es realitza l’enregistrament en vídeo i l’edició del mateix.

 

Ens citem pràcticament a final de curs (mitjans de juny de 2010) amb el grup de “Les aranyes” i veiem el vídeo conjuntament. Els nens i nenes de P5 expliquen als gran curiositats de les aranyes, els beneficis que ens aporten als humans i fan la representació d’una aranya en la seva teranyina i com cacen les seves preses.

 

L’altre conte seleccionat (El món de la foscor) és llegit en públic per l’autora i acordem realitzar il·lustracions per part d’altres companys per tal de completar-lo. L’autora realitzarà la portada. La finalitat serà digitalitzar-lo, fer-lo en format paper i lliurar un exemplar a la biblioteca i un altre lliurar-lo el proper curs al grup de “Les aranyes”, a primer, per tal de motivar, bé l’escriptura en lletra lligada, bé d’impremta, amb una visita expressa dels exalumnes autors en horari que sigui compatible.

 

El mestres valorem de manera molt positiva aquesta col·laboració, però han estat els protagonistes els qui han gaudit més del seu treball, tant del procés com dels resultats. Aquí els teniu.