COM ÉS CARDONA ?

Cardona, vila situada en un tossal al costat del majestuós castell, és una de les poblacions més antigues de Catalunya i amb més història.

El serrat de les Rovires, costa Rèvola, el serrat de Vila-seca, el serrat del Porquer, la serra de la Sal, Santa Cecília, el turó de Coma Alzina, el serrat de Comabella, la serra del Rèvol, el turó de Boixadors, el tossal de Garriga i el puig del Castell són els punts més alts del municipi.

La major part del terme està ocupat per boscos de pi blanc, al solell, i de pinassa a les obagues. Als marges dels rius i de la riera hi ha interessants boscos de ribera. Els cultius són de secà pels plans i les comes; els horts de regadiu proliferen als costats dels diferents corrents d'aigua.

Malgrat el tancament de la mina de potassa, encara s'exploten la sal comuna i la sal industrial, de les entranyes del collet de Sant Onofre i de la terrera respectivament.

De la indústria tèxtil, abans tan important, només resta en funcionament la fàbrica coneguda com "el Paperer"

Cardona té nombrosos atractius turístics:

La Muntanya de Sal: foradada per atractives galeries, restaurades recentment per poder ser visitades junt amb les antigues instal·lacions mineres.

 

El Castell de Cardona: S'alça entre la clotada del salí i el riu, en un promontori gairebé cònic ( 589 m). En destaca la Col·legiata de Sant Vicenç, consagrada el 1040, mostra del romànic primitiu a Catalunya. Conserva, en part, les restes del castell vescomtal dels segles XII i XIII, la gran torre d'homenatge ( Torre de la Minyona ), i muralles construïdes en diverses èpoques. El castell ha sofert diverses restauracions i, actualment, és parador de turisme.

Església de Sant Miquel: D'estil gòtic, consagrada el 1397, d'una nau, amb capelles laterals i notables claus de volta. Fou construïda damunt una d'anterior esmentada ja el 1013 i de la qual es conserva el campanar. Hi trobem retaules del segle XIVè i la imatge de la Verge del Patrocini, patrona de la població, traslladada a Cardona per l'almirall Ramon Folc I el 1423 com a trofeu de guerra, procedent del port de Marsella.
Portal de Graells: Antiga porta nord-est de les muralles de Cardona. Del segle XIVè.
Capella de Santa Eulàlia: D'estil gòtic, conserva la porta romànica. Fou la capella de l'hospital medieval de pobres i pelegrins.
Muralles: que enllaçaven la vila amb el castell.
Els carrers: estrets i amb desnivells
La Fira: plaça principal on hi ha la casa de la vila (antic palau ducal) i l'escultura del comte Borrel creada per Josep M. Subirachs.  
Pont del diable: Sobre el riu Cardener, restaurat recentment.


Ajuntament de Cardona

 

portal