INFORMACIÓ D'INTERÈS PER A TOTA LA COMUNITAT EDUCATIVA

[Tornar a pàgina principal]

Llémena

Pediculosi (Poll comú o del cabell)

Què és el poll comú o poll del cabell?
El poll comú, és un de tres tipus de polls que infesten a la gent. Els polls comuns són insectes grisencs minúsculs d'uns 2 mil·límetres de llargària que viuen en cabell. Es multipliquen ràpidament, posant petits ous ovalats (llémena) de color blanc-perlat i de la grandària d'un cap d'agulla. S'enganxen a la base del cabell, prop del cuir cabellut, principalment darrere de les orelles i en el clatell.

Es poden veure els polls?
Encara que és difícil, si mirem de prop podem veure els ous. El més freqüent és trobar-los darrere de les orelles, en la part posterior del cap i del coll. No es deuen confondre els ous amb la caspa. La caspa pot llevar-se fàcilment del cabell; els ous no perquè s'enganxen en un cabell.

Qui pot tenir polls i quins són els símptomes?
Qualsevol persona pot tenir polls. No són mostra de brutícia. Els polls són transmesos fàcilment de persona a persona pel contacte directe. Un dels símptomes que indiquen la presència de polls és la coïssor persistent del cuir cabellut que s'acompanya a vegades per les marques del gratat o que sembla ser una erupció.

Com es transmeten els polls i quant temps pot una persona transmetre'ls?
Els polls no tenen ales i no volen ni salten; s'arrosseguen. Es transmeten a través de contacte directe amb una persona infestada, o amb articles que es comparteixen com pintes, raspalls, tovalloles, fundes de coixí, capells, bufandes, auriculars i roba. Els armaris on es penja roba de diferents persones permeten la propagació. Poden transmetre's mentre els polls o els ous segueixen vius en la persona infestada o en la roba...

Quin és el tractament? Hi ha resistència o fallada al tractament?
Els productes contra els polls estan disponibles sense recepta, encara que sempre és millor consultar amb els professionals sanitaris. Es deuen utilitzar segons les instruccions i poden matar als polls però a no sempre maten a tots els ous. Després d'aplicar el xampú, els ous restants es deuen llevar amb una pinta especial o una pinta de metall de dent fina. Es recomana un segon tractament 7-10 dies després del primer per a assegurar-se d'eliminar als quals hagin sobreviscut. El cabell deu ser revisat curosament i els ous llevats cada dia durant 2 setmanes per a assegurar-se que s'ha guarit la infecció. Hi ha estudis en curs per a tractar de determinar si alguns dels remeis actuals ja no són eficaços. En els casos que no semblen respondre al tractament, el llevar manualment els ous és el procediment més important a seguir.

Com s'evita que els polls tornin o es retransmetin a uns altres en la meva llar?
Quan a una persona se li troba polls per a prevenir una nova infecció, també deu ser revisat el cabell de tots i cadascun dels integrants de la unitat familiar. Les tovalloles utilitzades per a assecar el cabell després del tractament amb el xampú per als polls es deuen rentar immediatament. La roba, els estris del llit les joguines suaus (de tela) es deuen netejar especialment, per exemple usant aigua calenta, eixugadors d'aire calents (almenys 20 minuts) o per neteja en sec. Els articles que no poden ser rentats coixins etc. es deuen segellar en una borsa de plàstic durant 2 setmanes. El sòl, els mobles, els seients, la tapisseria fins i tot la de l'automòbil i les catifes o moquetes es deuen netejar amb aspiradora Les pintes i els raspalls es deuen desinfectar, després de rentar-los diàriament amb aigua calenta. La desinfecció es fa submergint-los en el xampú contra els polls durant 4 minuts, o bullint-los en aigua 10 minuts. L'examen del cabell i el llevar manualment els ous encara vius és molt important per que no es torni a produir un altre brot de polls. Els ous que han rebentat o mort, així com les cobertes buides de l'ou, no ocupen cap paper en la transmissió dels polls. Els ous que es veuen a més de 1 centímetre del cuir cabellut són probablement una infecció passada.

Què més es pot fer per a prevenir els polls?
Tots necessiten ser educats en no compartir barrets, capes, pintes i altres articles. La família deu revisar rutinàriament el cabell dels seus integrants. En cas de detectar polls hem d'avisar a l'escola i no podem anar al col·legi fins haver realitzat el tractament. Abans de tornar a escola hem de passar per la infermeria per saber si el ous que encara tenim als cabells son morts.

Llémenes vistes en secció

Poll vist amb llum ultraviolada

Poll arrossegat per la pinta

Dissecció d'un poll