PROJECTE D'INNOVACIÓ EDUCATIVA 2006/07-2008/09

Nunca en la historia la Tierra había tenido tanta población como en nuestros días. Pero la expansión y el crecimiento desordenado de la raza humana afecta ya muy gravemente al equilibrio de la naturaleza como nunca, tampoco, había sucedido. Las alarmas se multiplican día a día.

El gran reto del siglo XXI, sin ningún género de duda, es hacer compatible el progreso económico y social dela humanidad con la máxima protección del medio ambiente....”

Així començava l’editorial del diari La Vanguardia del 28 de març de l'any 2006 titulada Planeta enfermo a propòsit de la Convenció sobre la Diversitat Biològica que s’estava celebrant a Curitiba (Brasil). I acabava amb una crida a governs, empreses, institucions civils i ciutadania a seguir les indicacions dels experts i contribuir a la protecció del medi ambient.

Nosaltres, alumnat i professorat, membres d’una comunitat escolar i ciutadans del segle XXI, volem fer nostra aquesta crida i arribar, en la mesura de les nostres possibilitats, a ser experts capaços de diagnosticar la situació mediambiental de l’entorn més proper, d’incidir amb propostes de millora i, en definitiva, ser agents capaços de contribuir a la protecció del medi ambient.

Ara bé, si el repte és fer compatible el progrés econòmic i social amb la protecció del medi, caldrà trobar el model de creixement que ho faci possible perquè l’aplicació del nostre model occidental genera greus i nombrosos problemes de tipus ecològic, econòmic i social. Les causes s’han de cercar en les formes de relacionar-se els humans entre si, i les relacions que estableixen els humans amb la resta de la biosfera. Càlculs recents posen de manifest que si tots els habitants del planeta tinguessin les taxes de consum de recursos naturals dels ciutadans europeus i nord-americans, serien necessaris diversos planetes Terra per cobrir les demandes.

Atès que l’institut no pot educar en uns valors oposats als que socialment es practiquen, cal començar per posar en qüestió el model actual de consum malversador en la nostra societat.

Institut Francesc Macià - 2010