
Per què anem a exposicions dart, assistim a obres de teatre i lectures poètiques sense cap mena de recança i quan ens plantegem anar a una xerrada científica o llegir les planes de ciència dun diari o una revista dinformació general tendim a arrufar el nas? El nou crèdit de Cultura Científica ofert aquest passat trimestre al segon cicle dESO intenta apropar tots els aspectes científico-tècnics de la societat als nostres estudiants. Quins són els aspectes científics fonamentals que tota persona ha de conèixer per entendre la complexa societat que ens envolta? A partir de la discussió darticles sobre la ciència, els seus límits, mètodes i objectius i la manera que tenen de treballar els científics i comunicar els seus descobriments ens hem apropat al dia a dia de la tasca científica i el perquè de la pluridisciplinarietat dels equips científics actuals. La lectura i interpretació de gràfics complexos, debats a classe sobre labast i repercussions socials de certs descobriments científics, assistència a conferències científiques (Museu de la Ciència de Barcelona), anàlisi estadística, juntament amb un treball dinvestigació bibliogràfica presentat a classe sobre conceptes significants a les darreries del segle XX han configurat aquest crèdit variable.
Aquest crèdit va acompanyat dun cicle de xerrades científiques obert a tots els estudiants dESO. Aquest trimestre hem tingut la visita del professor Carles Estévez que ens ha parlar sobre recerca relacionada amb lorigen de la vida i pel proper gener esperem una xerrada del professor de la UPF, Albert Presas, sobre la relació entre Filosofia, Ciència i Matemàtiques.

CONFERÈNCIES AL MUSEU DE LA CIÈNCIA:
Aquest any a 3r dE.S.O sha iniciat un nou crèdit variable anomenat Cultura científica per vies alternatives a les plantejades en els llibres de text: articles periodístics, gràfiques, xerrades, conferències i exposicions, comptant en tot moment amb la cooperació i col·laboració dels professors relacionats amb làrea de ciències i puntualment amb aportacions de caràcter més literari.
Arrel daquesta matèria es proposà la idea dassistir a una conferència al Museu de la Ciència de Barcelona el dimarts 5 doctubre a les 7 de la tarda. Amb la sala no gaire plena i nosaltres fora de context va començar la conferència. Harold Kroto, Professor a la Universitat de Sussex va presentar lacte amb el nom de La Ciència: La cultura ignorada i ens va parlar de la mol·lècula C60, un descobriment que lany 1996 li va fer guanyar el premi Nobel de la Química. Va fer esment, sobretot, que la ciència actualment està molt ignorada per la societat i ens animà als joves a què no la deixéssim de banda i ens interésessim més per ella.
Les petites bromes amb que de tant en tant amania el tema de la conferència, van donar un caire no tan seriós i més amè, fet que també va agilitzar la seva durada, que va ser d1 hora i ¾.
En definitiva, la gran majoria que hi vam assistir vam anar-hi una mica escèptics, però al final va resultar ser molt interessant i pedagògica.
NOUS MICROSCOPIS PER AL LABORATORI
Al començament de curs van arribar dos microscòpis nous a lescola. Aquests són molt més moderns i sofisticats que els altres i per secundària aniran molt bé segons ens ha informat la Mònica Solà, professora de biologia.
Amb aquestes recentment adquirides eines de treball, tots els alumnes de lescola, especialment els dE.S.O, podrem dur a terme i gaudir dobservacions més acurades i amb més detall. Ja que cal esmentar el fet de que disposen dobjectius de fins a 100 augments. Altres avantatges a comentar sobre aquests aparells seria que són binoculars i, per tant, resulta més fàcil mirar a través dells, són molt més estables que els anteriors i permeten lestudi i la visió de coses realment petites, com per exemple, les bactèries.
Tot i que el seu funcionament no és gens complex, a hores dara els estudiants que treballen amb ells es dediquen atentament a laprenentatge de la seva utilització esperant amb expectació poder començar a observar els éssers més minúsculs, sobretot en les pràctiques de química i biologia, que són les que més es realitzaren en aquesta aula.
LEscola, en vista de lèxit, té previst comprar-ne cada any. Per altra banda els alumnes que ja han tingut algun contacte amb els nous instruments, han quedat meravellats de la seva moderna tecnologia.
Esperem que ben aviat tots en poguem gaudir i fer que per uns moments ens creguem ésser uns autèntics i experimentats científics.
Marta Bergé i Anaïs Calvo
CRÒNICA SOBRE LA CONFERÈNCIA DE CARLES ESTÉVEZ
Conferència: Lorigen de la vida a la Terra.
Conferenciant: Carles Estévez.
Lloc: Gimnàs de lEscola El Puig.
Dia: 26 doctubre del 1999.
Durada aproximada: 1h i mitja.
Com soriginà la vida a la Terra? Aquesta fou la pregunta, la solució de la qual va ser la base i el tema tractat al llarg de tota la conferència, que dugué a terme el passat dimarts dia 26 doctubre el senyor Carles Estévez, un important exobiòleg dorigen català, que a principis dels anys 90 obtingué una beca per anar als Estats Units i formar part de limportant equip dinvestigació del galardonat amb el Premi Nobel de la Ciència, el professor Stanley Miller, a la Universitat de Santa Cruz (Califòrnia). A més a més, durant el temps que va romandre a Amèrica, el senyor Estévez també tingué loportunitat dentrar a formar part del servei de la coneguda organització de la NASA. Però en el retorn a la seva terra natal, sha posat a treballar de valent en la seva gran passió, lexobiologia; ciència que estudia lorigen de la vida a la Terra i les reaccions químiques que el van precedir, per a finalment crear vida a qualsevol lloc de lunivers.
La seva dedicació envers aquesta, lha portat a ser cofundador de lInstitut Universitari de la Ciència i la Tecnologia de Mollet del Vallès.
En el transcurs de la seva interessant conferència, en Carles Estévez va enriquir els nostres coneixements obsequiant-nos amb una immensa font dinformació provinent de la seva experiència com a exobiòleg. En la seva presentació va intercal·lar imatges obtingudes a partir de transparències i diapositives amb lexposició oral; daquesta manera, resultar una xerrada molt amena, interessant i pedagògica, dun nivell molt adient per a poder ésser comprès pels estudiants de tots els cursos de secundària, que fórem qui presenciàrem la conferència. Entre daltres coses que ens explicà, les que potser més captaren la nostra atenció i ens sorprengeren, foren, per exemple, dades com la de que la Terra viatja a 300.000 Km/h, que actualment encara no existeix una definició precisa per a la vida, o lexplicació de la formació de les estrelles, els planetes i els satèl·lits.
Quan la presentació conclogué, els alumnes dE.S.O. van disposar dun torn de preguntes, potser massa breu per la manca de temps, al que el senyor Estévez es prestà encantat daclarir tots els possibles dubtes que, nosaltres, els estudiants, poguéssim tenir.
Marta Bergé i Xell Huguet
Esquema d'un experiment d'exobiologia,
recreant les condicions en les quals aparegué la vida