DEL DESERT A LA SELVA A TRAVÉS DELS ANDES:

Com cada any, els alumnes de Secundària de l’Escola, vam assistir a la conferència del Sr. Monturiol. Aquesta vegada tractava del tema: Del desert a la selva a través dels Andes i, a partir d’això, ens va dir que es podia dividir la zona en tres parts: la costa, la serra i la selva.

Va començar dient que fa 200 anys, a la costa (zona entre els Andes i el Pacífic) hi habitava la civilització Nàzca, que es diferencia de les altres principalment pels seus dibuixos representatius. Aquests estan gravats a la rampa de San José, són tan grans que abans es creia que tan sols eren ratlles, fins el 1930 no es va saber que eren dibuixos, tot i que bastant esquemàtics. Entre ells, trobem un calendari que marca els dies en què passa el solstici d’estiu i també un colibrí que medeix 108 m.

Després d’aquesta explicació, ens va parlar una mica sobre la Sierra, la qual es troba a uns 4633 metres d’alçada. Al coll hi ha 3000 metres de desnivell seguits. Hi ha molt moviment comercial, els camions que hi passen, es juguen la vida, ja que quan dos es creuen, per poder pasar, el de la part de fora, queda amb una roda pels aires, amb el perill de caure.

I després d’aquesta curiositat, va passar directament a parlar-nos de la selva. Primer de tot, només esmentar, que l’Amazones, el Nil i el Mississipí són els únics rius del món que superen els 6000 Km de llargada i que l’Amazones és el més gran en cabal (100.000 m³/s).

Per l’Amazones es viatja en piragua, el conductor d’aquesta és anomenat “puntero”.

Respecte la fauna, ens va explicar que hi ha una aranya que medeix 22 cm i que té un picada mortal.

A la selva també hi trobem el riu Parican, que té unes cascades inmenses (poden arribar als 550 m.).

L’Amazònia no és la comunitat vegetal que té més extensió del món, però sí la que té més massa vegetal de totes.

La ciutat més gran de Bolívia és La Paz, amb 68.000 habitants. Antigament hi vivien els inques, dels quals no se’n sap gaire perquè no tenien escriptura, però sabem que fou un imperi més gran que el Romà.

L’Atlàntic s’eixampla 2,7 centímetres cada any. Aquesta és una de les velocitats geològiques més ràpides de la Terra. La placa de Nazca subdueix sota la placa sudamericana. Aquest moviment produeix terratrèmols, volcans i l’aparició de serralades i altiplans. En aquesta zona, els terratrèmols són molt desastrosos, ja que és el desprendiment d’energia acumulada durant molt de temps, tot i que mai duren més de 40 segons ni menys de 20.

Els inques tenien diferents estils per construir: el primer és l’hilerado, en què es posen les pedres en files.

El segon estil, l’inca és com un trencaclosques tridimensional, on s’anaven encaixant les pedres tal i com es trobaven. S’han trobat uns embuts de fins a 150 metres de fondària, que són enfonsaments naturals, on s’hi cultivaven plantes de la selva.

Ja per acabar, ens va explicar, que els mercats són quelcom molt important per veure com és i com es comporta la gent.

Al Procero de San Jaime es diferencien els indígenes de la gent que té part de família espanyola pel color dels barrets. En alguns casos es formen baralles per culpa d’això.

Després de l’explicació, hi va haver un torn de preguntes, on els alumnes vam poder resoldre els dubtes que tenien sobre el tema.

Laia Roca

Promoció Atlàntida

 

Moment de la conferència del Sr. Monturiol

 

UN DIA PERIODÍSTIC:

Roser Oliver, periodista de TV3 des de fa deu anys, vingué a l’Escola a fer-nos una xerrada sobre el món del periodisme, endinsant-nos així dins del que per a ella és una feina apassionant, això provocà un gran interès general tant per part del professorat com dels alumnes.

Ens explicà en què consisteix la seva feina i l’actitud que ha d’adoptar en les diferents situacions, sovint són sotmesos a intents de manipulació per part del poder, cosa que fa arribar la notícia enfocada des del punt de vista que els convingui segons els seus interessos.

Tot i això no faltà alguna que altra anècdota, una d’elles fou l’anada de la nostra periodista a la guerra de Bòsnia, això motivà bastant els alumnes, i també va servir per comprendre les situacions en les quals es veuen embolicats.

Finalment, acabà amb un torn de preguntes on tots els alumnes van poder exposar les seves opinions.

Ariadna Domènech, Mª Alba Ollé, Laia Roca

Promoció Atlàntida

 

Índex - Bateig de primer - Portes enfora