PENSEM EN EL NOU MIL·LENNI.
EL CONTE DE LA MALETA DE TOTAPUNT.
A començament de curs ens va arribar a lEscola una proposta de treballar un conte que es diu La maleta de Totapunt. La proposta sortia dun intercanvi que els nens i nenes de primària fem amb altres escoles de Catalunya a través dinternet al voltant del treball de Filosofia.
LA MALETA DE TOTAPUNT:
Una vegada hi havia una nena que es deia Totapunt. Quina bona manera de començar una història! La Totapunt tenia moltes ganes que arribés el proper mil·lenni. Li havien dit que a partir de llavors tot seria diferent. La Totapunt tenia una maleta. Volia començar de zero el nou mil·lenni. Lúnica cosa que es volia quedar era la seva maleta.
Què hi posaria?
La Totapunt hi va pensar molt. No hi hauria guerres en el proper mil·lenni, això segur. I es volia emportar un vídeo de lúltima guerra, la de Kosovo, per poder-lo ensenyar. Havia sentit que hi havia dones que volien tenir el primer bebè del mil·lenni, semblava perillós. Ningú sabia del cert si els hospitals funcionarien bé durant el primer dia del mil·lenni. Però era emocionant. La Totapunt era massa jove per a tenir un fill. Ho hagués fet si pogués?
La Totapunt dubtava. Li semblava que encara hi havia de pensar força. Va posar una llibreta dins la maleta. En el proper mil·lenni escriuria la història del que hagués pogut passar si ella, la Totapunt, hagués tingut el primer bebè del mil·lenni.
Què faria el primer dia daquest nou mil·lenni? Havia de ser un dia molt especial. Miraria tot el dia la tele per saber què feien les altres persones? O al contrari, no la miraria en tot el dia? Shavia de començar abans que comencés el mil·lenni. Acostuma a mirar la tele cada dia, així que no era gaire especial fer-ho. Però, el primer dia era molt especial, i potser hauria de mirar-la. O no?
No se sabia decidir. A vegades no sabia què fer. Laltre dia no va saber quins texans comprar-se. I va tornar a casa sense cap texà! No deixaria que li tornés a passar una altra vegada. El nou mil·lenni era massa important. Decidida va posar-se a la maleta la moneda dor que li havia regalat la seva àvia, que shavia mort lany passat, per si de cas. Tenia temps per pensar-hi, i si al final no sabia què fer el dia abans del nou mil·lenni la podia tirar i veure si:
Cara, no mirar la televisió. Creu, mirar-la.
La maleta de la Totapunt ja tenia vídeo, una llibreta nova i una moneda dor. La maleta no tenia tanca de seguretat. La Totapunt estava gairebé a punt per al nou mil·lenni.
Dues bones preguntes per investigar:
Què hi posaries a la teva maleta per al nou mil·lenni?
Creus que el primer dia del nou mil·lenni serà un dia molt especial?
Amb el conte vam fer tot allò que fem normalment quan llegim un text. A cada classe ens vam assegurar que enteníem bé el conte i que compreníem totes les paraules. Al final del conte hi havia una pregunta que ens va cridar latenció: Què posaríem a la teva maleta per al nou mil·lenni?. Quan vam haver rumiat amb aquesta pregunta vam escriure allò que ens emportaríem en un full amb forma de maleta dibuixada que després vam guardar en una maleta més gran que era de debò i estava decorada. Però aquí no sacabava la nostra feina. Estava a punt darribar el moment més emocionant de tots , us lexpliquem.
Per poder discutir el conte i tenir moltes idees primer ens vam repartir per classes. En aquests grups hi havia nens i nenes des de primer fins a sisè. En total érem 10 grups discutint a la vegada. Un cop ens vam haver trobat vam llegir el conte de la Totapunt, vam fer propostes per discutir sobre aspectes del conte i després en vam triar una. Vam parlar una hora del tema que havíem triat, a totes les classes van sortir diàlegs molt interessants. Era emocionant poder compartir idees entre nens i nenes dedats tan diferents. Ens va agradar tant aquest experiment que ens van quedar moltes ganes de tornar-lo a repetir.
Un cop vam acabar aquesta reunió vam escriure en una altra maleta allò que ens emportaríem per al nou mil·lenni tenint en compte les idees que havíem parlat a la classe. Durant els propers dies veurem si hem canviat o no dopinió, tot comparant allò que havíem apuntat a la primera i a la segona maleta.
A cada classe es treballarà amb les idees que han sortit als diferents grups i es mirarà de fer una conclusió conjunta. Les idees que vagin sorgint les compartirem al fòrum de Filosofia 3-18 d´enguany.
Si voleu accedir i participar en aquest fòrum com a pares, mares, mestres, nens o nenes heu danar a ladreça dinternet: http://www.xtec.es/~mramon/ Per escriure el símbol ~ heu de polsar la tecla Alt tota lestona i apretar un darrera laltre els nombres 1,2,6.
Classe del Dimoni (3r)