|
|
|
|
Treballem amb capes amb capes Quan es crea
una imatge amb el Gimp, aquesta té únicament una capa, què és el que
s'anomena Fons. Aquesta capa
apareixerà amb el color que tinguem definit a les opcions avançades de
Fitxer | Nou. El color amb què estarem pintant el tindrem a la paleta
de colors al requadre de primer pla. Si volem
afegir un dibuix o una imatge en una segona capa li hem d'indicar que ho
faci.
La
finestra que se'ns ha obert té una sola capa anomenada Fons. Si no
teniu oberta la finestra de capes obriu-la anant a Fitxer | Diàlegs |
Crear nou desplegable | Capes, canals i camins... Fixeu-vos
amb les opcions inferiors: La primera ens permet crear una nova capa. Les dues fletxes són per
ordenar les capes. La quarta icona serveix per duplicar una capa. El dibuix
de l'àncora és per ancorar (fusionar) una capa flotant i la darrera (les
escombreries) serveix per eliminar una capa. Un altre aspecte a tenir en comte és que si deixem la pràctica a mig
acabar i la desem en format gif, jpg, bmp,... o qualsevol altre que no sigui
xcf (el propi del Gimp), quan recuperem la imatge ens haurà fusionat totes
les capes i no podrem modificar-les. Per tant, si heu de deixar la pràctica
inacabada per seguir més endavant, deseu-la en el format xcf (el propi del
Gimp) i així mantindreu les capes.
Anem
ara a incloure un text en aquesta capa.
IMPORTANT: Recordeu que no podreu realitzar cap acció sobre la imatge
o text d'una capa si no la teniu seleccionada des de la finestra de capes,
fent clic damunt el nom de la capa sobre la que voleu treballar. Les capes situades més amunt són les que es veuran per sobre de
les inferiors. Així, si una capa situada a dalt no és transparent, o no té
parts transparents, no es veuran les inferiors. Anem
ara a donar una mica d'ombra al text.
Un consell
pràctic és anomenar les capes que tinguin algun contingut. D'aquesta forma
podem saber sempre quines capes estem reservant per afegir altres coses més
endavant. El nom que els posem ens servirà en molts casos per recordar que hi
tenim encara que a la finestra de capes tinguem una petita imatge que ens ho
mostra. Un exemple d'això seria anomenar les capes de la següent forma: Fons
de color crema, Ombra del text, Text Biodiversitat i Capa buida. En la
situació actual, si no heu canviat el nom, teniu quatre capes: Nova capa,
Biodiversitat, Biodiversitat#1 i la capa de Fons. Anem ara a incorporar
una imatge. Aquesta imatge la podem incorporar al dibuix de formes molt
diferents.
Aquesta imatge estava creada a 800 x 600 píxels i per això ens ocupa
tota la finestra d'imatge que recordeu havíem creat inicialment amb aquesta
mida. A la finestra
de capes arrossegueu la capa d'aquesta imatge fins que quedi a sota de la
capa Biodiversitat#1. Fins ara això ho havíeu fet amb les fletxes. Fixeu-vos
que també podeu moure les capes amunt i avall amb el ratolí. La Finestra
de capes oferirà ara un aspecte similar a aquest: Podeu practicar ordenant-les i reordenant-les i canviat l'opacitat.
Al final però torneu a la situació que us mostra la figura superior. També
podeu jugar amb l'opció Mode per a la barreja de capes o amb la icona
Podeu ara
modificar la transparència d'algunes capes canviant el % d'Opacitat en
la Finestra de capes. La imatge que hem utilitzat de fons ha estat
també creada a partir de capes i efectes. Malgrat això, quan l'hem obert no
ens ha aparegut com un seguit de noves capes ja que prèviament havien estat
fusionades (Aquesta opció ens ha aparegut prement el botó dret del ratolí sobre
del botó d'una capa). Podeu fusionar capes amb diferents opcions del menú
Capes que apareix quan feu un clic una
capa amb el botó dret del ratolí a la Finestra de capes (Fusiona al
capdavall, Fusiona capes visibles, Aplana la imatge,...). Al realitzar
aquesta pràctica autoguiada hem utilitzat alguns efectes i deformacions.
Podeu practicar amb altres efectes i veure quin és el resultat. Deseu la
imatge amb el nom practica4.jpg i pràctica4.xcf. Si torneu a obrir les dues
imatges veureu (tal i com ja s'ha dit al principi de la pràctica), que el
format jpg no manté les capes, mentre que el format xcf (el
propi del Gimp) sí ho fa. |
|
|
|
|
Tenim
tres maneres diferents de codificar el color:
En les pàgines web, el color que poseu per definir les fonts, el
fons... es posa en notació html, i a més és normalment en format hexadecimal.
Com tenim tres components (R,G i B), cadascun pot tenir un valor entre 0 i
255, o el que és el mateix, entre 00 i FF. En la finestra de la definició de
colors del Gimp veureu que us surten els tres components: en RGB, i
per sota el valor corresponent en html, que és el que posareu en la pàgina
web. |
||
|