Inserir, seleccionar, duplicar i suprimir texts, dibuixos, imatges i gràfics

 

El Microsoft Word, igual que altres tractaments de textos de l'entorn Windows, permet inserir objectes de diferents tipus. Les possibilitats són les següents: 

  • Si l'objecte que es vol inserir es troba al porta-retalls, l’acció que s'ha de fer és enganxar-lo al document.
  • Si no hi ha cap objecte al porta-retalls, el menú Inserir permet diferents objectes:

·   Si l'objecte és un dibuix, cal activar la iconadibuix0.

·   Si és un full de càlcul Microsoft Excel, cal activar la icona excel.

·   Si és una equació, cal activar l'opció  Inserir/Objecte /Microsoft Editor equacions 3.0

·   Si és un organigrama, cal activar l'opció Inserir/Objecte/ MS Organization Chart 2.0.

Tots aquests objectes inserits tenen un contorn, el format del qual podeu modificar des de l'opció Format | Bores i ombrejat o des del d’ el ratolí ( botó dret ).

També podeu modificar aspectes formals de l'objecte (segons el tipus d'objecte) activant l'opció Format/ imatge mitjançant el menú Format o el menú contextual del ratolí

objecte5


    Les opcions que heu de tenir en compte són les següents: 

  • Posició: 
    • Surar sobre el text: permet que el text s'adapti a la forma de la imatge (si voleu que la imatge es comporti com una paraula d'un paràgraf s'ha de desactivar).
    • Moure l’ objecte amb el text: permet lligar la imatge a un paràgraf.
    • Bloquejar marcador: la imatge és a la mateixa pàgina que el text al qual està fixada.

Si voleu que la imatge estigui lligada a un paràgraf, desactiveu l'opció surar o amb l'opció surar activa, activeu Moure objecte amb el text

  • Grandària: amplada i alçada de la imatge (en centímetres o en percentatge).
  • Colors i línies: permet escollir el tipus de contorn i de fons de la imatge.
  • Ajustament: permet escollir el tipus d' ajustament preferit:

objecte6

objecte4

 

Els quadres de text, a part de les possibilitats dels marcs, en tenen unes d' addicionals entre les quals hi ha les següents: 

  • En vincular quadres de text, el text pot passar de l' un a l'altre.
  • Els quadres de text permeten definir un fons de text de la pàgina (marques d'aigua).
  • Es pot donar forma als quadres de text amb la barra d'eines de dibuix.
  • El text que conté un quadre de text pot canviar d'orientació.

 

Objectes gràfics

La barra d'eines Imatge facilita el canvi de format de les imatges seleccionades. 

 imatge

  • Inserir imatge: equival a activar l'opció Inserir | Imatge | Del fitxer...
  • Control imatge:
    • Automàtic: la imatge pren el format més adient.
    • Escala de grisos: la imatge canvia a escala de grisos.
    • Blanco i negre:
    • Marca d’ aigua: la imatge canvia a imatge brillant i de poc contrast, i es pot situar darrere de qualsevol element de la pàgina.
  • Contrast: augmenta o disminueix la intensitat dels colors.
  • Lluentor: afegeix color blanc per fer més clars els colors.
  • Retallar: talla o restaura parts d'una imatge.
  • Estil de línia: permet modificar l'amplada de la línia seleccionada.
  • Ajustar el text: permet ajustar el text a la imatge seleccionada segons diferents possibilitats.
  • Objecte: aplica format a la línia, color, contrast... de l'objecte seleccionat.
  • Definir color transparent: permet definir un color transparent en un objecte de dibuix.
  • Restablir imatge: retorna a la imatge la configuració original.

Si voleu situar l'objecte en un punt concret del document, desactiveu l'opció surar sobre el text. Si s'ha inserit sense desactivar-lo, el podeu tallar i enganxar des de l'opció Edició | Enganxar especial… indicant el tipus d'objecte i desactivant l'opció surar sobre el text.

 

 

 

Imatges predissenyades

El Word inclou una galeria d'imatges que permet millorar la presentació dels documents; aquestes imatges estan agrupades en categories. 
Per inserir una imatge predissenyada en un document, escolliu-ne una de la galeria activant l'opció Inserir | Imatge | Imatges prediseñadas… 
També podeu inserir fitxers d'imatges i fotografies digitalitzades activant l'opció Inserir | Imatge | Del fitxer… 
Les imatges predissenyades es poden desagrupar per modificar-les; per aconseguir-ho  seguiu els següents passos: 

  • Seleccioneu la imatge que s'ha de modificar.
  • A la barra d'eines de dibuix feu clic sobre el botó Desagrupar i, si cal, continueu  desagrupant els objectes obtinguts.
  • Modifiqueu l'objecte amb les eines de dibuix.
  • En acabar, seleccioneu els objectes i activeu l'opció Agrupar.

Formes automàtiques

autoformes

 

 

El Word també inclou un conjunt de formes que es poden inserir en els documents. És possible canviar-los la grandària, girar, canviar el color i combinar-les entre si. El menú Formes automàtiques de la barra d'eines Dibuix conté diverses categories de formes. És possible amb el botó dret del ratolí, escollir l'opció Afegir text i començar a escriure; el text afegit forma part de la forma i es mou amb aquesta, tot i que no gira si es gira aquella (el text es pot girar 90º amb l'opció Format | Direcció del text…).Per inserir una autoforma en un document, activeu l'opció Inserir | Imatge | Formes automàtiques.

 

Dibuix

El Word inclou el mòdul de dibuix que permet inserir diferents elements de dibuix al document, elements que es poden acolorir i als quals es pot modificar el contorn. Per visualitzar la barra d'eines de dibuix feu clic amb el botó dret del ratolí sobre una de les barres d'eines i seleccioneu la de dibuix. 

 

dibuix

Per dibuixar un objecte de forma lliure escolliu el tipus de línia Forma libre de les Autoformas i amb el ratolí comenceu a dibuixar la forma (aguantant el botó esquerre del ratolí o no ) i per acabar feu un doble clic en qualsevol punt o en un punt proper a l'inicial per tancar-la. 
Els objectes d'un dibuix es poden agrupar activant l'opció Agrupar del menú Dibuix de la barra d’eines de dibuix; l'objectiu d’agrupar és aconseguir que les formes agrupades es comportin com una de sola. La selecció d’objectes és pot fer amb la tecla de majúscules. 

 

WordArt

El WordArt permet crear efectes visuals sobre un text. Per inserir un text activeu el mòdul a través de l’opció Inserir | Imatge | WordArt… 

wordart

La barra d’eines del WordArt permet modificar l’objecte: 

wordart1

 

Marques d'aigua

Marca d'aigua és el terme per designar la decoració o el logotip del fabricant del paper. En el Word el terme marca d'aigua es refereix a un objecte (text o gràfic) situat a sota del contingut que es repeteix en totes les pàgines del document o secció. 

Per imprimir una marca d'aigua és necessari inserir-la des d'una capçalera o peu de pàgina, tot i que s'imprimeix en la zona de pàgina on es col·loca. Els passos per inserir una marca d'aigua són: 

  • Activeu l'opció Visualització | Encapçalat i peu de pàgina.
  • Oculteu el text i gràfics del document activant l'opció Mostrar u ocultar text del documento de la barra d'eines Encapçalat i peu de pàgina
  • Inseriu un quadre de text, gràfic o objecte de dibuix perquè aparegui en totes les pàgines.
    Per aconseguir que el contingut del cos del document no passi a la marca d'aigua, cal que l'opció Ajust del format de l'objecte tingui el valor Ningú.
    Si la marca d'aigua és un gràfic amb àrees de color fosc que poden ocultar el text que sobreposi, es pot aclarir activant l'opció Control imatge | Marca d’aigua, des de la barra d'eines Imatge.
  • En acabar la inserció de la marca d'aigua, feu clic a Tancar de la barra d'eines Encapçalat i peu de pàgina.