EL REI DELS OFICIS

NARRADOR: Una vegada el rei va voler saber quin dels oficis necessitava més enginy i quin era el que tenia més mèrits de tots, per nomenar-lo rei dels oficis. Va cridar els set mestres de més anomenada de cada un dels oficis més importants i els va dir:

REI: Porteu-me una mostra d ela vostra obra i l'eina més important amb la qual treballeu.

NARRADOR: Transcorregut un temps, el rei va convidar els mestres a un gran dinar i, un cop van haver menjat, cada un va presentar la seva feina, ensenyà l'eina que emprava més per a fer-la i va explicar les particularitats i especialitats de l'ofici.

FORNER: Senyor, jo he portat un pa molt ros i la pala que he necessitat per enfornar-lo.

SABATER: Senyor, jo he portat un parell de sabates molt polides i lluentes i l'alena que he gastat per a cosir.

NARRADOR: En acabar el sabater, s'aixeca el sastre i diu:

SASTRE: Senyor, jo he portat, com vós mateix podeu comprovar, un vestit molt bonic i molt llampant i les tisores amb què l'he tallat.

NARRADOR: Amb rapidesa el ferrer s'aixeca i sense perdre temps mostra la seva obra.

FERRER: Senyor, aquesta és la meva obra: un pany i una clau molt bonica i complicada i el mall amb què he picat l'enclusa.

PELLAIRE: Senyor, us porto aquesta pell assaonada molt suau i molt fina i la ganiveta que he emprat per a rebaixar-la i descarnar-la.

FUSTER: Majestat, mireu aquesta capseta tan bonica i el ribot amb què l'he polida.

NARRADOR: I per últim i molt impacient, perquè ja era l'únic que quedava, el mestre de cases d'apropa i diu:

MESTRE DE CASES: Senyor meu, com que no puc portar-vos aquí cap casa, us he portat un maó, la paleta i l'escarpa i us podré explicar com treballo.

NARRADOR: Tots set van explicar al rei com havien fet aquella peça de mostra que portaven, quin paper hi havia jugat l'eina que li ensenyaven i fins a quantes altres eines havien necessitat per a poder fer allò que li ensenyaven. El rei, després d'haver examinat totes les mostres i totes les eines i d'haver-los escoltat, decidí que l'obra de més mèrit era el vestit, fet tot de mà del sastre, sense cap altra intervenció que una agulla petita i senzilla, mentre que tots els altres, per a aconseguir la seva mostra, havien hagut de posar en joc un gran nombre d'eines.
Tots els altres van començar a murmurar:

FORNER: Crec que el rei s'ha equivocat.

SABATER: Penso que la meva feina té més mèrit.

PELLAIRE: Jo crec que la meva feina és de més enginy.

NARRADOR: Però, davant del parer del rei, ningú no va gosar replicar i el sastre va quedar nomenat "Rei dels oficis".
Un dia, el rei va demanar al sastre:

REI: Fes-me unes sabates de la mateixa roba que el vestit, perquè he d'assistir a una festa i vull anar-hi de vint-i-un botó.

SASTRE: Senyor, cal que el sabater m'ajudi, perquè jo sol no ho puc pas fer tot.

SABATER: Cal que el pellaire em doni pell per fer les soles, perquè jo no en tinc pas.

PELLAIRE: Cal que el ferrer em faci una ganiveta nova, perquè la que tinc ja no em va bé.

FERRER: Cal que el mestre de cases m'arregli les goteres del taller, perquè mentre plogui, no hi puc treballar.

MESTRE DE CASES: Cal que abans el fuster poleixi les bigues de la teulada perquè, si no, la feina seria en va.

FUSTER: Cal que el forner em faci un bon entrepà abans de treballar, perquè amb la panxa buida no es treballa gens bé.

FORNER: Cal que el sastre em sargeixi el davantal de pastar perquè, si no, l'únic vestit que tinc se'm tacarà.

NARRADOR: El rei se'ls va remirar a tots, els va escoltar i va rumiar molt. A la fi, va dir, convençut que ara l'encertava:

REI: Us necessito a tots! Repartiu-vos la corona dels oficis i feu-me entre tots, si us plau, unes bones sabates!

NARRADOR: I tots van treballar de valent i el rei es va poder calçar.
I TAN BÉ COM ELLS ALLÍ
ESTEM NOSALTRES ACÍ,