ESCOLA: situació

SABADELL

L'escola LA ROUREDA es troba al municipi de SABADELL, a la comarca del VALLÈS OCCIDENTAL, a la PLANA PRE-LITORAL CATALANA.

La població a data de l'1-1-1998 era de 185.586 habitants, el que situa Sabadell com a quarta ciutat en quant a número d'habitants (després de Barcelona, Badalona i l'Hospitalet).

La ciutat ha tingut un creixement espectacular al llarg del segle XX, al ser una ciutat pionera en la industrialització, especialitzada en la indústria tèxtil llanera. Això va provocar l'arribada de milers d'immigrants.

Aquest ràpid creixement va donar lloc a la construcció d'un gran nombre d'habitatges en nombrosos barris a les rodalies de l'antic nucli de la ciutat. Les condicions de vida van ser difícils pels nous habitants, doncs els barris estaven mancats dels serveis bàsics (aigua, clavegueran, neteja, equipaments,...) perquè van créixer sense planificació i sense recursos econòmics.

Actualment la ciutat ja està consolidada i els diferents governs municipals de l'època democràtica han anat redreçant les mancances urbanístiques i han dotat el conjunt de la ciutat dels serveis bàsics, que fan de Sabadell una ciutat més equilibrada i a on el nivell de vida ha millorat considerablement, amb gran varietat d'equipaments que dónen servei a Sabadell, però també a les poblacions veïnes.

Sabadell ha deixat de ser una ciutat tèxtil. Ha viscut una gran crisi, que va fer desaparèixer la gran majoria de fàbriques d'aquest sector, i va fer patir als seus ciutadans uns nivells d'atur importants. Ara s'està especialitzant en oferir serveis propis del sector terciari (informàtica, oficines, comerços,...) i les antigues fàbriques tèxtils es reconverteixen en habitatges. Ara els sabadellencs treballen en els polígons industrials de les poblacions veïnes (Castellar, Sant Quirze, Terrassa,...)

L'immigració es va aturar i fins i tot, a causa de la crisi tèxtil, la ciutat va perdre població. Ara torna a créixer, però a causa d'un desplaçament de població des dels municipis de l'àrea de Barcelona. Aquests nouvinguts busquen millors condicions de vida i un preu més econòmic de l'habitatge.

EL BARRI: LA ROUREDA

La nostra ciutat està formada per 29 barris distribuïts en 7 districtes. L'escola es troba al barri de la Roureda del Districte III (sector Nord de Sabadell), format pels barris de Ca N'Oriac, Torreguitart, Torrent del Capellà, Sant Julià, Plana del Pintor, Can Deu, La Roureda, Sant Julià.

Els alumnes procedeixen majoritàriament de La Roureda, de Ca N'Oriac i Sant Julià.

El barri té el seu origen en els anys 60 i 70, quan la forta demanda de treballadors de la indústria tèxtil sabadellenca, va provocar una gran arribada d'immigrants (majoritàriament andalusos) que van anar a viure als afores de la ciutat, bé en habitatges d'autoconstrucció o en polígons de promoció pública.

Sempre ha estat un barri molt dinàmic a nivell social (associacions de veïns, clubs esportius, entitats culturals,...) i a nivell polític, tant en la clandestinitat a l'època franquista, com als inicis de la democràcia. També és molt dinàmic a nivell comercial, donat que l'avinguda Matadepera, és un dels principis punts comercials de la ciutat.

L'ESCOLA

L'escola es va inaugurar l'any 1975, i va ser una de les moltes escoles d'un pla especial, que volia cobrir la forta demanda escolar motivada per la immigració. . L'any 2000 vam celebrar conjuntament amb les sis escoles del mateix pla que hi ha a Sabadell, el 25è aniversari, una sèrie d'actes commemoratius.

Bàsicament els alumnes de l'escola ara són els néts d'aquells immigrants que van arribar als anys 60 i 70. Han nascut a Sabadell, però conserven majoritàriament el castellà com a llengua materna. Però també hi han alumnes que procedeixen de les noves famílies que han vingut a viure a les noves zones d'expansió del barri.