LA SALETA DE CICLE MIG

EXPERIÈNCIA PER PROMOURE LA LECTURA COM A PLAER ENTRE ELS ALUMNES DE CICLE MIG DE L’ESCOLA PÚBLICA SANT CLIMENT.

Intentem que la saleta sigui una activitat agradable, d’intercanvi entre nens i nenes de diferents cursos, i de treball, tot amb la finalitat última de llegir per plaer i de crear aquests moments de tranquil·litat i de recolliment en un mateix que ens ofereix la lectura, i que tant costen de trobar en el quefer diari.

És per això que hem creat un espai al passadís, entre la classe de 3r. i la de 4t., que hem ambientat de la següent manera:

. Dues cadires i una butaca per poder llegir i consultar els llibres

. Un taulell on exposem llibres, revistes, prospectes ... agradables a la vista, temes que s’estan treballant a classe. Els pot fullejar tothom que passa pel passadís, però no poden sortir del racó de la saleta. Periòdicament anem canviant l’exposició la biblioteca de l’escola i de la del poble).

. Murals i reproduccions de quadres de pintors famosos on es veu gent llegint, que ens decoren la paret de l’espai.

. Una prestatgeria on hem posat els llibres que es poden emportar a casa.

. Un quadre de doble entrada amb el nom dels nens i les nenes i el de les obres que han llegit, també penjat a la paret.

Un cop creat l’ambient , es qüestió de posar-se a llegir. I per això calen llibres, i no uns llibres qualssevol sinó llibres que agradin als nostres lectors i lectores.

Per poder dur a terme l’activitat vam demanar a cada nen i a cada nena que portés a l’escola un màxim de tres llibres que hagués llegit i que li haguessin agradat . Aquests llibres s’hauran de deixar a l’escola fins a final de curs i qualsevol els podrà agafar per llegir.

Actualment tenim un bon fons de llibres en català i en castellà, i de nivells molt diferents.

Cada mes cada nen i cada nena hauria de llegir com a mínim un llibre (pot ser un còmic, una novel·la, un llibre de contes, .etc.); si en tenen ganes, poden llegir tants llibres com vulguin..

Un cop acabat de llegir el llibre s’omple una brevíssima ressenya que està a l’abast de tothom i que té com a finalitat servir de referent als possibles nous lectors del mateix llibre. També, en acabat es posa un gomet al quadre de doble entrada (verd, si el conte ha agradat molt; groc, si ha agradat una mica i vermell si no ha agradat gens).

Els llibres es llegeixen a casa, però a les estones mortes entre classe i classe es pot anar a la "saleta" a llegir, o a triar els llibres o a fer les ressenyes.

Els mestres fem revisions quan creiem que cal regular l’activitat, o bé perquè decau l’interès per anar a la saleta, o bé perquè cal orientar alguns alumnes en l’elecció dels llibres més adequats al seu nivell, però intentem no imposar mai cap lectura.

De moment portem ja més d’un trimestre de "Saleta" i podem dir que els nens i les nenes s’han acostumat de seguida a aquesta dinàmica de treball oberta, i que malgrat no ser del tot obligatòria se la prenen prou seriosament.

ceipsantcliment

a dalt