EXPERIÈNCIA PER PROMOURE LA LECTURA COM A PLAER ENTRE ELS ALUMNES DE CICLE MIG DE LESCOLA PÚBLICA SANT CLIMENT.
Intentem que la saleta sigui una activitat agradable, dintercanvi entre nens i nenes de diferents cursos, i de treball, tot amb la finalitat última de llegir per plaer i de crear aquests moments de tranquil·litat i de recolliment en un mateix que ens ofereix la lectura, i que tant costen de trobar en el quefer diari.
És per això que hem creat un espai al passadís, entre la classe de 3r. i la de 4t., que hem ambientat de la següent manera:
. Dues cadires i una butaca per poder llegir i consultar els llibres
. Un taulell on exposem llibres, revistes, prospectes ... agradables a la vista, temes que sestan treballant a classe. Els pot fullejar tothom que passa pel passadís, però no poden sortir del racó de la saleta. Periòdicament anem canviant lexposició la biblioteca de lescola i de la del poble).
. Murals i reproduccions de quadres de pintors famosos on es veu gent llegint, que ens decoren la paret de lespai.
. Una prestatgeria on hem posat els llibres que es poden emportar a casa.
. Un quadre de doble entrada amb el nom dels nens i les nenes i el de les obres que han llegit, també penjat a la paret.
Un cop creat lambient , es qüestió de posar-se a llegir. I per això calen llibres, i no uns llibres qualssevol sinó llibres que agradin als nostres lectors i lectores.
Per poder dur a terme lactivitat vam demanar a cada nen i a cada nena que portés a lescola un màxim de tres llibres que hagués llegit i que li haguessin agradat . Aquests llibres shauran de deixar a lescola fins a final de curs i qualsevol els podrà agafar per llegir.
Actualment tenim un bon fons de llibres en català i en castellà, i de nivells molt diferents.
Cada mes cada nen i cada nena hauria de llegir com a mínim un llibre (pot ser un còmic, una novel·la, un llibre de contes, .etc.); si en tenen ganes, poden llegir tants llibres com vulguin..
Un cop acabat de llegir el llibre somple una brevíssima ressenya que està a labast de tothom i que té com a finalitat servir de referent als possibles nous lectors del mateix llibre. També, en acabat es posa un gomet al quadre de doble entrada (verd, si el conte ha agradat molt; groc, si ha agradat una mica i vermell si no ha agradat gens).
Els llibres es llegeixen a casa, però a les estones mortes entre classe i classe es pot anar a la "saleta" a llegir, o a triar els llibres o a fer les ressenyes.
Els mestres fem revisions quan creiem que cal regular lactivitat, o bé perquè decau linterès per anar a la saleta, o bé perquè cal orientar alguns alumnes en lelecció dels llibres més adequats al seu nivell, però intentem no imposar mai cap lectura.
De moment portem ja més dun trimestre de "Saleta" i podem dir que els nens i les nenes shan acostumat de seguida a aquesta dinàmica de treball oberta, i que malgrat no ser del tot obligatòria se la prenen prou seriosament.