ELS GRUPS FLEXIBLES DE LECTURA
A L’ESCOLA SANT CLIMENT

Aquesta és una experiència que treballem des de fa ja una colla de cursos i que té com a finalitat bàsica despertar el gust per la lectura entre el nostre alumnat, si bé en els primers cursos cal incidir també en l’aspecte més mecànic de la mateixa.

L’activitat la duem a terme de manera simultània tots els cursos de primària, durant una hora setmanal, des d’octubre fins a juny (aquest curs és els dimecres de 9 a 10h. del matí). En cada un dels grups hi ha alumnes de diferents cursos.

Els nens i les nenes es reparteixen en vuit grups (el nombre de grups pot variar d’un trimestre a l’altre, en funció de les necessitats que es vagin generant); els tres primers grups corresponen a alumnes que estan "arrencant" a llegir, i per tant són grups força homogenis, en funció del nivell lector. A partir del segon trimestre incorporem a aquest primer bloc nens i nenes de P-5 que ja llegeixen amb certa fluïdesa.

Els restants grups els dividim en dos grans blocs: tres grups que correspondrien a un nivell lector de Cicle Mitjà i dos que correspondrien a un nivell de Cicle Superior. Les lectures escollides s’adequarien a les característiques dels nens i nenes d’aquestes edats.

Això no vol dir, però, que siguin grups estancs, sinó que la ubicació d’un alumne o alumna en un grup o altre pot ser revisada, si cal. Per exemple, en un grup diem-ne de "cicle mig", actualment, hi trobem nens i nenes de 3r, de 4t, de 5è i de 6è; i així mateix, en un grup de "cicle superior" hi ha alumnes de 4t, 5è i 6è.

Partim de la lectura d’una novel·la per trimestre; que es fa a classe i a casa, i va acompanyada d’un treball sobre el text, que pot abraçar temes de qualsevol àrea curricular; no ens limitem a fer preguntes de comprensió lectora ni a mesurar la velocitat lectora de l’alumnat.

Comencem analitzant l’aspecte formal del llibre i la informació que porta: nom de l’autor, títol, editorial, edició, traducció, estructura, etc. En el decurs de la lectura i de l’anàlisi de l’obra els nois i noies van realitzant un dossier amb activitats d’allò més variades, sempre relacionades amb l’argument de la novel·la, i partint d’un treball oral previ.

Alguns cursos, en comptes de llegir una novel·la per trimestre, hem optat per conèixer diferents tipologies textuals; concretament, fa dos cursos vàrem dedicar un trimestre a la poesia, i el curs passat un al teatre, tipologia que reprendrem el tercer trimestre del present curs.

Amb aquesta dinàmica pretenem que cada alumne o alumna es trobi de gust, que se li proporcioni una lectura adequada al seu nivell tant lector com de maduració, i que hi hagi interrelació entre els companys i companyes de diferents classes.

No volem que tots els grups siguin homogenis, sinó que els nens i les nenes s’ajudin entre ells i comparteixin experiències.

Tota aquesta organització suposa, i això ens agrada, una major interrelació entre l’equip de mestres, el qual, a part de treballar amb nens i nenes de diferents nivells, ens hem de reunir periòdicament per tal de programar i avaluar els diferents grups.

ceipsantcliment