Projecte
Educatiu del Centre
PUNT DE PARTIDA
L'Escola Sant
Climent és una escola de dues línies complertes amb algun
nivell triplicat.
El nostre punt
de partida és que l'escola ha de ser de tots i totes i per a
tothom.
Per això
ha de ser:
- Inclusiva,
on tots i totes tenim cabuda.
- Feta a partir del consens de tota la comunitat educativa.
- Amb projectes assumits pel claustre, de manera que tothom estigui
implicat i motivat.
Cuidem el sentiment
de què som l'escola del poble.
Per això
volem:
- Afavorir el clima de treball, facilitar i optimitzar recursos, incentivar
la incorporació d'innovacions pedagògiques i crear situacions
d'organització que facin possible la seva execució.
- Promoure la participació de tota la comunitat educativa en
el procés d'ensenyament-aprenentatge creant les estructures
necessàries: (proposta transversal, creixem junts, comissions
de festes, biblioteca, mostra, menjador)
- Fomentar una relació molt estreta entre l'alumnat dels diferents
cicles, compartint activitats (festes, sortides, agrupaments flexibles
de lectura, padrins de lectura, tallers, jornades)
- Vetllar per una bona acollida del professorat nou i novell (Pla
d'acollida)
- Consolidar el treball en coordinació interna i externa (treball
en xarxa)
- Defensar un model de gestió participativa, democràtica,
transparent i fruit del debat previ
TRETS DEFINIDORS
Formen part
de la vida quotidiana del poble i per això ens agrada aprofitar
tot allò que aquest ens ofereix, mantenint una relació
oberta i participativa amb les persones i amb les entitats, que es manifesta
en tot un seguit de col·laboracions amb l'escola així
com tot un treball al voltant del coneixement del poble que es fa al
llarg de l'escolaritat.
Entenem l'escola com un
lloc compensador de les desigualtats i fem nostres les funcions bàsiques
del sistema educatiu que ha de:
- Garantir la cohesió social.
- Fomentar la igualtat d'oportunitats. Promoure una educació
ètica i ciutadana.
- Transmetre cultura,
coneixements científics, eines de treball i de capacitats
que permetin a les persones esdevenir autònomes mitjançant
el treball.
Prioritzem l'objectiu
bàsic d'oferir una formació integral sense exclusions,
preparant persones actives, participatives i solidàries.
Ens basem en
els quatre pilars que defineix l'informe Delors, l'educació ha
d'afrontar:
- Aprendre
a conèixer.
- Aprendre a fer.
- Aprendre a viure junts.
- Aprendre a ser.
Afavorim una
relació molt estreta entre els nens i les nenes dels diferents
cicles, compartint activitats (festes, sortides, agrupament flexible
de lectura, padrins i padrines de lectura, agermanaments d'aules...),
on l'alumnat aprèn els uns dels altres, els grans ajuden els
més petits i en d'altres moments els acompanyen en el procés
de créixer com a persones.
La nostra
escola és:
- Oberta: a les diferents innovacions pedagògiques
que ens fan plantejar nous reptes i a la participació activa
de les famílies, tant en les diferents comissions (biblioteca,
festes, mostra, menjador) com aportant els seus coneixements en
activitats d'aula, fent que hi hagi un intercanvi ric de propostes
a portar a terme i sobretot que tothom se senti partícip
i integrat en la vida de l'escola.
- Integradora i inclusiva on el més important són
les persones siguin com siguin, vinguin d'on vinguin. Una de les
funcions més importants de l'escola és col·laborar
en la formació de PERSONES, educant des de la diferència
i la igualtat , des del respecte i la cura dels altres, des de
la tolerància i l'acceptació, tot potenciant les
aptituds de cada una de les persones. L'escola ha d'estar impregnada
de tots els valors inclusius (assertivitat, la cura de l'altre
i de les relacions, la resolució de conflictes, el llenguatge
(gestual i verbal), la coeducació...). La inclusió
ha d'estar implícita en totes les activitats que fem, en
la resolució de conflictes en la nostra manera de fer,
de ser, d'estar i de relacionar-nos amb tothom (petits i grans).
Una part important en aquest procés és "l'acollida"
del professorat nou, tant el que s'incorpora a començament
de curs o com el que s'incorpora amb el curs ja iniciat.
- Catalana. El Català ha de ser l'element comú
d'integració i cohesió social.
La gestió
de la nostra escola volem que sigui participativa, democràtica,
transparent, ja que tots els acords es prenen de manera consensuada
i fruit del debat previ. Per fer efectiva aquesta participació,
hem de prendre mesures per afavorir-la: Horaris, compartir les decisions,
aconseguir el respecte de la resta de la comunitat educativa, aconseguir
nivells d'autonomia en la gestió. Hem de fomentar el Consell
Escolar i la cohesió del claustre com a òrgans de participació
i decisió.
Som una escola
que treballem en xarxa. Creiem que el treball en xarxa ens possibilita
compartir informació, coordinar diferents activitats, reflexionar,
analitzar, compartir objectius, fer un bon seguiment de l'alumnat, assegurar
un bon traspàs d'informació de l'alumnat, acordar criteris,
consensuar acords, implicar a tota la comunitat educativa, obrir les
portes de l'escola a l'entorn més proper, demanar col·laboració,
compartir recursos, estratègies, metodologies.
L'escola és un lloc on intervenen moltes persones, cal aprofitar
al màxim tots els recursos que tenim al nostre abast per millorar
la nostra tasca diària i d'aquesta manera poder donar resposta
a les necessitats de l'alumnat
ACTUACIONS
Donat tots aquests trets definidors i ja que pensem que és molt
més enriquidor no tancar els grups a les aules, la nostra escola,
que parteix d'un enfocament constructivista de l'aprenentatge, s'organitza
i treballa amb diferents agrupaments d'alumnat.
- Això
ens permet:
- Diversificar dinàmiques.
- Enriquir les experiències de l'alumnat.
- Poder fer activitats múltiples i variades.
- Un major aprofitament dels recursos.
- Fomentar la relació intercicles
Per això
entenen l'aprenentatge com:
Un procés
on els nens i les nenes són els protagonistes. Actiu, manipulatiu
i partint de les seves vivències i interessos. El punt de partida
del nostre treball amb l'alumnat és el constructivisme. Posem
la mirada en com aprenen els nens i les nenes.
Treballem el
currículum de manera globalitzada:
Projectes;
els considerem una eina de recerca on l'alumnat és qui construeix
el seu propi aprenentatge, proposant temes que són del seu
interès. D'aquesta manera volem aconseguir una major autonomia
de l'alumnat i que els coneixements siguin realment significatius
per afavorir la comprensió de tot el procés d'aprenentatge.
Agrupaments
de nivell o de cicle; on es barregen els nens i les nenes del
mateix nivell o cicle, afavorint la relació o la col·laboració
entre ells i elles. Aquests agrupaments ens permeten una atenció
molt més individualitzada, un treball sistemàtic i experimental
més autònom i poder incidir molt més en el procés
ensenyament - aprenentatge de cada infant.
Filosofia:
Treballem la filosofia i les habilitats del coneixement des del parvulari.
Aprofitem aquest treball per potenciar la capacitat crítica,
per ensenyar a pensar i per treballar les habilitats específiques
de raonament.
Padrins i padrines de lectura: A l'escola anomenem padrins o padrines
als nens i nenes més grans que voluntàriament fan llegir,
un cop per setmana a tots els nens i nenes de P.5. Cal deixar clar
que els padrins i padrines no ensenyen a llegir, sinó que asseguren
la lectura regularment als nens i nenes que ja n'han après
o que estan en aquest procés.
Agermanaments:
Hi ha un acompanyament entre les aules dels més grans amb els
més petits per establir vincles de relació en diferents
activitats al llarg del curs.
Pensem com a
escola: que els aprenentatges sorgits de la relació entre
els mateixos infants són molt més efectius que moltes
intervencions de la persona adulta.
METODOLOGIA
CRITERIS
Partim d'un
enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge
i per tant, considerem que qualsevol activitat o proposta ha de respondre
a la major part dels següents criteris:
- Que el treball
tingui relació amb els interessos dels nens i nenes.
- Que sigui funcional, és a dir aplicable a altres àmbits.
- Que parteixi del que ja coneixen, de coneixements ja assolits.
- Que sigui vivencial, és a dir, que es basi en l'experiència
pròpia.
- Que plantegi coses que siguin capaços de fer.
- Que sigui global, és a dir que afecti diferents àrees
d'aprenentatge.
- Que durant tot el procés, la comunicació entre tots
els membres del grup sigui una eina bàsica.
- Que faci conscients als nens i nenes del què aprenen i de
com ho aprenen.
ACTIVITATS
D'APRENENTATGE
Atesa la varietat
d'alumnat i de situacions que fem, creiem que a l'escola s'han de fer
tot tipus d'activitats i aquestes han de ser:
- Motivadores
(abans i durant).
- Adaptades als diferents nivells d'actuació dels alumnes.
- Que permetin respostes obertes.
- Amb resposta tancada on el procés és obert i amb incidència
del mestre.
- Que afavoreixin l'aprenentatge entre iguals.
- Que permetin la lliure elecció dels nens i nenes a les diferents
activitats.
Per altra banda,
les activitats han de recollir les habilitats de raonament previstes
en el projecte de filosofia i hauran d'estar presents en totes les àrees.
PARTICIPACIÓ
DE L'ALUMNAT
La participació
de l'alumne ha de ser:
- Activa:
ell és el protagonista de la realització de l'activitat.
- Autònoma: ha de poder desenvolupar les activitats sense la
necessitat d'acompanyament de l'adult en tot moment.
- Col·laboradora i cooperativa: tenir clar que forma part d'un
grup i que els seus companys i companyes també aprenen.
- Reflexiva: ha de ser conscient del seu aprenentatge i del seu procés.
- Tolerant: assolir la disparitat de criteris.
- Conciliadora: intentar afavorir un bon clima de treball, fomentant
l'acord i intentant resoldre conflictes mitjançant el diàleg.
- Intensa: al treballar en petit grup es treu un major rendiment.
- Creativa.
- De respecte amb les normes.
- Constant, per poder aconseguir un ritme regular de treball.
PARTICIPACIÓ
DE LA PERSONA ADULTA
La participació
de l'adult ha de ser:
- Ha de planificar.
- Ha d'afavorir la motivació.
- Ha de donar recursos.
- Ha d'afavorir l'autonomia del/la alumn@.
- Depèn de l'activitat, la intervenció pot variar en
funció de la dinàmica i en funció del contingut.
- Ha d'estirar el fil en el procés d'aprenentatge.
- Ha d'afavorir l'intercanvi entre els nens i les nenes
- Ha de recordar, recapitular.
- Ha de ser membre present, no ser sempre el que dirigeix.
|