1-L'arribada
de les Religioses Franciscanes
El
set de maig de 1879 set religioses de l’Institut de Religioses Franciscanes
Missioneres de la Immaculada Concepció s’instal·laren a la Casa Parroquial
per fundar una escola catòlica en el petit municipi agrícola de Sant
Cugat. Les set religioses arribaren responent a la petició del mossèn
de la parròquia de Sant Pere, que havia insistit en la implantació d’una
escola catòlica a la vila. Les primeres aules de la nova escola foren
el claustre del monestir i els voltants de la casa parroquial.

L’Escola
Santa Isabel en el claustre del monestir
Abans
d’acabar el segle XIX l’escola tindria altres seus: La plaça Octavià,
el carrer Santa Maria, i la carretera de Rubí, fins a quedar ubicada
definitivament en uns terrenys donats a la part sud del municipi.
2-Les
primeres escoles de Sant Cugat
L’escola
de les Franciscanes no fou pas la primera escola que s’obrí en la vila
de Sant Cugat, i ni tan sols fou la primera escola privada. Durant el
segle XIX hi hagueren dues o tres escoles públiques (depenent dels anys,
una o dues de nens i una o dues de nenes) i algunes de privades, la
majoria de les quals pertanyien a persones capacitades que ensenyaven
a un nombre petit d’infants. L’escola pública de nois havia evolucionat
de la primera escola pública de la vila, de la qual es té dades de la
seva existència ja en els anys 30. Aquesta escola sembla que havia estat
situada en alguna casa del poble i se sap que al 1950 es va traslladar
als baixos d’una casa del Carrer Major. Aquesta nova ubicació fou curta,
doncs l’esmentada casa estava en estat ruïnós. Fou aleshores quan l’escola
passà a ocupar una part exterior del claustre del monestir (abandonat
per la comunitat benedictina el 1835). Els locals exteriors del claustre
del monestir van ser escola pública intermitentment i durant períodes
curts perquè la seva propietat estava en disputa entre l’Estat i l’Església.
L’any
1847 es creà l’escola pública de noies, la direcció de la qual s’adjudicà
a una mestra que, segons sembla, ja portava uns anys fent una tasca
docent amb nenes en el poble. En els anys 40 Havia aparegut una escola
privada de nens que ensenyava a una cinquantena d’alumnes. Les escoles
públiques de nens i nenes seguiren anant i venint de locals. L’activitat
d’aquestes escoles va tenir moltes pauses: canvis de local i dificultats
per part de l’Ajuntament per pagar lloguers, baixes de professorat,
enrenous polítics amb noves constitucions que no tothom acceptava
i fortes depuracions en el cos estatal de mestres.
Cap
a 1879 es temia un imminent tancament de l’escola privada (que es va
fer efectiu el 1880) i es proposava tancar l’escola pública de nenes
per, en el seu lloc, obrir una segona escola pública de nens. Finalment
l’escola de nenes no quedà definitivament tancada però si que quedà
disminuïda per l’expansió
de la segona escola de nens. El capellà del poble, Pau Tarradellas,
havia alertat en diversos àmbits de la situació “deplorable” en la que
havia quedat sumit l’ensenyament de les nenes a Sant Cugat. A més dels
canvis de local, havia patit molts canvis de professorat i períodes
de llargs d’incert tancament.
En
uns anys en que les congregacions religioses començaven a ser de nou
permeses (especialment les dedicades a l’ensenyament) apareixia amb
força, amb seu a la Garriga, una congregació dedicada a la promoció
de les noies en els àmbits rurals. Aquesta congregació, present ja al
1879 a Barcelona, Badalona, Poble Nou i l’Hospitalet i en plena i rapidíssima
expansió, fou requerida per Pau Tarradellas per fer una nova escola
privada. El seu primer local escolar foren els espais exteriors del
claustre. Quedava fundada l’Escola de les Franciscanes. La més antiga
avui de les escoles del municipi.
3-La
fundació d’una nova orde
L’orde
de les franciscanes fou creada per la catalana Anna Ravell. Anna Ravell
nasqué a Arenys de Mar l’any 1819. El seus pares s’havien conegut i
casat a Barcelona. El pare era farmacèutic d’ofici i junt amb la seva
dona, i en temps de l’ocupació napoleònica, va estar buscant per Catalunya
una població per instal·lar-s’hi i obrir una farmàcia.
Finalment aquest indret va ser Arenys de Mar, el poble en que
havia nascut la mare, i una vil·la amb molt dinamisme comercial i particularment
resguardada del conflicte amb França.
El
1830 la família d’Anna (amb 11 anys)
es va traslladar a viure a la població veïna de Mataró El 1847
Anna va ingressar al mateix Mataró al noviciat de les “Germanes de la
Concepció” , branca depenent de la “Sagrada Família de Burdeus”.

Certs
problemes interns van fer que es produís una escissió de germanes que
no acceptaven alguns dels requisits que els imposava l’orde francesa.
Algunes internes, entre les que figurava Cristina Ravell, germana d’Anna,
van trencar amb l’ordre francesa i es van reconvertir a una nova orde.
Anna Ravell, que no participà en l’escissió, va esperar a acabar el
noviciat i abandonà l’orde a final d’aquell curs.
L’experiència
d’aquells anys la va portar a anar refermant una vocació cap a l’ensenyament,
la vida en comunitat religiosa i un decantament cap a la promoció de
les nenes i noies en l’àmbit rural.
Els anys posteriors al noviciat va estar visquent a la vila de
Gràcia i es preparà per aprovar els exàmens d’Instrucció primària. L’any
1852 aprovà l’examen i obtingué el títol estatal de mestra.
El
1857 visità al capellà de Cardedeu per oferir els seus serveis de mestra
de nenes en aquesta vil·la. La seguien dues companyes més amb un projecte
de nova vocació al cap. El capellà la dirigí a La població de la Garriga,
on pensava que podia prestar millor els seus serveis. L’acollida que
obtingué en aquesta població no pogué ser més bona. Amb poc esforç aconseguí
crear una escola privada que, un any més tard, es reconvertí fruit d’una
bona entesa amb l’ajuntament en escola pública de nenes. Al mateix temps
fundà una petita comunitat de religioses agrupada sota el mantell de
la Orde tercera de Sant Francesc i que desenvolupaven el seu servei
a l’escola de la Garriga. El franciscà Ramón Boldú, figura intel·lectual
notable en l’època, assessorava a Anna en qüestions religioses i l’ajudà
a convertir el seu projecte de comunitat en una orde nova franciscana.
El 1869 no volgué jurar la nova Constitució de la Monarquia Espanyola
i l’escola de la Garriga deixà de ser pública
Entre
els anys 1875 i 1885 el projecte d’Anna Ravell experimentà una expansió
espectacular. Diferents grups de germanes formades dins de l’orde d’Anna
fundaren diverses escoles arreu de Catalunya i una al Marroc : Barcelona
(1874), Badalona (1875), Poblenou (1876), Hospitalet (1877), Sant Cugat
del Vallès, Villassar de Mar i Vallirana (1881), Argentona i Tànger
(1883). Després vindrien: Gelida i l’Hospital espanyol de Tànger (1888)
L’aprovació
de l’orde per part de La Santa Seu arribà el 1891. Dos anys més tard
moria a Argentona la seva fundadora.
4-Els
primers anys de l’escola de les franciscanes
L’escola
de les Franciscanes de Sant Cugat va iniciar la seva historia el set
de maig de 1879. Al principi comptava amb set germanes franciscanes
i figurava com a superiora del grup una sancugatenca que havia format
part de la primera fornada de religioses de l’orde d’Anna Ravell. Aquesta
religiosa, de nom Montserrat Casaramona i Molins (Bibiana de nom de
pila), venia de l’escola de Badalona i fou fundadora i titular de l’escola
de Sant Cugat i posterior titular de l’escola de Vilassar de Mar.
L’escola
de Sant Cugat va néixer amb pocs recursos econòmics i per això va tenir
primera la seu a la casa parroquial en uns espais que facilitava el
mossèn Pau Tarradellas. La presencia de l’escola a la casa parroquial
havia de ser temporal però s’allargà més del que el mossèn havia pensat.
Entre tant el constant soroll de la quitxalla torbava bastant l’activitat
de la casa abacial.
El
mossèn volgué provocar un canvi d’emplaçament i per això introduí el
cobrament d’un lloguer pels espais ocupats per les monges. Les germanes
franciscanes, que no disposaven encara de prous recursos, van acudir
a l’Ajuntament per demanar sosteniment. El consistori valorava la feina
que estaven portant a terme les monges i decidí pagar el lloguer que
imposava el rector sobre els espais de la casa abacial. Aquesta resolució
no fou la que esperava el rector que a més afegí la inconveniència moral
que monges i rector convisquessin en una mateixa casa. El rector plantejà
que, si les monges podien pagar un lloguer, també podin instal·lar-se
en un altre local i les esperonà a cercar un nou emplaçament per l’escola.
Sembla que de bon començament bastants vilatans simpatitzaven amb la
tasca de les franciscanes i aportaren tota mena d’ajuts i consells per
fer front a aquests problemes inicials
El
1881 les monges abandonaren la casa abacial i s’instal·laren en una
casa de la plaça Octavià, cantonada carrer Hospital. Aquesta situació
es mantingué set anys fins que el 1888 arribà a Sant Cugat la fil·loxera.
La plaga de la vinya empobrí molt el conjunt de la població de Sant
Cugat i disminuïren les contribucions a la despesa de l’Ajuntament.
El consistori no podia afrontar el pagament del lloguer de les monges
franciscanes i amb bona voluntat
les cedí el pis superior de les ales nord i llevant del claustre
del monestir; espais que figuraven com a propietat de l’Ajuntament.
L’estada al monestir durà fins 1894, any en que, degut a l’estat ruïnós
dels espais del claustre, es traslladaren a una casa del carrer de la
Torre. Aquest nou emplaçament resultà petit des del primer moment i
a la fi tornaren a llogar la casa de la plaça Ocatvià cantonada carrer
Hospital. Aquest cop les monges franciscanes ja podien fer front al
lloguer dels locals per si soles. Podem considerar aquest fet com un
signe que l’escola es consolidava i prenia força per si mateixa.
Segons
es recull d’un informe de 1890 de l’Arxiu Diocesà de Barcelona l’escola
comptava amb 120 alumnes (noies) i integraven la comunitat religiosa
8 germanes.

La
plaça d’Octavià i el carrer Santiago Rossinyol a finals del segle XIX.
La casa que fou seu per dues vegades de l’Escola Santa Isabel quedaria
més a la dreta de la foto.
5-Els
primers anys del segle XX
A principis del segle XX, l’escola Santa Isabel es traslladà a una edificació
de la Carretera de Rubí.
L’any
1918 la senyora Maria Ribatallada va donar un ampli solar a l’Institut
de Franciscanes Missioneres de la Immaculada concepció per fer-hi una
escola. El solar cedit -el terreny que actualment ocupa l’escola- era
un camp que limitava per la cara nord amb la riera de Can Mora i pel
sud-est s’obria cap el barri de l’Eixample Sud.
L’Eixample
Sud era una zona nova del poble, situada entre el nucli antic i la riera
de Sant Crist, a un pas dels primers boscos de Collserola. Donada la
seva proximitat amb l’estació de tren (inaugurada el 1917) i a la carretera
de l’Arrabassada (inaugurada el 1879) s’anava convertit en seu de residències
d’estiu de la burgesia barcelonina. La gent del poble l’anomenava el
barri “dels estiuejants”, “dels senyors” o “La colònia”. El barri s’anà
ocupant de mica en mica adquirint un aspecte de conjunt obert i ajardinat.
La zona compta amb el conjunt més gran de cases catalogades d’interès
històric i arquitectònic dins la ciutat, i l’escola Santa Isabel n’està
inclosa.
El
mateix 1918 les monges franciscanes van encarregar a l’arquitecte municipal
Ferran Cels (autor del mercat municipal -1911) els planells d’un edifici
escolar. L’edifici fou pensat en època postmodernista i observant algunes
ornamentacions hom hi troba influències de Puig i Cadafalch. L’obra
s’inicià aquell mateix any i es va inaugurar l’any 1926. L’edifici comptava
amb una residència per la comunitat religiosa i una capella.
De
seguida es generà un moviment diari d’infants entre la nova seu, el
poble antic i les masies properes. L’any 1929 l’ajuntament aprovà la
construcció d’un pont sobre la riera de Can Mora. Aquest era molt estret
però a facilitava bé el pas dels nens que anaven a col.legi. El pont
estava entre el que és ara l’edifici de Correus i les cases de Can Quitèria
i la Papereria Planas. Al
poble es coneixia com el “pont
xic” o el “pont de les monges”.
6-Els
anys de conflicte
El
nou col·legi de la rambla Ribatallada era una instal·lació admirable.
Per aquells temps no hi havia al poble cap edifici construït d’inici
a fi per a finalitats escolars. Antigament havien esta projectats al
poble alguns edificis per allotjar l’escola pública, però cap d’aquells
bonics planells arribà a convertir-se en una construcció real. Finalment,
en temps de la Segona República, al 1934 s’inauguraren “les Escoles
Noves” acomplint-se així el somni de molts de tenir un edifici nou per
l’escola pública.
L’escola
Santa Isabel va passar en deu anys de l’entusiasme que obria la inauguració
del nou edifici a l’incertesa i el tancament. Entrem als anys de la
Guerra Civil...
Des
del mateix moment de l’alçament dels militars, el 19 de juliol de 1936,
Sant Cugat visqué, en tots els terrenys, uns canvis trepidants. A part
del moviment de camions i homes armats que es desplacen a Barcelona
per sufocar altercats i controlar l’orde, al poble es creà un comitè
revolucionari integrat per sindicats i partits obrers. Aquest organisme
es consolidà com a govern revolucionari local i rivalitzava amb l’ajuntament
en competències i amplitud de gestió. La reacció anticlerical fou també
molt forta i desencadenà la mort dels capellans de les parròquies de
Sant Cugat i de Valldoreix i la crema i saqueig de totes les ermites.
El monestir fou ocupat per sindicalistes de Cerdanyola el dia 21, però
l’actuació de la milícia local va aturar l’espoli i la crema dels d’altars.
Finalment el temple es destinà com a magatzem col·lectiu a les mans
del Sindicat Agrícola. El poble fou anomenat “Pins del Vallès” per eliminar
la referència religiosa del seu topònim.
La
comunitat de religioses franciscanes abandonà el nou edifici escolar
el mateix més de juliol de 1936. També abandonaren el poble les Religioses
Franciscanes de la Santíssima Trinitat: Segona orde assentada al poble,
al 1909, dedicades a l’assistència sanitària dels més desfavorits i
que tenien la seu al carrer Dos de Maig cantonada Girona (entre la plaça
Barcelona i l’escola).
Amb
poc temps el nou govern local reorganitzà el sistema educatiu de la
vil·la i davant la necessitat de crear noves places escolars optà per
intervenir sobre l’edifici de l’escola franciscana. De l’escola es deia
que “era de factura moderna i fàcilment adaptable per onze aules”. Per
això es reestructurà l’edifici incloent-hi fer obres que finalment va
acabar costejant la Generalitat de Catalunya. El conjunt de mestres
de l’escola religiosa fou depurat i dos professors varen ser cessats
per no acatar la nova organització de l’ensenyament. També van entrar
nous professors. En el novembre de 1936 eren deu i al 1937 arribaren
a ser vint-i-dos.
La
situació de guerra desfigurava dia a dia tota normalitat. De mica en
mica, i per iniciativa aïllada de sindicats i partits, havien arribat
a “Pins del Vallés” refugiats de zones republicanes properes al front.
El 1937 la implantació de refugiats era notable i s’estava convertit
en un problema per l’ajuntament. La comissió d’assistència social intervingué
prohibint
a sindicats i partits la lliure gestió dels refugiats i promogué
l’organització de centres d’assistència. Diverses torres foren cedies
com a centres d’acollida (Can Qutèria, Can Cabassa, Colònia Oller, torre
Batet, torre Boada...) i l’escola de les franciscanes s’habilità com
a centre de serveis per als refugiats. Fou reconvertida en cuina i menjador
per a adults instal·lats en altres cases. També es va cedir a Nestlé
una torre per a l’atenció particular dels infants nouvinguts.
Acabada
la guerra l’Institut de Religioses Franciscanes de la Immaculada concepció
tornà a ocupar l’escola i reprengué l’activitat educativa.
Les Franciscanes Missioneres de la Santíssima Trinitat per contra
no pogueren tornar a obrir la seva seu.
6-El
Franquisme
Acabada
la Guerra Civil les franciscanes tornaren a ocupar l'edifici de la Rambla
Ribatallada. Segurament van trobar l'interior una mica canviat ja que,
durant el conflicte, s'hi van fer remodelacions per adaptar-lo als diferents
usos "de guerra" que es varen donar. Durant els anys del franquisme
l'edifici experimentà dues transformacions rellevants, a part
de gran quantitat d'adaptacions dels interiors en molts anys diferents.
Aquestes transfornacions més destacdes es remonten als primers
anys de la dècada dels 60. La primera d'aquestes obres va ser
l'aixecament d'un segon pis en els diversos punts de l'edifici, que
només comptaven amb un primer. El cos central de la façana,
per exemple, cresqué un nivell i la seva cornisa quedà
quasi tan alta com les dues torres laterals. Una segona remodelació
important fou l'arrebossament de les façanes. Originàriament
l'edifici mostrava unes parets de pedra natural marró sense treballar,
combinada amb maons a les finestres i cantoneres, que donaven a la façana
un marcat estil industrial. Sembla que la raó de l'arrebossament
fou la d'aturar unes humitats que passaven de fora a dins de l'edifici.
Els
anys del franquisme foren anys de fort creixement demogràfic
a Sant Cugat. Aquest creixement va ser una motivació per que
a noves ordes religioses s'instal·lessin al municipi. Algunes
d'aquestes ordes fundaren col·legis. El 1956 començaren
les obres del col·legi "El Pinar". El 1974 obrí
el col·legi "Pureza de Maria".
L'Escola
Santa Isabel experimentà també una forta expansió.
Arribà a impartir batxillerat elemental i batxillerat superior,
amb classes que superaven els quaranta alumnes, i tenia també
internat. A més acollia a infants d'edats pre-escolars; nenes
i nens. Els nens podien estar a l'escola des dels 3 fins els 9 anys
i després havien de cursar el batxillerat elemental en altres
centres. Les nenes podien seguir fent batxillerat elemental (1r, 2n,
3r i 4t) i als 13-14 anys iniciar el batxillerat superior (5è
i 6è). Finalitzaven el seu pas per l'escola als 16-17 anys. De
vegades, algunes mestres que van viure aquella etapa, encara avui es
pregunten: com hi cabíem tanta gent en aquest edifici? Eren altres
temps... L'organització escolar en dos batxillerats data de la
llei de "Orednación de la Enseñanza Media" de
1953 i suposà arreu de l'estat espanyol la generalització
de l'ensenyament fins els 14 anys. Al nostre municipi succeí
tal increment d'alumnes escolaritzats i l'Escola Santa Isabel fou un
centre de pas de molts sancugatencs.
Al
1971 l'organització de l'ensenyament va canviar. Una nova llei
de regulació de l'ensenyament introduí l'Ensenyament General
Bàsic (EGB) que es dividia en vuit cursos i durava des dels 6
als 14 anys. Aquesta nova llei escurçava l'edat de permanència
a les escoles fins els 14 anys.
|