ÀMBIT EDUCATIU

1. EDUCACIÓ EN VALORS

 

Entenem que l’escola, com a espai de promoció individual i col.lectiva detota la comunitat que la integra, ha de vetllarper unaeducació global de tots els seus alumnes, on es tingui en compte:

  • El respecte i la tolerància com a base de la convivència entre els membres de la seva comunitat, tot fomentant la cultura de la pau.
  • El desenvolupament autònom dels alumnes estimularà la iniciativa personal, donarà valor a l’esforç i a l’autodisciplina per tal d’afavorir la pròpia responsabilitat.
  • L’atenció al desenvolupament afectiu i la potenciació d’una correcta autoestima per assolir un bon equilibri personal, així com també, la canalització adequada de les emocions necessària per a una positiva interacció social.
  • El diàleg, la justícia i la veracitat com a valors bàsics en la resolució de conflictes, on el mestre actuarà com a mediador.
  • Un marc de coeducació que procurarà l’eliminació de qualsevol tipusde discriminació.
  • La cooperació i la solidaritat entre tots, dins i forade l’escola.
  • Els mestres i, especialment els tutors, vetllaran per l’educació integral dels alumnes amb activitats de grup i/o individuals que es concretaran en l’acció tutorial.

 

2. ESCOLA SANA, SALUDABLE I RESPECTUOSA AMB EL MEDI AMBIENT

 

  • L’escola vetllarà i afavorirà el respecte i conservació del propi medi escolar i del medi natural, fent-ne la seva filosofia de treball.
  • L’escola propiciarà un entorn adient que afavoreixi la salut (entesa com el bon desenvolupament físic, psíquic, afectiu i social de l’individu). Per tant, tindrà cura dels espais, de les condicions higiènico-sanitàries i de la seguretat en tot el recinte escolar.
  • L’escola anirà incorporant canvis d’hàbits per afavorir l’educació dels nostres alumnes en el respecte al medi ambient i l’estalvi d’energies (aigua,llum, paper...).
  • L’escola posarà els mecanismes necessaris per anar ampliant la recollida selectiva de les seves deixalles.
  • L’escola vetllarà per la reutilització i l’aprofitament i bon ús del material escolar.
  • L’escola ajudarà a descobrir el nostre entorn i adquirir consciència crítica de les problemàtiques existents, tot incorporant activitats d’ensenyament-aprenentatge que facin possible l’adquisició d’unes competències bàsiques de respecte al medi.
  • L’escola afavorirà hàbits per preservar la pròpia salut (no mullar-se, tenir una bona dieta alimentària, dormir prou hores...).
  • L’escola vetllarà per na bona adequació del mobiliari a lesnecessitats de cada alumne i per a cada edat.

ÀMBIT D’ENSENYAMENT-APRENENTATGES

1. ESCOLA QUE TREBALLA EN EQUIP

 

  • L’escola afavorirà la coordinació entre l’equip de mestres per aconseguir un projecte coherent i continu. Per això s’organitzaran canals de comunicació i informació interns:reunions de claustre, equip directiu, de coordinadors de cicle, d’equips de cicle, amb el mestre del mateix nivell i entre els especialistes.
  • L’equip de mestres s’organitzarà en les diferents comissions de treball per donar uns serveis a la comunitat, per elaborar nous projectes o per coordinar o organitzar altres aspectes.
  • En la mesura que es pugui s’incorporaran els mecanismes necessaris per afavorir el treball pedagògic pel desenvolupament de diferents projectes.
  • Tot projecte i/o actuació de canvi es portarà a terme segons els acords i consens del claustre.
  • La informació que arribi a l’escola serà difosa de la manera més fluïda i eficaç possible.
  • Des de l’equip de mestres es mantindrà una comunicació fluïda i sistemàtica amb les famílies i es fomentarà el respecte i la tolerància entre tots els membres de la comunitat educativa.

 

2. CRITERIS PEDAGÒGICS

 

  • L’escola vetllarà i continuarà amb el treball sistemàtic establert, per assegurar uns mínims en les àrees i aspectes que ho requereixin.
  • L’escola ajudarà l’alumne a l’adquisició d’unes competències bàsiques que li permetin adquirir una autonomia necessària per a l’aprenentatge i pel desenvolupament personal i social.
  • L’escola intentarà evolucionar, tot procurant donar respostes imaginatives, actives i rigoroses en relació a les qüestions intel.lectuals, procedimentals, socials i personals que avui el nostre món ens planteja.
  • Els nens/es sónels principals protagonistes de la nostra tasca com a educadors. Caldrà fer sorgir i desenvolupar totes les seves capacitats, tot interactuant amb els altres companys (més grans, més petits o iguals), així com també adults de dins i de forade l’escola.

    • L’escola afavorirà la curiositat dels nens/es, la creativitat,l’observació, l’activitat manipulativa, l’experimentació, la reflexió i el sentit crític per tal de desenvolupar habilitats i capacitats per transformar la informació en coneixement.
    • Es tindran en compte els progressos de l’alumnat, atenent a la diversitat en els ritmes d’aprenentatge i a les adaptacions curriculars individuals, si s’escau.
    • L’avaluació de l’alumnat serà contínua, amb l’observació sistemàtica i visió global del progrés dels seus aprenentatges.
    • L’escola propiciarà una bona comunicació amb els pares pel que fa a l’educació i aprenentatges dels seus fills a través de :
      • Reunions generals d’escola,
      • Reunions generals per nivells,
      • Informes individuals i les entrevistes personals.

3. ESCOLA QUE ATÉN LA DIVERSITAT

 

  • L’escola vetllarà i afavorirà el respecte i l’atenció a la diversitat delsalumnes, tant pel que fa a diferències de ritme d’aprenentatges comper a diferències personals i relacionals, ja sigui des d’un punt de vista físic, psíquic, ideològic, cultural, econòmic, social, per raó de sexe...
  • L’escola motivarà els seus alumnes per afavorir un millor rendimentd’acord amb les seves capacitats, tot evitant lacompetitivitat o qualsevol discriminació.

 

4. ESCOLA OBERTA A LES NOVES TECNOLOGIES

 

    • L’escola donarà resposta a les necessitats formatives actuals i a les necessitats de comunicació amb l’ús de les noves tecnologies de la informació i comunicació ja que ens ofereixen múltiples recursos per a l’acció didàctica o per l’aprenentatge de l’alumnat.
    • L’escola propiciarà i planificarà una progressiva integració de les TIC en aquests àmbits:
      • Les diferents àrees curriculars,
      • La recerca d’informació i la seva interacció,
      • La comunicació,
      • La gestió i organització del Centre
    • Des de l’escola s’organitzaran diferents estratègies per garantir la igualtat d'oportunitats d’accés a les TIC a tots els seus membres.
    • Es farà un seguiment constant per assegurar una instal.lació i unmanteniment correctes.
    • Des de l’escola s’organitzaran canals de formació, informació i suport per afavorir l’operativitat i l’adequació dels recursos.

ÀMBIT SOCIAL

1. ESCOLA CATALANA RECEPTIVA A ALTRES REALITATS

 

  • La llengua vehicular de l’escola és la catalana i per tant és utilitzada i treballada en tots els seus aspectes, tenint en compte el Projecte Lingüístic del Centre.
  • L’escola fomentarà l’arrelament al país i al poble, amb un bon coneixement de les seves tradicions incloses en la Programació General.
  • L’escola valorarà i respectarà el possible context multilingüe i propiciarà una bona adaptació a la nova situació sociocultural per afavorir una bona cohesió social.
  • L’escola vetllarà perquè la interculturalitat entre els seus membres sigui una realitat.

 

2. ESCOLA QUE VETLLA PER UNA INTEGRACIÖ ESCOLAR I SOCIAL DE L’ALUMNAT I LES SEVES FAMÍLIES.

    • L’escola afavorirà i propiciarà una bona adaptació de tot l’alumnat i de les seves famílies tenint en compte el Pla d’Acollida del Centre.
    • L’escola facilitarà tota la informació i orientació que li sigui possible i necessària per afavorirla integració dels nou-vinguts: estrangers i no estrangers.

 

3. ESCOLA OBERTA A TOTA LA COMUNITAT EDUCATIVA

 

    • L’escola considera com a membres de la Comunitat educativa a totes aquelles persones que d’una manera directa i/o indirecta participen a l’escola:
        • Alumnes i les seves famílies
        • Mestres,
        • Serveis educatius: Equip d’assessorament psico-pedagògic (EAP), terapeutes
        • Personal administratiu i de serveis (PAS)
        • Monitors/es menjador i activitats extraescolars
        • Ajuntament: regidoria d’ensenyament i cultura
        • Serveis Socials Municipals
      • L’escola tindrà en compte tots els membres en el seu Pla d’acollida i en el RRI.
      • L’escola inclourà en la seva Programació General actuacions i activitats que propiciïn la participacióde tota la comunitat.
      • L’escola vetllarà per l’acolliment de tots els membres de la comunitat, elaborant i portant a terme un pla d’acollida integral:
        • alumnes nous i les seves famílies
        • mestres nous
        • monitores de menjador
        • mares i pares de l’AMPA
        • mares i pares del Consell Escolar
        • estudiants en pràctiques i altres col.laboradors.

4. ESCOLA ARRELADA I OBERTA A L’ENTORN

 

      • L’escola afavorirà la relació i la participacióamb l’entorn físic, social i cultural del poble de Sant Esteve, per assegurar l’arrelament amb el nostre Medi més proper.
      • L’escola farà promoció de totes aquelles activitats que es porten a terme al poble, per afavorir l’arrelament i la participació ciutadana.
      • L’escola té la voluntat d’estar oberta al poble incorporant a la seva tasca educativa les realitats i experiències d’interès que es puguin compartir amb la comunitat de tot el poble.
      • L’escola participaràen activitats organitzades i compartides a la zona, amb altres escoles, amb l’objectiu d’afavorir un intercanvi d’experiències i conèixer altres realitats.
      • L’escola posa a disposició les seves instal·lacions, amb la voluntat de compartir-les, en els termes que determini el Consell Escolar.

 

CEIP. VALLMANYA, Sant Esteve de Palautordera.

Trets d'dentitat