JOC DE L'OCA
Un dels jocs de tauler més popular a casa nostra és el Joc
de l'Oca.
Persones que hi poden jugar: 3 o 4 persones.
Material: tauler de l'oca, daus i una fitxa per jugador.
Normes
S'hi juga en un tauler format per una espiral composta per 63 caselles
numerades. Cada casella té un dibuix. La fitxa de cada jugador
va avançant segons la numeració obtinguda pel dau, que es
vatirant per torns. Depenent de la casella on vagi a parar cada vegada,
avançarà, recularà o quedarà alguna jugada
sense poder-se moure. Guanya el jugador que arriba primer a la casella
63. Si sobren punts es reculen d'aquesta casella.
Com es juga?
Comença el joc el jugador que primer treu un sis.
Caselles especials:
Oca (caselles 1, 5, 9, 14, 18, 23, 27, 32, 36, 41, 45, 50, 54, 59 i 63):
Es va a l'oca següent(si mira endavant, cap endavant i, si mira endarrera
cap endarrera) i després es torna a tirar el dau. Es pot cantar
la cantarella "D'oca a oca i tiro perquè em toca".
Pont (caselles 6 i 12): Es va a l'altre pont i es torna a tirar el dau.
Es pot cantar la cantarella: "De pont a pont i tiro perquè
em correspon".
Daus (caselles 26 i 53): Es va a l'altra casella amb daus i es torna a
tirar el dau.
Posada (casella 19): Es queda una jugada sense moure's.
Pou (casella 31): No es pot sortir fins que un altre jugador hi cau.
Laberint (casella 42): No es pot sortir fins que es treu un sis.
Presó (casella 52): Es queda tres jugades sense moure's
Mort (casella 58): Cal tornar a la casella 1.
JOC DE LA MONA
La Mona (joc de cartes)
Persones que hi poden jugar: 3 o4.
Material: baralla de cartes espanyoles.
Normes
No es poden mirar les cartes dels altres. Només es pot fer una
parella a cada tirada, per evitar que la partida s'acabi molt aviat. Si
les cartes estan en ordre, és imprescindible barrejar-les molt
bé per evitar que surtin moltes parelles a la vegada. Sempre ha
de començar el jugador de la dreta del que ha repartit les cartes.
Com es juga?
És molt fàcil: Primer es barregen totes les cartes. Després
s'agafa una carta qualsevol o la nº 10, i s'amaga fins al final de
la partida. A continuació es reparteixen entre tots els jugadors
les cartes que queden. Quan ja s'han repartit totes les cartes, ja es
pot començar el joc.
Ara s'han de trobar les parelles: dos sisos, dos asos,...i s'han de posar
en un munt a part. Quan tothom s'ha tret del damunt totes les parelles,
comença el jugador de la dreta del que ha repartit les cartes.
Aquest ha d'agafar-li una carta al jugador de la seva dreta, mira si fa
parella amb alguna de les seves cartes i, si fa parella, les treu. Després
passa el torn al de la seva dreta. I així es continua, fins que
un jugador només tingui la carta que no té parella. Aquest
és el qui perd.
JOC DEL PENJAT
L'objectiu del joc és el de trobar les lletres d'una paraula oculta.
Persones que hi poden jugar: S'hi pot jugar entre dues persones o entre
dos equips
Material: Paper i llapis o joc de compra.
Com es juga?
Aquests són els passos: El qui pensa la paraula dibuixa una forca.
La paraula està indicada per mitjà d'espais en blanc. Per
exemple, si heu pensat una paraula de 5 lletres, dibuixareu cinc espais.
L'equip que intenta endevinar la paraula diu una lletra. Si aquella lletra
va en algun dels espais, s'hi escriu i el jugador pot continuar endevinant
fins que falli. Quan falla es dibuixa una part del cos del penjat. Normalment
és un dibuix de traços senzills que té un cap, dos
braços, dues cames i el cos. S'hi poden dibuixar més coses,
però els equips han de posar-s'hi d'acord abans de començar.
Si s'ha dibuixat tot el ninot sense endevinar la paraula, heu perdut.
Si endevineu totes les lletres i la paraula abans que s'hagi dibuixat
tot el ninot, heu guanyat.
JOC DELS VAIXELLS
Persones que hi poden jugar: Dos jugadors
Material: Paper i llapis o joc de compra.
Normes:
Cada jugador tindrà un full en el qual hi hauran dibuixats dos
rectangles de les mateixes dimensions, als quals s'haurà assenyalat
les coordenades (l'una amb lletres i l'altra amb nombres).
Un rectangle representa el propi mar, l'altre el del contrincant. Caldrà
posar-se d'acord en el nombre i dimensions dels vaixells, que han de ser
els mateixos per a cada jugador, i dibuixar-los en el mar propi de cada
jugador.
Quasi sempre es fan : 4 vaixells d'una coordenada.
3 vaixells de dos coordenades.
2 vaixells de tres coordenades.
1 vaixell de quatre coordenaades.
Cap vaixell no es pot tocar.
Guanya qui primer enfonsa tots els vaixells contraris.
Com es juga
Comença un jugador i alternativament, s' aniran disparant dient
unes coordenades (ex.: B-6, C-4, etc.). El contrincant només pot
contestar: "aigua" si no hi ha cap vaixell , "tocat"
si les coordenades corresponen a part d'un vaixell i "enfonsat"
si ja ha estat completament tocat. El segon "mar" serveix per
tenir control de l'estat del contrincant.
JOC TRES EN RATLLA
Joc de tauler en què els jugadors han d'aconseguir afilerar les
tres fitxes i evitar que el contrincant ho faci.
Persones que hi poden jugar:Dues persones
Material: Tauler dibuixat i tres fitxes per a cada jugador
Com es juga?
Cada jugador disposa de tres fitxes. Els jugadors les van situant alternativament
sobre el tauler i després mouen lliurement a qualsevol espai lliure.
L'objectiu és posar les tres fitxes en una de les línies
que estan dibuixades.
JOC DEL MIKADO
Joc originari d'Àsia on cada jugador va agafant bastons sense que
mogui els altres.
Persones que hi poden jugar: Dos o més jugadors.
Material: Bastons amb diferents nombres de marques
Normes
Cada bastó té una puntuació segons el nombre de marques.
Abans de començar el joc els jugadors s'han de posar d'acord amb
el valor respectiu de cada bastó.
Com es juga?
Per iniciar el joc es deixen caure tots els bastons sobre la superfície
de joc. Per torns, cada jugador va agafant bastons sense que es moguin
els altres, si ho assoleix, repeteix. Si es mou ha de jugar l'altre jugador.
CONECTA 4
Joc d'estratègia vertical on cada jugador es proposa posar una
filera de quatre de les seves fitxes en el tauler .
Persones que hi poden jugar: Dos jugadors.
Material: Tauler i fitxes de dos colors.
Com es juga?
Es diu quin jugador comença (cançó eliminativa, parells
o senards
).
Després els jugadors s'aniran tornant per deixar caure les seves
fitxes.
Guanya el jugador que logra colocar primer quatre de les seves fitxes
en fila (horitzontalment, verticalment o amb diagonal)
|