HISTÒRIA DE L'ESCOLA PÚBLICA PÉREZ SALA

El contingut d'aquesta pàgina és un extracte dels plafons informatius de l'Exposició commemorativa del 25è aniversari de l'Escola, que va estar oberta al públic durant l'última setmana del mes de maig de 2002

La combinació d’un edifici nou, aconseguit amb molt d’esforç de tothom, i d’uns mestres i unes mestres amb il·lusió i professionalitat, va aconseguir un èxit total. Observeu el creixement que tingué el Pérez Sala els primers anys, com anaven augmentant les línies i el nombre de professors.

L’ajuntament anava cedint locals municipals - fins i tot els llogà en alguna ocasió – per encabir els alumnes del centre. El Pérez Sala arribà a repartir-se per 7 edificis diferents: l’edifici central, l’aulari, la Suïssa, el carrer Alsina, el carrer Sant Joan, el carrer Sant Pau, Ventura Gassol...

Creixement de la població
Any Habitants Any Habitants
1.960 4.442 1.985 10.144
1.965 4.944 1.990 12.366
1.970 5.746 1.995 15.266
1.975 6.897 2.000 17.374
1.980 9.519    


Aquest creixement obligà a crear nous centres a partir de la divisió del Pérez Sala:

 

1976 – 77: Edifici inaugurat amb 8 aules; 10 mestres
1981 – 82: Una escola amb 43 aules repartides per 7 edificis i amb 47 mestres
1982: primera divisió: neix l’anomenat "Pérez Sala B", futura Escola del Mar
1985: segona divisió: neix l’anomenada "Tercera escola", futur Vaixell Burriac
1986 –87: Tres escoles, 57 aules, 70 mestres
1986: reivindicació de l’institut per a Vilassar de Mar
1987: comença l’anomenada "Extensió Vilassar de Mar" de l’institut Satorras de Mataró, futur IES Vilatzara
1994: inauguració de l’edifici de l’IES Vilatzara
1998: comença a treballar en mòduls provisionals l’IES Vilassar

 

L'expansió de l'educació pública a Vilassar es va donar en tots sentits:

Innovació i renovació pedagògica

Català a l'escola
Escola pilot de bilingüisme
En el curs 1977 - 78, el "Colegio Nacional Mixto Pérez Sala" és autoritzat per a portar a terme una experiència pilot que permetria que el català fos llengua vehicular de l'ensenyament. El sistema permetia que cada família triés la llengua vehicular preferida i creava un grup castellà" i un grup "català" a cada nivell de Parvulari i de Primària fins a 8è d'EGB.


Arriba la Immersió
Els problemes del bilingüisme, per un costat, i l'evolució política de Catalunya, per l'altra, porten al cap de pocs anys, a començar una nova experiència: la immersió lingüística. Des de l'arribada a 4 anys, l'alumnat rebia l'ensenyament en català, fos quina fos la llegua materna. El castellà apareixia en forma de segona llengua i en alguna assignatura.
El procés fou complex, el suport legal i institucional era molt minso i l'aplicació es basava fonamentalment en l'interès i el consens de famílies i mestres, i el suport "moral" del SEDEC.
Això passava durant el curs 1982 - 83. Va començar a Pàrvuls 4 anys i cada curs s'hi incorporava un nivell més, arribant a 8è en el curs 1992 - 93. Llarg camí…


18 hores amb la ciencia
Durant tota una tarda i una nit i el matí següent, fèiem una estada a l'escola amb els alumnes de vuitè: tallers de captura d'animals nocturns, observació del cel amb telescopi, de consum (additius i aliments canviats de color), de fotografia nocturna i revelat, de vídeo - reportatge, d'orientació i mesura en la nit, d'informàtica... Pel matí, un esmorzar plegats i... cap a casa!


Informàtica a l'escola
L'any 1982 es va iniciar el projecte d'informàtica al Pérez Sala. Amb unitats que tenien 1 K (ho llegiu be, una K) de memòria, els històrics ZX 81, que es van ampliar amb els ORIC, de 20 K de memòria, passant pels primers clònics PC, es van posar les bases del treball de la Informàtica. Actualment es treballa amb Pentium III i superiors, i de la programació en BASIC i en LOGO hem passat al Windows i a Internet.


Tallers i Racons
La cerca de maneres d'atendre al diversitat va portar al Claustre a plantejar-se el treball d'una manera diferent. Avui dia ja és conegut el mètode, però no era així en el curs 84 - 85 en el que el Pérez Sala entra en un programa pilot per a establir la metodologia de treball per tallers.
Tres centres (el Napoleó Soliba de Blanes, el Ribot i Serra de Sabadell i el Pérez Sala de Vilassar de Mar) formen el grup de treball experimental, sota la coordinació d'un professor de la UAB. El treball quedà recollit en un llibre, amb l'agraïment del coordinador. Una peculiaritat dels tallers del Pérez Sala és que els fèiem funcionar des de Pàrvuls fins a Vuitè d'EGB.
En els tallers participava tot el centre, fins i tot el conserge i algunes mares i pares. Els subgrups que es creaven permetien un treball amb grup reduït, molt actiu i dinàmic, pràctic i motivador. Es van fer tallers de tota mena: de cuina, de vídeo, d'oratòria i declamació, de fotografia, d'informàtica, de titelles, de macramé, de cosir...Una part de la programació quedava així coberta pels tallers, que acostumaven a fer-se a la tarda.

Festes i celebracions
Des del principi, les festes tradicionals han estat una part fonamental del Projecte Educatiu de l'Escola. Sempre s'ha intentat integrar les tradicions del país en la vida del Centre.

D'uns anys ençà, altres activitats han anat arribat i s'han fet un lloc al Pérez Sala.

I, aquest curs... el 25è aniversari:


Els Departaments i la Línia Pedagògica
El Pérez Sala anava per davant de moltes reformes posteriors: si no ho creieu, llegiu la llista de departaments en els que s'enquadrava el professorat del centre en el curs 1983 - 84:
Informàtica
Ràdio
Fotografia i Diapos
Recursos Didàctics: biblioteca i laboratori
Orientació (Segona Etapa)


Ara llegiu la Línia Pedagògica l'any 84:
1 - Formació integral de l'alumne:
a) donar importància a totes les assignatures
b) unió de la teoria i de la pràctica
c) globalització dels ensenyaments
d) transversalitat: educació vial, sexual, de la imatge, per a la pau i el desarmament, etc.
2 - Escola integradora:
a) no marginadora
b) Pla de prevenció del fracàs escolar
3 - Escola catalana: normalització lingüística
4 - Escola oberta a l'entorn: a totes les aportacions externes que milloren l'educació
5 - Orientació:
a) revaloritzar el paper de les tutories
b) departament d'orientació
c) orientació als pares
6 - Investigació: informàtica, etc.
7 - Creativitat: plantejar-nos-ho des de Pàrvuls a 8è
8. - Personalització de l'educació.
Ah ! i mireu si érem moderns !!
El curs 84-85 l'escola va iniciar el departament de pedagogia operatòria, precursora del constructivisme, teoria en la que ens va basar la posterior Reforma educativa (LOGSE)
Era l'any 1984, 10 anys abans de la LOGSE…



"... I TOT GRÀCIES AL TREBALL D'EQUIP!"
Pares i mares, mestres, personal de serveis, amics, alumnes i exalumnes,
i la col·laboració de l'Ajuntament

L'Escola Pérez Sala portà a terme una experiència pionera de direcció col·legiada durant anys i que va representar un referent teòric i pràctic en la direcció democràtica de centres de Primària.
Malauradament, l'entrada en vigor del decret "de direcció de centres" i les corrents jeràrquiques de l'administració no van permetre la continuïtat de l'experiència.

 

 

La situació educativa de partida: 1976 – 1977

Sortíem del franquisme. Els ajuntaments no eren democràtics. La Constitució s’aprovaria durant el curs següent. No teníem l’Estatut.

Els dèficits de tot tipus eren molt grans: sense equipaments de qualitat, sense pressupostos adequats ni reconeixement social. Alguns mestres treballaven ja des de l’Escola Pública, als locals del Patronat.

Fortes reivindicacions populars arreu demanant escoles.

A Vilassar de Mar, un nombrós grup de pares i mares reclamen el nou edifici per a l’escola que seria el Pérez Sala. El director del centre, el "señor Rubio", juntament amb el regidor Mayor, sensible a les peticions, amb molta gent al costat (mestres, pares i mares) aconsegueixen que el "Ministerio" construeixi el nou centre: 1976, neix l’Escola Pérez Sala.

La Suïssa El Pérez Sala