LLIBRES D’AULA
Des del curs 1997-98 estem portant a terme al CEIP Montpedrós un canvi en l’organització dels llibres de text, acordat en el Claustre i en el Consell Escolar. Es tracta de socialitzar els llibres que s’utilitzen a l’aula, de manera que, en lloc de comprar-los tots cada alumne/a i cada curs, és l’escola qui els adquireix per a l’ús col·lectiu. Representa avantatges tant pel treball de classe, ja que permet disposar de material imprès i llibres de text diversos, com per les famílies, ja que redueix el cost econòmic. A cada reunió de classe es va explicar com es faria segons les característiques de cada cicle. Ha estat una acció educativa que encara continua sempre d’acord amb el Claustre i l’AMPA. Alguns cursos s’ha presentat un estudi comparatiu del que cada família paga a cada nivell i del que pagaria si compressin els llibres que corresponen a totes les àrees que treballem.
Els objectius d’aquesta proposta són:
- Adequar el material escolar emprat en les diferents àrees: llibres de text, llibres de consulta i temes fotocopiats.
- Racionalitzar la despesa familiar de llibres.
- Fomentar la responsabilitat de l’alumnat, al compartir i respectar el material d’ús comú.Ha estat una organització progressiva i avaluada cada curs, amb accions diferents: alguns cursos les famílies han deixat a l’ecola els llibres que havien comprat, més endavant l’escola els ha anat adquirint o reposant.
S’ha separat la despesa en dos conceptes: llibre d’aula i fotocòpies, adaptats a les necessitats de cada cicle i al treball que requereix cada àrea.Llibres d’aula
Considerem llibres d’aula no només els de text, sinó també els de consulta, que permeten ampliar els coneixements dels nens i nenes i complementar o sustituir en alguns casos el llibre de text.Fotocòpies
S’utilitzen en aquelles àrees que no tenen llibre de text o es necessita ampliar els temes, o complementar les activitats que proposa el llibre d’aulaEn el curs actual 2004-05, el funcionament és el següent:
Educació Infantil. S’utilitzen llibres de coneixements i material fotocopiat dels temes que prepara el cicle.
Cicle Inicial. El llibre de lectures de llengua catalana és col·lectiu. Les demés àrees es fan a partir de temes fotocopiats i llibres de coneixements.
Les famílies compren el llibre de matemàtiques i els quaderns individuals.Cicle mitjà. Els llibres col·lectius són: llengua catalana, castellana, anglesa i coneixement del medi social. Les famílies compren el de matemàtiques i els quaderns de llengua anglesa. Les demés àrees són de temes fotocopiats i llibres de coneixements.
Cicle superior. Els llibres d’aula són: llengua catalana, castellana, anglesa, matemàtiques i coneixement del medi social. Les famílies compren els quaderns de llengua anglesa. Les demés àrees són de temes fotocopiats i llibres de coneixements.
MATERIAL
El centre proporciona el material escolar a tots els nivells de l’escola. És el que necessita l’alumnat en el treball diari, des de llibres de consulta i biblioteca, atles, làmines, diccionaris, fins a qualsevol material fungible per a totes les àrees. S’inclou també el material de joc simbòlic d’EI i CI i jocs i materials didàctics diversos.
Les famílies paguen una quota de llibres i material acordada en Consell Escolar i que es revisa cada curs en funció de l’IPC.
La comissió econòmica és la que fa les propostes de gestió del pressupost al Consell Escolar, havent recollit les necessitats del Claustre.