Parlant amb: Dolors Garcia Cornellà

De petita què t'agradava fer?
M'agradava escriure. Ho vaig descobrir a la classe de Mates. A mi l'escola m'agradava molt però la classe de Matemàtiques no gaire, així és que en lloc de fer problemes em dedicava a escriure. Jo era una nena molt tímida però escrivint perdia la timidesa

De petita ja volies ser escriptora?
No, encara que m'agradava molt no ho pensava pas per dedicar-m'hi

T'agrada llegir?
M'agrada molt des de petita. M'havien d'amagar els llibres perquè no feia res més.

Quant temps fa que escrius?
Que escric llibres fa uns 14 anys.

T'agrada més escriure per nens o per adults?
Per nens i joves. Per adults no he publicat mai res encara que tinc tres llibres escrits.

Escrius en un lloc especial?
A casa escric a l'estudi. En la casa nova, que m'estic fent, estic preparant una habitació especial.

Escrius a mà o amb ordinador?
Escric normalment amb l'ordinador però a vegades davant d'ell no em venen les idees i llavors començo a escriure a mà.

Has escrit molts llibres?
He escrit uns 25 llibres, em sembla.

Els teus contes estan traduïts a altres idiomes?
Només un al castellà i un de petit que jo mateixa l'escrit en castellà.

Saps dibuixar?
No gens. Soc un autèntic desastre dibuixant. I m'enfado amb mi mateixa perquè no puc reflectir el que m'imagino.

T'agradaria fer un llibre en què tu fossis el protagonista?
De moment no. M'agrada inventar-me les històries. Soc molt vergonyosa.

Quan publiqueu un llibre quantes còpies se'n fan?
Depèn de les editorials. De les obres juvenils es solen fer de 3.000 a 5000 exemplars cada edició.

Has rebut algun premi per les teves obres?
M'han donat sis primers premis i he quedat finalista en alguns més.

Per què vares escriure "L'atzur màgic"?
A part d'escriure treballo en un centre cívic i feia de monitora d'esplai i al vespre, quan anàvem de colònies, explicava històries. A partir d'un d'aquests contes va sortir la història del llibre.

Quan vares escriure aquest llibre?
A l'any 1990

Quant vares tardar en escriure l'Atzur?
Vaig trigar uns dos mesos.

Va ser difícil que l'editorial te'l publiqués?
No. El vaig presentar a un premi literari, no el vaig guanyar però el varen publicar.

Per què li vares posar aquest títol?
A l'editorial no li agradava però a mi, que m'agraden els enigmes, vaig pensar que era el millor que podia tenir.

Per què el color blau per tenyir el món?
Perquè el blau és un color molt poètic. A més és un color que m'agrada molt i jo volia que el protagonista, en el fons, fos un color.

Què vas escriure primer, el llibre o el títol?
El llibre

Els personatges són reals o imaginaris?
Són reals.

De tots els personatges de l'obra n'hi ha algun que sigui el teu preferit?
Potser l'Úrsula, però de fet m'agraden molt tots.

Els noms dels personatges imaginaris com els menjaigües, guardombres, etc, com se't van acudir?
M'agrada molt inventar-me paraules i jugar amb elles.

Els llocs on passa l'acció del llibre són reals o només existeixen en la teva imaginació?
Són paisatges reals però barrejats amb elements que jo imagino per tal d'aconseguir crear l'atmosfera i el lloc que jo vull. El refugi, però, és real.

Has viscut alguna història semblant?
Amb tanta fantasia no, però alguns dels fets sí.

Per què vares escollir un enigma com a centre de l'argument?
Perquè els enigmes són màgics, misteriosos i difícils de resoldre. A més, són com un peix que es mossega la cua, no se solucionen mai.

Per què vares escriure una història d'intriga?
Perquè m'agrada que els llibres tinguin intriga, misteri i fantasia.

T'agraden molt les aventures?
M'agraden molt per escriure-les i per viure-les, considero que són molt divertides

Hi ha la possibilitat d'un Atzur 2?
Sí, hi és. A més, és un llibre molt especial en el que vosaltres sou els protagonistes.

Qui és la Marta de la dedicatòria?
La Marta és una de les noies del grup que va morir en un accident de moto.

Vares escollir-te l'il·lustrador?
No el vaig conèixer. És la seva feina i jo no m'hi fico. De totes maneres penso que en algun dibuix del llibre no va acabar de saber copsar el que jo volia.

Nosaltres hem fet algun dibuix de tal com ens imaginem els personatges. Ens acostem a tal com tu te'ls imagines?
Sí, us heu apropat bastant.

Dolors Garcia Cornellà

Alumnes de Cicle Superior.