Parlant amb: Pere Martí

De petit què t'agradava fer?
M'agradava molt anar a banyar-me a la riera, a caçar ocells amb l'avi, anar d'excursió, llegir còmics i llibres d'en Folch i Torras, anar al cinema,... totes les coses que agradaven a la majoria de nens de la meva edat.

De petit ja volies ser escriptor?
No. A mi m'agradava molt llegir i m'agradava tot el que tenia a veure amb les lletres, però el que jo volia ser era professor. De totes maneres de jove ja col·laborava en revistes i publicacions.

T'agrada llegir?
M'agrada molt i a més ho recomano. Ja sé que les màquines són molt divertides però la lectura fa que la imaginació voli i fa que tu participis moltíssim imaginant. Jo llegeixo molt, uns 150 llibres a l'any.

Quant temps fa que escrius?
Per nens i joves uns tres anys. Abans aviat fet textos periodístics.

T'agrada més escriure per nens o per adults?
Per nens, però la literatura juvenil està menys valorada. Per mi és igual de vàlida i important com la dels adults.

Per què vares escriure aquest conte?
Perquè els meus fills m'ho varen exigir ja que jo els ho havia promès.

En què et vares inspirar per escriure aquesta història?
En un fet que havia passat en la nostra família: l'arribada d'en Griset

Has pensat fer-ne la continuació?
Potser algun dia la faré. La segona part es podria dir 1.001 Grisets. Penso que ara en Griset és una mica el gat de tots els que han llegit la història i que cadascú ha imaginat coses que li poden passar.

Creus que aquest conte es podia haver fet més curt.?
Ja el vaig escurçar ja que quan escric tinc tendència a posar molts parèntesis per explicar i aclarir coses.

Quant temps vares tardar en escriure la història?
Un estiu

Escrius en un lloc especial?
A casa escric a l'estudi i a casa els avis en un menjador que no s'utilitza

Has escrit molts llibres?
He escrit en "Griset", "La nena que va pintar els cargols" i en projecte "En Pere i els bonsais".

Has traduït algun llibre?
Havia traduït del francès i del castellà al català contes i alguna novel·la policíaca.

Els teus contes estan traduïts a altres idiomes?
S'ha traduït "Griset" al castellà. Ho ha fet la meva dona.

Sempre dediques els teus llibres?
Els dedico a qui me'ls inspira.

Els escriptors coneixeu a qui il·lustra els vostres llibres?
Normalment és l'editorial qui tria l'il·lustrador però en el meu cas vaig demanar poder escollir jo i vaig triar una noia que havia estat alumna meva.

Saps dibuixar?
Jo era un desastre. Aprovava perquè m'hi feia i treballava.

T'agradaria fer un llibre en què tu fossis el protagonista?
Potser sí però em faria una mica de vergonya.

Són reals les coses que expliques en el llibre o te les has inventat?
La majoria de les coses de la història són veritat i fins i tot el que no ho és té una base real.

Quant temps vares tardar en escriure en Griset?
Un mes i mig escrivint 3 o 4 hores diàries. A fer els retocs i corregir uns tres mesos més.

Per què vares escriure aquesta història?
Per complir la promesa que havia fet als meus fills.

Qui et va donar les idees?
Els meus fills a mesura que els anava llegint els capítols

Tens animals a casa?
Sí. Tinc un gat, en Griset.

Tots els personatges són reals?
La majoria ho són encara que alguns noms són inventats.

T'agraden els animals?
M'agraden, però no m'agraden en captivitat. Penso que allà on són més feliços és en llibertat.

Com és que saps explicar tan bé el que pensen i diuen els nens?
Perquè m'ho imagino i em fixo molt en el que fan els meus fills.

Què vares sentir quan vares veure el llibre publicat?
Em vaig sentir molt descansat i em va fer molta il·lusió. Fins els moment se n'han fet 3 edicions de 3.000 exemplars cadascuna.

Quan parles amb la gent t'inspires?
Qualsevol cosa que passa o t'expliquen et serveix o et pot servir per després fer-ho sortir en algun llibre.

T'agradaria que els teus fills fossin escriptors?
M'és igual el que facin només vull que siguin feliços fent el que ells vulguin fer, però sobretot fent sempre la feina ben feta.

Pere Martí

Alumnes de Cicle Mitjà i Superior.