L'ENERGIA A LES PINEDIQUES

Tota auditoria energètica comença amb un treball de camp. Aquesta és la feina feta durant aquesta setmana. Bàsicament consisteix en interrogar-se al voltant del consum energètic relacionat amb les nostres activitats prenent mesures i dades.
D'aquestes dades se n'obté una diagnosi, que de forma breu indica les conclusions globals de l'estudi, a tall d'ordre de magnitud, però força significatives.
Finalment, se'n desprenen unes propostes de millora. Amb l'aplicació de les mateixes s'aconsegueix reduir el consum d'energia i , per tant, el cost econòmic i medioambiental.
Aquestes tres fases són les que avui podem exposar en aquest meeting i que podem observar en les parets dels passadissos de la nostra escola.
Al costat de cada aula s'hi pot veure el resultat del treball de camp realitzat per cada alumne i classe.
A l'entrada principal de l'escola trobem la diagnosi. Bàsicament les dades són:

Respecte el consum elèctric

POTÈNCIA


L'ESCOLA
(AULES D'ESTUDI, AULA D'ORDINADORS, GIMNÀS, AULA DE MÚSICA I SANITARIS

10'3 Kw de potència instal·lada per usos diferents a il·luminació

4, 9 Kw de potència instal·lada per a il·luminació

ENERGIA

17,330 Kw/h/dia de consum elèctric no iil·luminació
L'ESCOLA
(AULES D'ESTUDI, AULA D'ORDINADORS, GIMNÀS, AULA DE MÚSICA I SANITARIS)

20,54 Kg. CO2/dia
19,929 Kw/h/dia de consum elèctric per a il·luminació

EL CONSUM ELÈCTRIC A L'ESCOLA DURANT UN ANY EMET 4 TONES DE DIÒXID DE CARBONI (CO2) A L'ATMOSFERA!!

Aspectes a comentar:

1.- El consum "no il·luminació" correspon bàsicament a l'aula d'ordinadors, on hi ha molts ordinadors i funcionen moltes hores.

2.- El consum il·luminació és força alt i repartit homogèniament per tota l'escola.

3.- Contràriament, la potència instal·lada és superior per usos de "no il·luminació". Això és degut a que l'aparellatge elèctric no funciona continuament.

4.- Aquests resultats ens donen idea de la importància de mesures correctores que actuïn sobre la il·luminació com, i especialment, utilitzar bombetes de baix consum. Aquestes bombetes són una mica més cares de compra, però consumeixen molt menys i duren més temps. Una idea genia per les aules!

5.- També podríem pensar en el sistema d'ordinadors. Les pantalles planes són millors per la vista i emeten menys radiacions, però a més tenen un consum energètic sensiblement menor.

6.- Hi ha molts d'altres consums que no s'han tingut en compte (cuina, fotocopiadora, ascensor, etc.)

Respecte la mobilitat

1.- Cada dia entre Parvulari i l'edifici de Primària, es recorren prop de 472 km. per arribar a l'escola entre tots els alumnes.

2.- Aquesta és 7 vegades la distància entre Taradell i Barcelona.

3.- Per cada km recorregut, i en funció de si el cotxe és de gasolina o gas-oil, s'expulsen a l'atmosfera les següents emissions (en grams/dia).

Gr/dia Km. recorreguts C02 CO HC NOx Partícules SO2
benzina 236,06 39894,74 500,45 47,21 56,66 0,00 0,00
gas-oil 236,06 44852,07 141,64 33,05 205,38 25,97 23,61

4.- Fent un càlcul d'emissions equivalents de CO2, i considerant que la meitat dels km es fan amb gasolina i l'altre amb gas-oil, tenim que cada dia s'emeten 85,8 kg CO2 per arribar a l'escola.

5.- Això fa que en un any (5 dies setmana per 40 setmanes), s'aboquin 17,2 tones de CO2.

6.- Si es disposés d'un transport públic conjunt, s'evitaria de fer molts d'aquests kilòmetres, i per tant, evitar les emissions. A nivell d'ordre de magnitud, podríem comptar que amb un ús del 50% de l'alumnat aconseguiríem reduir prop del 40% les emissions o el que és el mateix, estalviaríem 7 tones/any de CO2.

El resultat de les enquestes estan en els gràfics del final.
Algunes de les conclusions són:

1.- Un 72% viuen a menys de 2 km.

2.- Les principals motivacions d'ùs del cotxe són la rapidesa (28'70%) i la distància (25'50%), la qual cosa indica que un transport públic eficaç i eficient podria generar moltes expectatives d'ús.

3.- Respecte el resultat de l'ús del vehicle, cal posar en interrogant el resultat. Degut a que va ser una casella problemàtica a l'hora d'omplir-ho i de fer-ne el buidat, s'ha de pensar que pot amagar errors. En tot cas, però, sí que podríem entendre que majoritàriament s'intenta compartir cotxe.

4.- Només un 18% van sempre a peu. La resta utilitzen cotxe.

5.- Un 60'8% es declara disposat a utilitzar el transport públic, mentres que només un 25% manifesta que no.

 

 

<1
1 a 2
2 a 3
>3
30
42
19
8

 

 

Mal temps
Distància
Comoditat
No alternativa
Ràpid
Altres
15,80%
25,50%
16,20%
6,90%
28,70%
6,90%

 

 

Sols
Germans
Companys
30,30%
40%
29'70%

 

 

Peu
Bicicleta
Moto
Cotxe
Mixte
18'80%
0'00%
0'00%
44'90%
36'20%

 

 

No
NC
60,80%
25%
14'20%