TARADELL:1872

El segle XIX és un segle caracteritzat per molts descobriments, invents i exploracions.

Es descobreix, entre altres coses, l'anestèsia (Morton), els raigs X (Roengent), les aspirines (Hoffman), les neurones (Ramon i Cajal)

Com a invents destacarem: el plàstic (Parkes), la dinamita (Nobel), la més famosa distracció infantil - el xiclet - (Adams), el telèfon (Graham Bell), a un il·luminat se li va encendre la bombeta i va inventar la làmpada incandescent (Edison), anem tots motoritzats gràcies a l'invent del senyor K. Benz. Tots els estudiants hem d'estar molt agraïts als germans Biro (inventors del bolígraf), gràcies a ells es varen acabar moltes de les taques al paper; també per aquesta època es va inventar el wàter (no hem trobat qui), però realment és un invent notable.

D'exploradors podriem nomenar a Livingstone, Stanley, Andrje, etc. Tots i cadascun d'ells varen contribuir a fer-nos conèixer una mica millor el nostre planeta.

Al nostre poble les coses es desenvolupaven de molt diferent manera, és un segle de decadència. Hi ha censades 1720 persones però en van marxant i al 1900 només en quedaran 1.034. Moltes cases del poble queden tancades i no es construeix gairebé res.
Ara bé Taradell sempre s'ha caracteritzat per un esforç de superació davant les dificultats i des dels estaments municipals es treballava per millorar la vil·la i la seva xarxa de comunicacions: s'explanava la carretera de Vic a Taradell, es tramitava la de Taradell a Balenyà i es planejava la de Taradell a Viladrau.
Per altra banda es remodelaven espais una mica abandonats del poble; és el moment en que s'arregla la Font Gran (es va plantar un plàtan que avui encara és viu).

En el 1872 hi ha un canvi de batlle, el senyor Josep Díaz és substituït pel senyor Feliu Casademunt. La vida espiritual del poble estava encomenada al Mn. Joan Canudas.

Com és de suposar existia una escola que havia estat fundada el 1622 i en l'any de que parlem hi havia 35 alumnes nois que assistien a l'escola amb regularitat. L'escola de noies s'havia obert el 1851, era de monges i no hem pogut conèixer quantes alumnes hi havia.

IMATGES DE TARADELL

Capella de Santa Llúcia