RECOMANACIONS RELATIVES A LA PSICOMOTRICITAT, COM PODEM AFAVORIR EL SEU DESENVOLUPAMENT

(Document elaborat per Neus Artiga i presentat a la reunió de les reunions de pares i mares de USEE de l'escola Joan Maragall)

 

En el desenvolupament psicomotor ordinari d’un nen l’habilitat de motricitat fina s’afavoreix de forma espontània i eficaç. Per aquest motiu, totes les activitats que a continuació es recomanen són tasques que fàcilment podem trobar en espais quotidians i del dia a dia.

La psicomotricitat fina comprèn totes aquelles activitats realitzades per una persona que necessiten una precisió, un alt nivell de coordinació visio-manual, una força controlada i una bona concentració. Es treballen els moviments amb precisió realitzats per la mà, el canell, l’avantbraç i el braç.

 

  1. Col·locar pinces d’estendre la roba a les vores d’una capsa de cartró o un altre recipient o bé podeu crear un ninot de cartró i anar posant les pinces al cap com si fossin cabells (es pot demanar al nen que també el pinti).
  2. Fer collarets, polseres, amb boles de fustes de diferents colors i grandàries o bé amb pasta com macarrons, etc. es poden enfilar en un pal rígid o amb cordons, fil de pescar, etc.
  3. Posar dins un recipient objectes petits. Per exemple, que posi llenties dins un got. Aquesta activitat es pot fer de forma senzilla i anar-ho complicant (comencem per un got i acabem en introduir els objectes en una canyeta de veure). Per afavorir la lateralitat i coordinació viso-motora es pot demanar que tanqui l’ull del braç que no fa servir, d’aquesta manera treballant tant l’ull com l’extremitat superior del mateix hemicòs.
  4. Modelar figures i formes amb plastilina, fang, pasta de sal, etc. Fer boles, xurros, esmicolar, etc.
  5. Ajudar a la cuina amassant pasta per a fer pastissos, galetes, coques, etc. (treure profit de festes o tradicions, per ex: panallets per la castanyera).
  6. Fer boletes amb paper de seda, de diari, etc. Es pot fer un collage o omplir figures dibuixades en un paper (també es pot omplir amb fruits secs, llegums, cereals).
  7. Fer seriacions amb gomets, boles, cubs, xinxetes de colors (les que no punxen), etc.
  8. Retallar dibuixos/formes/figures amb punxó (es pot demanar al principi poc tros per punxar, i a mesura que vagi agafant seguretat i habilitat augmentar la dificultat).
  9. Omplir amb confetti un dibuix o figures.
  10. Posar dins un recipient o una bossa objectes (llapis, goma, raspall, ...). Demanar que els toqui i que abans de treure’ls a la vista digui quin objecte és.
  11. Prémer amb força algun objecte amb la mà (per exemple, una bola tova, amb irregularitats, ...).
  12. Fer construccions amb blocs de fusta, plàstic, capses, pinces d’estendre la roba, ....
  13. Obrir i tancar pots i ampolles (podem aprofitar i posar a dins objectes, com per exemple llenties, i ja tenim unes “maraques” per fer musica).
  14. Recollir objectes petits (botons, fitxes, cigrons, etc.) amb els dits i guardar-los a una mà, o utilitzar-los per fer una manualitat.
  15. Passar pàgines d’un llibre d’una en una. Podem començar amb fulls d’un grossor ample i anar-lo disminuint segons vagi adquirint habilitat.
  16. Esquinçar paper de seda, de diari, revistes, etc.
  17. Esbrinar quina part del braç toquem (o dits de la mà). L’alumne té els ulls tapats i nosaltres l’hi passem una ploma per el lloc que vulguem (es pot fer també un dit). El nen ha de dir correctament on l’hem tocat.
  18. Aixafar boletes de plastilina fent la pinça amb els dit (veure full a continuació).
  19. Retallar amb les tisores (o punxo) figures geomètriques, dibuixos de revistes, propagandes, etc.
  20. Fer forats en un cartró i passar un fil o cordill amb una agulla de plàstic com si estiguéssim cosint.
  21. Dibuixar figures unint punts marcats.
  22. Fer puzles, encaixos.
  23. Amagar objectes petits dins una bola de plastilina i que aconsegueixi treure-la tota per veure que és. També es poden posar dins una capsa gran plena de farina o trossos de diari i que els hagi de buscar ta,bé.
  24. Agafar objectes petits amb pinces (botons, boles de cotó, llenties, etc.)
  25. Prémer recipients de plàstic buits (per exemple de xampú) perquè surti aire. Amb aquest aire podem intentar fer volar trossos de papers, etc.
  26. Arrugar papers i fer boles amb una mà i després amb l’altre.
  27. Doblegar papers.
  28. Fer trenes de llana, fil, etc.
  29. Fer estampacions amb patata, esponges, “tampons”, etc.
  30. Jugar amb cartes (segons l’edat buscarem el joc adequat).
  31. Embotonar i desembotonar, cordar i descordar, obrir i tancar cremalleres.
  32. Fer exercicis de mans: jugar a titelles de dits, fer la pinça amb polze i índex, el polze toca la resta de dits individualment, etc.
  33. Pintar amb els dits, tant en el pla horitzontal com vertical.
  34. Pintar amb pinzell, ceres, retoladors, dacs, etc.
  35. Traslladar objectes petits d’un lloc a un altre fent pinça (amb el polze i l’índex).
  36. Fer moviments amb les mans: obrir i tancar les mans, dir adéu/hola, fregar-se les mans, picar de mans (amb o sense instrument com un tambor), girar mans (com si l’hi donéssim gas a una moto), etc.
  37. Fer moviments amb els dits: caminar sobre la taular amb dos dits, seguir un camí fet en relleu amb el dit, dir “No” amb el dit índex, separar/tancar dits, etc.
  38. Col·locar peces cada vegada més petites en espais determinats (dins d’un pot, d’un tub o cono podem posar anelles, dins una superfície plana, damunt una línia cada vegada més petita, etc.).
  39. Enganxar gomets, etiquetes, enganxines, etc. lliurement, entre límits, dins d’espais delimitats, tapant creus o senyals, damunt línies, etc).
  40. Posar crema hidratant a les mans i fer unes fregues nosaltres a ell o que se les faci ell mateix.
  41. Podem jugar a fer-nos massatges a l’esquena o als peus.
  42. Demanar que col·labori a portar objectes d’un lloc a un altre en entorns controlats. Per exemple, que porti papers, roba, ...
  43. Juguem amb una pilota petita (ping-pong, ...). Podem dibuixar una porteria i que intenti marcar empenyent-la amb els dits.

 

La psicomotricitat grossa comprèn els moviments dels músculs referents a la locomoció o del desenvolupament postural com caminar, córrer, etc. és a dir, tot el que te relació en el desenvolupament del nen que afecta als grups musculars sense tenir en conte el detall o la precisió.

Per afavorir el seu desenvolupament hi han infinitats d’activitats que es poden realizar:

 

 

Neus Artiga

Fisioterapeuta Eap Anoia