PROJECTE D'INNOVACIÓ EN LLENGÜES ESTRANGERES


3.- DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

G) Criteris i indicadors d’avaluació.

No cal dir que un dels criteris d’avaluació més importants de cara a avaluar l’anglès és l’observació   immediata dels alumnes, però a vegades es fa difícil prendre nota de tot el que es realitza a l’aula ja que les activitats que es fan són molt dinàmiques i els grups bastant nombrosos. Cal dir que des del departament d’anglès del centre som conscients que avaluar de manera escrita  ens dona una idea més objectiva del que els alumnes han après, però va una mica en contra del principi de prioritzar la llengua oral per  davant de l’escrita. De fet, els items dels nostres informes avaluen en els cursos inicials la comprensió oral i no pas l’expressió com explicarem més endavant.

Per això hem començat a elaborar proves orals que engresquen els alumnes a parlar (petites representacions, entrevistes en les quals els nens no només han de respondre preguntes sinó també formular-les, fer petites exposicions d’un tema...) Tanmateix es fa difícil portar a terme aquestes avaluacions tenint en compte els nostres recursos.

La nostra idea és la de millorar molt en aquest aspecte de l’avaluació. Un exemple seria deixar més de banda l’avaluació de la comprensió oral a travès d’un listening d’una cassette o d’un CD  i substituir aquesta avaluació pel visionat d’un video o d’ una dramatització del mestre. Creiem que això seria més adequat a la realitat; si els alumnes es troben amb algú parlant en anglès, comptaran amb un suport visual que els ajudarà a comprendre millor i exposant-los només a cintes de cassette, els desmotivem una mica perquè no els oferim el context o el suport visual.

La nostra feina en el projecte Orator en el qual encara estem treballant, no ens ha deixat massa temps per poder madurar aquesta sistematització de la llengua oral. El nostre objectiu és  introduir aquestes reformes en l’avaluació en el PCC d’anglès.

Aquest treball s’hauria de sistematitzar i seria molt positiu comptar amb algú que ens permetés desdoblar grups i fer un treball de qualitat de la llengua oral.

Actualment, els nostres criteris d’avaluació respecten el silent period durant el P5 i el primer any de cicle inicial. A partir de segon, es comença a avaluar l’expressió oral.  El laboratori també és una bona eina d’avaluació. Els alumnes enregistren petites dramatitzacions i fan jocs en els quals han d’utilitzar l’anglès. En aquests moments podem estar pendents de si ells són capaços de fer ús de la llengua anglesa, sempre i quan els equips dels quals disposem, que compten amb una antiguitat de més de 10 anys, no s’espatllin i haguem d’abandonar la nostre feina de docents i convertir-nos en tècnics.

 

Considerem que el treball de la llengua oral hauria d’estar més pautat. Sobretot pel que fa a com avaluar-lo. A continuació donarem unes idees de com fer-ho.

a) S’hauria de decidir quines estructures de la llengua i quin vocabulari utilitzem quan ens expressem a l’aula abans  d’estudiar una estructura gramatical  de manera més concreta. Per exemple, hem de fer ús del passat dels verbs quan ens expressem amb ells abans d’introduir els verbs en passat. És molt important que els alumnes estiguin exposats a aquest input abans de tractar amb aquesta qüestió gramatical. Sense uns coneixements previs costa molt més aprendre.

b) Elaborar proves d’avaluació en les quals els alumnes puguin enregistrar la seva veu en una cassette, interactuar amb el mestre o amb els seus companys. Decidir quins són els items a avaluar i quines serien les eines d’avaluació abans de començar el tema.

c) Donar oportunitats als nens i nenes que no hagin entès algun tema gramatical o no es sàpiguen el vocabulari perquè ho facin més endavant. També hem de donar les oportunitats perquè aquestes estructures siguin utilitzades posteriorment. És per això que un desdoblament de grups ens aniria molt bé.

d) Proveir els alumnes d’un llenguatge de signes, gestos que els serveixi per escoltar el que estan dient els altres i  serveixi a nosaltres per saber si estan atents o si entenen el que s’està dient. Per exemple, si un alumne respon una pregunta de manera correcta, podem fer que la resta de la classe aixequi el dit o que l’abaixi si no hi està d’acord. Això ens servirà per poder avaluar la interacció dels alumnes a l’aula.

e) Avaluar els alumnes amb flashcards  en color.

f) Fer ús del video per treballar la comprensió oral.

g) Treballar en grups reduïts.

h) Continuar amb els treballs autocorrectius que hi ha al laboratori i ampliar l’ús de la informàtica introduint i utilitzant recursos en xarxa i internet.