Qui som?

L'escola Joan Maragall éss un centre de tres línies complertes que compta amb una Unitat de Suport a l’Educació Especial (USEE) per a alumnes amb barreres greus per a l’aprenentatge.

 

 

PROJECTE EDUCATIU DE L’ESCOLA

Plantejament institucional:

MISSIÓ:
Som una escola pública, catalana, laica i inclusiva, que educa per afavorir el desenvolupament integral dels nens i nenes.
El nostre objectiu és que arribin a ser persones competents, solidàries, autònomes, crítiques , responsables, respectuoses, integrades i compromeses amb l’entorn que ens envolta i amb una societat plural i en constant transformació.
Com a escola volem destacar la utilització de les metodologies de treball que portin a un aprenentatge cooperatiu i globalitzat, la integració de les noves tecnologies en l’aprenentatge, l’aprofitament dels recursos específics per a garantir una inclusió de qualitat (USSE, AA,...) i la “immersió” en una llengua estrangera (anglès).
Tot això comptant amb el suport, la implicació i la cooperació de tota la comunitat educativa.

VISIÓ:
Volem promoure la metodologia de treball cooperatiu tant en l’àmbit dels alumnes com dels professionals de l’educació, fomentant la cultura de l’esforç i fent extensives a tots els nivells estratègies globalitzadores que afavoreixin la iniciativa personal, com són el treball per projectes, el treball transversal i els racons.

Volem consolidar els projectes d’innovació engegats a l’escola:

  1. Punt Edu, que fomenta el gust per la lectura i els beneficis que d’ella se’n deriven.
  2. PELE (Projecte Educatiu de Llengües estrangeres), que incentiva l’aprenentatge de l’anglès a través d’altres àrees curriculars.

Volem vetllar per a optimitzar i renovar els recursos humans i materials necessaris per a avançar vers una educació inclusiva de qualitat i per generalitzar l’ús de les TAC.
Volem fomentar hàbits saludables  (Alimentació, activitats esportives, higiene,..).
Volem fomentar la col·laboració i participació de les famílies en tots els cicles, sent una escola oberta, participativa i propera a la comunitat educativa i a l’entorn.

VALORS:
- Ser autònoms i responsables davant les tasques.
- Mostrar esforç per millorar davant de qualsevol activitat.
- Respectar la diferència mostrant empatia envers els altres.
- Mantenir una actitud de diàleg i de medicació davant els conflictes.
- Mostrar-se obert i respectuós amb les aportacions dels altres, els canvis i les innovacions.
- Treballar amb il·lusió i optimisme.
- Mantenir un clima agradable i respectuós.
- Tractar correctament les instal·lacions i el material comú.
- Ser conscients de la importància de ser sostenibles.

 

Projecte lingüístic

La llengua de relació interna i externa, així com la d’aprenentatge, és la catalana. El castellà s’introdueix curricularment a cicle inicial de primària i l’objectiu primordial d’aquesta etapa educativa és aconseguir un domini correcte de totes dues llengües.
L’idioma estranger que s’imparteix al centre és l’anglès i s’inicia a Ed. Infantil seguint una metodologia d’immersió a la llengua. A cicle mitjà i a cicle Superior s’imparteix, a més a més de la llengua anglesa pròpiament dita, una part d’una altra àrea en aquesta llengua com a consolidació del projecte d’Innovació Lingüística. El centre disposa de Laboratori d’Idiomes que permet que els alumnes treballin de manera autònoma activitats d’expressió i comprensió oral, utilitzant diversos mitjans audiovisuals i tecnològics.

 

Noves tecnologies

Des de parvulari i fins a 6è de primària es potencia el treball amb l’ordinador, tant en racons dins la pròpia aula, com en sessions a les aules d’informàtica on es poden treballar aspectes de les diferents àrees curriculars: llengua, matemàtiques, medi...  i també competències bàsiques TIC. El centre disposa d’un bon equipament: Kit de projecció a cada nivell, pissarres digitals en algunes aules i a totes les de Cicle Superior, ordinadors a totes les aules, carret de portàtils,...

 

Socialització de llibres

L’escola, conjuntament amb l’AMPA, i si s’escau, amb col·laboracions d’altres ens públics, tira endavant el Programa de reutilització del llibres de text, amb el propòsit de reduir considerablement la despesa que han de fer les famílies per llibres de text i material escolar.  

 

Pla de millora de la lectura


L’hàbit lector es considera primordial en qualsevol dels seus aspectes: gaudir de la lectura o bé cercar d’informació iestudiar. Per tal d’aconseguir tots els beneficis que d’una bona lectura se’n deriven el centre hi dóna molta importància i es treballa  tant des de les aules com des de la biblioteca. Sessions d’animació amb autors, padrins de lectura,  concursos, taller de conta-contes,.... són activitats que s’estan consolidant després del projecte “Punt edu”. Volem que la biblioteca sigui un punt per retrobar-nos amb la imaginació, amb la cultura i amb el coneixement. Des del curs 2011-2012 participem en el Pla d’Impuls a la Lectura propulsat pel Departament d’Ensenyament. Treballem a tots els nivells estratègies de lectura a partir de tallers, minilliçons,....

 


Activitats complementàries

La relació amb l’entorn ens ajuda a complementar el treball més curricular de les competències bàsiques. Així, les sortides i les colònies ens permeten posar-nos en contacte amb la natura i conèixer-la. També, activitats com La Cursa de la Castanya, la celebració de Nadal, la desfilada de Carnestoltes, l’esmorzar de Sant Jordi, el pícnic literari, .... ens ajuden a posar un toc especial a les nostres festes tradicionals. Les colònies s'organitzen només cada final de cicle.


Estructura organitzativa:

Per tal de tirar endavant el nostre projecte d’escola estem organitzats en equips de nivell, de cicle, de departament i equips de treball, de manera que qualsevol decisió és consensuada en petit grup abans d’arribar a establir acords de claustre. El treball en equip és fonamental per avançar i aconseguir línies d’actuació clares i úniques.
La Comissió Pedagògica del centre és també un element molt important en la dinamització del Claustre i dels diferents equips de treball.
També s’estableixen relacions i es consensuen determinats acords amb la resta de centres de la població. Esporàdicament es fan reunions de coordinació amb les Llars d’infants i l’IES per tractar temes organitzatius o pedagògics i puntualment, es realitza alguna activitat de relació entre els alumnes dels diferents centres.


Gestió de la diversitat i la convivència en el centre:


El centre té un pla d’acollida per als alumnes nouvinguts i per al professorat de nova incorporació al centre.
Des de la Comissió d’Atenció a la Diversitat, es vetlla per al compliment dels acords establerts en relació a l’atenció als alumnes d’acord a les necessitats específiques de cadascun d’ells.
Per a fomentar la participació dels alumnes en la dinàmica del centre mensualment es reuneix la Permanent de Delegats integrada per alumnes de 2n fins a 6è. D’aquesta manera poden participar en la presa de decisions de qüestions organitzatives, de convivència i de relació entre tota la comunitat educativa.



Per tal d’atendre la diversitat d’alumnat tenim diverses estratègies:



- Desdoblaments a Educació Infantil (racons, expressió oral, TIC, joc simbòlic,...)
- Agrupaments de llengua i matemàtiques a Primària. (6 sessions setmanals)
- Racons de treball amb dos mestres a l’aula a Primària (1 sessió setmanal)
- Atenció en grups reduïts o de manera individualitzada amb actuacions de les mestres d’EE o personal de suport.
- USEE a l’escola.
- SEP dins i fora de l’horari lectiu.
- Comissió de conflictes per gestionar la convivència al centre.
- Actuacions concretes per treballar la competència social.


Àmbit curricular:


- En la programació de les diverses àrees estan ben definits els criteris d’avaluació i els objectius mínims de cada nivell i cicle.
- Experiència en la realització de PI, per adaptar el currículum a aquelles alumnes que presenten unes dificultats molt greus.
- Introducció al treball per projectes.
- Incorporació  de les TAC a l’aprenentatge.
- Activitats d’Impuls a la lectura força consolidades: padrins de lectura, lectura diària individual, lectures programades per nivells, visites d’autors, participació en l’Atrapallibres, servei de préstec a la biblioteca, maletes viatgeres a Educació Infantil, “El bagul dels contes” per Educació Infantil, tallers de lectura, ...
- Activitats complementàries per a reforçar el currículum escolar i les relacionsinterpersonals (teatre, sortides, colònies, celebració de les festes tradicionals, treballmonogràfic, ...)
- Consolidació del Projecte de llengües estrangeres: introducció de la llengua anglesa aP4, Science a 4t i 6è, desdoblaments orals de 3r i 5è, treball per racons al Laboratori d’Idiomes de 3r a 6è.
- Incorporació del treball experimental aprofitant el recurs del laboratori de ciències de l’escola.

 

Orientació i tutoria:

- Treball de tutoria a mida que sorgeixen les necessitats.
- Tutories individuals amb l’alumnat a cicle Superior.
- Coordinació PRI-SEC i Llar d’Infants-Parvulari.
- Pla d’acció tutorial que recull totes les actuacions que es fan.


Família i entorn:

- Activitats obertes a les famílies: tallers d’educació Infantil. Xerrades, Concert de final de curs, festa de Sant Jordi, Cantada de Nadales a Infantil,...
- Reunions de pares i mares a l’inici de curs i entrevistes individuals al llarg del curs.
- Reunions trimestrals de Permanent de pares i mares  i de pares i mares d’alumnat assignat a la USEE.
- Reunions mensuals amb l’AMPA.
- Reunions trimestrals de Comissió Social.
- Participació en activitats promogudes per entitats locals (Educació vial, Bon dia, esmorzem, visites a la ludoteca municipal i a la biblioteca, Projecte Rius,...)
- Activitats intercentres: conte col.lectiu a 3r, activitat conjunta llars d’infants-parvularis, jornada esportiva.


Serveis del centre

Menjador escolar: El gestiona l’AMPA, que ha contractat el servei amb l’empresa ALIMENTART. Els menús es cuinen a l’escola Marta Mata i es serveixen en cadena de calent, diàriament a l’escola, just abans de l’àpat. És un espai educatiu més per als nens i nenes de l’escola. 


Biblioteca
: oberta de dilluns a dijous a l’hora del pati, amb servei de préstec. Divendres especials a la tarda amb “El bagul dels contes”, pels més petits.

Activitats per a les famílies: xerrades, tertúlies, participació de pares i mares en els tallers d’Educació Infantil, en els tallers de contes,  ....

AMPA : s’encarrega d’activitats extraescolars com patinatge, informàtica, anglès, expressió corporal i dansa, esplai, acollida matinal, estudi guiat, dibuix i esports (organitzats conjuntament amb Patronat d ’Esports de Vilanova).
Col·labora també en el Projecte de llibres socialitzats del centre
La Junta es troba els dijous de 7,30 a 9h del vespre i està a disposició de les famílies. Telèfon 93 806 22 60.