QUÈ ÉS UNA UNITAT DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL—USEE ?
Una USEE és una unitat que forma part de l’escola ordinària i ofereix recursos per afavorir que els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) puguin participar de les activitats que es desenvolupen al centre de manera que s’avanci cap a una escola inclusiva.
Els professionals assignats a la USEE elaboren, de manera coordinada amb el professorat del grup, materials específics i adaptats per tal de facilitar la participació d’aquests alumnes a les activitats de l’escola.
A més se’ls acompanya a les activitats que es desenvolupen a l’aula ordinària i es duen a terme activitats específiques, individuals o en grup reduit quan els alumnes ho requereixen.
Les adaptacions que es facin per a cada alumne es determinaran en el seu pla individual (PI) que elaborarà l’equip docent de manera coordinada amb la Comissió d’atenció a la diversitat i es presentarà a la familia a l’inici de curs.
Als alumnes adscrits a la USEE se’ls avaluarà seguint els objectius d’aquest Pla individual mitjançant un informe detallat del procés d’aprenentatge que està adquirint l’alumne.
QUI FORMA PART DE LA USEE?
- La mestra tutora d’aula: és el referent principal per a tots els alumnes i també per als alumnes de la USEE.
- La mestra tutora de la USEE: és el cotutor, especialista d’Educació Especial, i dóna suport tant als alumnes com als professionals que hi intervenen. Col·labora amb el tutor/a del grup ordinari, en la tutoria individual dels alumnes que atén i el seguiment del seu procés d’aprenentatge. Assisteix també a les entrevistes que el tutor/a fa amb les famílies.
- Educadora d’educació especial: dóna suport als alumnes tant a l’aula com al pati, a les entrades i sortides i col·labora en l’elaboració de material.
- Auxiliar d’educació especial: acompanya als alumnes a l’aula i al pati. La seva funció és principalment assistencial.
- I els serveis educatius generals (EAP) i específics (fisioteràpia i logopèdia), que fan el seguiment i atenció segons les necessitats de cada alumne.
RELACIÓ FAMÍLIA—ESCOLA USEE
Pel que fa a les entrevistes, des de l’escola es plantegen fer 3 entrevistes, una cada trimestre, tot i així, dependrà de cada cas en particular.
La primera entrevista que es durà a terme serà per concretar el Pla individualitzat del nen/a.
A més a més hi pot haver una comunicació espontània, del dia a dia amb la mestra tutora de l’aula o bé amb la tutora de la USEE tant a les entrades com a les sortides de l’escola.
També, per tal de garantir una comunicació periòdica entre l’escola i la família, la USEE fa “la llibreta viatgera”. Una llibreta personalitzada que cada alumne s’endurà diàriament a casa i la tornarà a l’escola amb anotacions del què ha fet l’alumne tan a casa com a l’escola per tal de poder-ho explicar juntament amb el nen/a i que així pugui participar a classe i amb els companys. Especialment demanem anotar les activitats fetes el cap de setmana i adjuntar-hi, si és possible, alguna fotografia per tal de dilluns, a primera hora del matí, poder-ne parlar conjuntament amb tots els companys del grup classe.
ENTRADES I SORTIDES
- Amb qui haig de parlar? El referent principal és el tutor/a de l’aula ordinària.
- Qui acompanyarà el nen a les entrades i sortides? Anirà acompanyat de la tutora de l’aula, juntament amb la tutora de la USEE, l’educadora d’educació especial o bé l’auxiliar d’educació especial.
També us podeu adreçar a aquests especialistes en cas de voler comentar algun aspecte.
SORTIDES I ACTIVITATS
L'escola i la USEE preveuen els recursos personals necessaris per tal que tots els alumnes de l'escola puguin assistir a les excursions i sortides que es realitzen al llarg del curs.
Malgrat tot, en cada alumne en concret es valorarà la conveniència de realitzar o no la sortida.