Nacional
Pupú 105
Pàgina 4
.

Restricció del transit
Aquest trimestre el nens i nenes de quart hem treballat perquè eren necessàries les restriccions de tràfic a les grans ciutats. Ens ha agradat molt i hem après moltes coses que ens han fet reflexionar.

Considerem que l'home és poc responsable amb els recursos naturals del nostre planeta i que el poc respecte que té pel seu entorn provoca greus problemes a la natura.

Això ha de comportar un canvi i els ciutadans i ciutadanes tenim un paper decisiu perquè aquest canvi sigui una realitat.

Per tant, creiem que s'han de prendre mesures urgents sobretot per reduir tots els gasos nocius que respirem a les grans ciutats i que perjudiquen la qualitat de vida de moltes persones, especialment de la gent gran i els infants, així com la de persones amb malalties respiratòries i cardíaques.

Aquests gasos també perjudiquen a d'altres éssers vius com la vegetació, i fan malbé les façanes i els murs dels antics edificis monumentals.

En el cas de la vegetació afecta al desenvolupament d'arbres i plantes, produint la reducció de collites i la disminució de la seva qualitat. Hem de ser conscients de que tan sols tenim un planeta on viure: el planeta “Terra” i que l'hem de cuidar entre tots.

Seguidament us explicarem les mesures que han pres diferents ciutats europees per reduir les emissions de gasos nocius:

•  Madrid i Barcelona són les úniques que fins ara han pres mesures. Van començar a actuar al febrer de 2016 a partir de quan es va aprovar el protocol d'anticontaminació.

•  Altres ciutats d'Alemanya, França i Itàlia també han pres mesures.

•  Alemanya és el país més conscient del problema i ha impulsat una llei per crear espais verds i restringir el trànsit a les grans ciutats.

•  París promou l'ús de transport públic, amb ajudes de 400 euros per l'abonament.

•  Itàlia no té una normativa nacional, són els ajuntaments els que prenen les decisions per lluitar contra la contaminació.

•  En canvi Londres té restringida l'entrada de vehicles més contaminants i han de pagar un fort peatge per poder–hi entrar.

S'ha de tenir en compte que la majoria de contaminants que respirem tenen origen en el trànsit de vehicles a motor de combustió, per tant, és imprescindible restringir l'ús dels vehicles privats d'aquests tipus.

A partir de l'1 de gener de 2020, uns 50.000 cotxes i motos no podran circular a l'interior de Barcelona. Aquesta mesura també afectarà Sant Adrià, L' Hospitalet, Cornellà i Esplugues.

La restricció serà tots els dies de l'any de dilluns a divendres des de les 7:00h del matí fins a les 20:00h del vespre .

La DGT ha enviat distintius als propietaris dels vehicles que sí podran circular.

També hi haurà càmeres amb lectors de matrícules en diversos punts de la ciutat, que s'afegeixen a les que hi ha a les rondes.

Els vehicles que no compleixin la llei seran sancionats. Les multes aniran dels 200 als 1.800 euros en funció del tipus de vehicle i de si es tracta de dies molt contaminants.

Hi ha algunes exempcions com els vehicles d'emergències (policia, bombers, ambulàncies)

•  Vehicles de persones amb mobilitat reduïda.

•  Serveis mèdics i funeraris.

Què podem fer per lluitar contra la contaminació?

•  Utilitzar energies renovables: eòlica i solar.

•  Plantar més arbres.

•  Quan conduïm no superar els 100km/h.

•  Utilitzar bombetes de baix consum.

•  Reciclar.

•  Aïllar la casa correctament.

•  Reduir el consum de calefacció.


La classe de 4t