Acolliment de nouvinguts
Entrevistem a una mestra d'aula d'acollida
L'Úrsula és mestra a la nostra escola. Actualment, fa el reforç de la classe de 1r. Com que durant anys ha sigut mestra d'aula d'acollida i d'immersió lingüística volem que ens expliqui la seva experiència en aquest tipus d'aula
Bon dia Úrsula, quants anys portes fent de mestra? I quants anys has fet de mestra d'acollida?
Porto 10 anys fent de mestra de primària i quatre anys de mestra d'acollida.
Al principi de l'arribada dels nens i nenes nouvinguts els vas poder entendre? I els nens t'entenien quan els hi parlaves?
De vegades sí que els entenia i d'altres vegades no els entenia per la procedència. 
Te'n recordes dels alumnes nouvinguts que vas tenir? T'ho vas passar bé fent classe amb ells?
Sí, m'enrecordo dels alumnes i al principi va ser dur no entendre'ls, però un cop comencen a entendre't és divertit i gratificant.
Al principi els vas ensenyar l'escola o directament vau anar a l'aula d'acollida?
Els hi vam ensenyar com era l'escola, on estaven les classes, quines mestres hi havia i per últim, l'aula d'acollida, que és on estudiarien.
Com creus que es van sentir al trepitjar per primera vegada una aula d'acollida?
Es van sentir una mica nerviosos, tenien una mica de vergonya, però alhora feliços.
Aquests alumnes els hi va costar aprendre la llengua? Quant de temps van trigar per adaptar-se totalment?
Al principi sí, els hi va costar aprendre la llengua, tot i que amb el temps es van anar adaptant.
Quants alumnes nouvinguts tenies a la teva aula d'acollida?
Normalment hi havia entre 5 i 6 nenes o nens nouvinguts segons el curs escolar.
Com era l'aula d'acollida? Quins materials hi havia, ...?
L'aula d'acollida era acollidora, plena de material, pòsters visuals, entre altres.
Com treballaves a l'aula d'acollida? Quines activitats feien els alumnes?
Mitjançant activitats orals, com ara: Role-playing, treballant el vocabulari en català. A vegades amb jocs, altres amb ajuda, per fer traduccions amb el seu idioma.
Quants alumnes tenies de diferents continents? De quins països? 
La majoria dels alumnes venien de l'Índia, la Xina, el Marroc i Sud-Amèrica.
Quan van arribar a l'escola, quins idiomes parlaven?
Els idiomes que parlaven eren: Àrab, Portuguès, Xinès, Castellà, Hindú, Anglès, Rus...
En quines classes o assignatures creus que s'adaptaven millor? Quines assignatures els hi va costar més aprendre?
Les assignatures com plàstica, educació física, música o anglès s'adaptaven millor. Les matèries que més em van costar més eren les llengües: català i castellà.
En què tenien més dificultats a l'hora de parlar o d'escriure? Per què?
Tenien més dificultats en escriure que a l'hora de parlar perquè si parlaven tots acabaven compartint el mateix codi.
Com s'avalua als alumnes de l'aula d'acollida?
Se'ls avalua sobretot oralment. També es té en compte l'esforç i el progrés amb els objectius concretats del principi de l'acollida.
Els alumnes s'ajudaven entre ells? Com ho feien?
Sí, s'ajudaven molt i treballaven en equip.
Quin horari tenia l'alumnat de l'aula d'acollida?
Normalment sortien quan tocava resolució de problemes o quan tocava llengües, com el català i el castellà.
Els nens i nenes es divertien fent classe a l'aula d'acollida?
Sí, ens divertíem tots junts.
Et va costar molt que els alumnes nouvinguts s'adaptin? Creus que els alumnes nouvinguts s'adapten fàcilment?
Al final s'acaben adaptant tots, encara que alguns s'adapten més ràpid que d'altres, segons l'alumne i d'on vinguessin.
Gràcies per la teva col·laboració! La classe de 3r |