CIENCIES DE LA NATURALESA I LA SALUT


Consta d'una part comuna, formada per les matèries comunes i la tutoria (2 crèdits), i una part diversificada, formada per les matèries de modalitat, les matèries optatives i el treball de recerca. Els ensenyaments de cadascuna de les matèries s'organitzen en crèdits. El nombre total de crèdits del Batxillerat és de 60, i a cadascun se li assignen 35 hores lectives.


Les matèries comunes són les següents:

- Llengua catalana i Literatura
- Llengua castellana i Literatura
- Llengua estrangera
- Filosofia
- Història
- Educació física
- Religió catòlica (voluntària)
  4 crèdits
4 crèdits
4 crèdits
3 crèdits
3 crèdits
2 crèdits
2 crèdits


A la Val d'Aran s'imparteix, a més, la llengua aranesa.


Les diferents modalitats del Batxillerat, que permeten una elecció flexible de matèries, ajuden a l'alumne/a a traçar un camí que el/la condueixi des de la formació general, proporcionada per les matèries comunes, fins a la consolidació del seu currículum, adreçat cap a uns estudis o unes professions determinades.

Així, els alumnes s'han d'inscriure en una modalitat i han de cursar, com a mínim, 6 matèries de la modalitat escollida en el conjunt dels dos cursos del Batxillerat, però a més, poden completar la part diversificada del seu currículum amb les matèries optatives.

Les matèries optatives poden ser d'altres modalitats, matèries tipificades (dissenyades pel Departament d'Ensenyament) i matèries programades pel centre docent.


Les matèries optatives tipificades són:

- Segona llengua estrangera
- Ampliació de Grec
- Ampliació de Matemàtiques
- Audicions musicals
- Electrònica
- Estadística
- Estètica
- Expressió vocal
- Formació laboral
- Geologia
- Història de Catalunya
- Informàtica
- Literatura universal
- Lògica i Metodologia
- Psicologia
- Simbologia religiosa
- Sociologia
  4 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits
2 crèdits


Els centres docents de dues o més línies de Batxillerat hauran d'oferir la matèria optativa tipificada de "Segona llengua estrangera".

Entre les matèries optatives del centre, cal destacar el crèdit anomenat "Estada a l'empresa", que té una durada aproximada de 70 hores, però que a efectes d'avaluació i de còmput curricular equival a 1 crèdit. Té com a objectiu conèixer la realitat del món productiu i es concerta entre el Departament d'Ensenyament i l'empresa.

Finalment, tot l'alumnat ha de realitzar un "Treball de recerca", al qual s'assignen 2 crèdits, dirigit per un professor. La seva finalitat és que l'alumne apliqui els coneixements adquirits, demostri l'assoliment dels objectius generals de l'etapa, faci transferències de coneixements, posi en pràctica les seves capacitats d'investigació i es prepari per a futurs treballs similars.

La concreció d'aquest pla, la defineix el mateix centre, distribuint les diferents matèries de la manera més adequada, entre els dos cursos acadèmics i sota la supervisió de la Inspecció d'Ensenyament. El que sí que han de fer els alumnes és realitzar 30 hores setmanals, però que poden variar en funció de les matèries cursades, del treball de recerca i de l'estada a l'empresa.


Titulació

En acabar aquests estudis, els alumnes que els hagin cursat satisfactòriament, en qualsevol de les seves modalitats, rebran el títol de Batxiller, aleshores l'alumne té diverses opcions: cursar cicles formatius professionals de grau superior, cicles formatius artístics de grau superior (amb la superació prèvia de la prova corresponent) i estudis universitaris, sempre que superi les proves d'accés que fixen les universitats.

Per tal d'accedir a la major part de les opcions esmentades (cicles formatius i estudis universitaris), caldrà haver cursat alguna modalitat o matèria establerta. A més, els batxillers, per la seva preparació específica, estan en disposició de desenvolupar certes activitats laborals.


Accés al Batxillerat des d'altres estudis

Per accedir al primer curs de Batxillerat cal tenir algun dels requisits següents:

- Estar en possessió del títol de Graduat en Educació Secundària.
- Estar en possessió del títol de Tècnic auxiliar de Formació Professional de primer grau.
- Haver aprovat el segon curs del Batxillerat Unificat Polivalent (BUP) amb dues matèries pendents com a màxim.
- Haver superat un mòdul professional de nivell 2.
- Haver superat un cicle formatiu de grau mitjà, al qual s'hagués accedit mitjançant una prova d'accés (amb condicions especials).
- Tenir superats els estudis de pirmer cicle experimental (14-16) d'ensenyament secundari establerts en l'Ordre 4-5-1987 (DOGC núm. 854).


Per accedir al segon curs de Batxillerat cal tenir algun dels requisits següents:

- Haver accedit al segon curs de Batxillerat LOGSE procedent d'una altra comunitat autònoma.
- Estar en possessió del títol de Batxiller (BUP).
- Estar en possessió del títol de Tècnic especialista de Formació Professional de segon grau.
- Estar en possessió del títol de Tècnic superior de Formació Professional de grau superior, sense tenir el títol de Batxillerat.



Comprèn les matèries següents:

- Matemàtiques*
- Biologia
- Física
- Química
- Ciències de la terra i del medi ambient
- Dibuix tècnic
- Biologia i Geologia
- Física i Química
6 crèdits
6 crèdits
6 crèdits
6 crèdits
3 crèdits
3 crèdits
2 crèdits
2 crèdits


Accés als cicles formatius de grau superior


Els alumnes que vulguin cursar cicles formatius de grau superior, hauran d'haver cursat alguna matèria prèvia de la modalitat de Batxillerat. Tot seguit detallem els cicles formatius als quals es pot accedir i les matèries de Batxillerat de la modalitat de Ciències de la naturalesa i de lasalut que s'han d'haver cursat.

Cicles formatius Matèries prèvies del Batxillerat
  - Anàlisi i Control - Química
- Biologia
- Física
  - Estètica - Biologia
  - Fabricació de productes farmacèutics i afins - Química
- Biologia
  - Higiene bucodental
-
Imatge
-
Imatge per al diagnòstic
-
Laboratori de diagnosi clínica
- Biologia
- Física
- Biologia
- Biologia
  - Producció aqüícola - Química
- Biologia
  - Química ambiental - Química
- Biologia
  - Realització d'audiovisuals i espectacles - Física


Accés als estudis universitaris


Per tal que els alumnes que hagin finalitzat els estudis d'aquesta modalitat de Batxillerat puguin accedir als estudis universitaris, s'ha previst la correspondència entre la modalitat de Ciències de la naturalesa i de la salut i les opcions de les PAAU.

Els alumnes d'aquesta modalitat tenen la possibilitat d'accedir a dues opcions: la Cientificotècnica i la de Ciències de la salut.

Cada alumne haurà d'escollir una opció (o excepcionalment dues) i s'haurà d'examinar necessàriament de les matèries d'opció obligatòries, i seleccionar-ne entre les altres fins a completar un total de de tres matèries d'opció optatives.

Opció Cientificotècnica
D'opció obligatòria:
- Física
- Matemàtiques
Opció de Ciències de la salut
D'opció obligatòria:
- Biologia
- Química
 

D'opció optatives:
- Química
- Biologia
- Dibuix tècnic
- Ciències de la terra i del medi ambient
- Dibuix tècnic
- Electrotècnia
- Mecànica
- Tecnologia industrial


D'opció optatives:
- Física
- Matemàtiques
- Ciències de la terra i del medi ambient
- Dibuix tècnic


Els alumnes que vulguin presentar-se alhora a les dues opcions hauran d'examinar-se de les quatre modalitats obligatòries.

Aquestes opcions de les PAAU estan vinculades amb els estudis universitaris. Tot seguit es detallen aquestes vinculacions, segons el que estableix l'Ordre de 30 de maig de 1995 (BOE núm. 135 de 7 de juny) i previst en la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.

Opció Cientificotècnica

- Administració i Direcció d'Empreses
- Arquitectura
- Arquitectura Tècnica
- Belles Arts
- Biblioteconomia i Documentació
- Biologia
- Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
- Ciències Ambientals
- Ciències del Mar
- Ciències Empresarials
- Economia
- Enginyeria Aeronàutica
- Enginyeria Agrònoma
- Enginyeria de Camins, Canals i Ports
- Enginyeria de Forests
- Enginyeria de Mines
- Enginyeria de Telecomunicació
- Enginyeria Industrial
- Enginyeria Informàtica
- Enginyeria Naval i Oceànica
- Enginyeria Química
- Enginyeria Tècnica Aeronàutica, especialitat en Aeronaus
- Enginyeria Tècnica Aeronàutica, especialitat en Aeromotors
- Enginyeria Tècnica Aeronàutica, especialitat en Aeronavegació
- Enginyeria Tècnica Aeronàutica, especialitat en Aeroports
- Enginyeria Tècnica Aeronàutica, especialitat en Equips i Materials Aerospacials
- Enginyeria Tècnica Agrícola, especialitat en Explotacions Agropecuàries
- Enginyeria Tècnica Agrícola, especialitat en Hortofructicultura i Jardineria
- Enginyeria Tècnica Agrícola, especialitat en Indústries Agràries i Alimentàries
- Enginyeria Tècnica Agrícola, especialitat en Mecanització i Construccions Rurals
- Enginyeria Tècnica Forestal, especialitat en Explotacions Forestals
- Enginyeria Tècnica Forestal, especialitat en Indústries Forestals
- Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Electricitat
- Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Electrònica Industrial
- Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Mecànica
- Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Química Industrial
- Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat Tèxtil
- Enginyeria Tècnica de Mines, especialitat en Explotació de Mines
- Enginyeria Tècnica de Mines, especialitat en Instal·lacions Electromecàniques Mineres
- Enginyeria Tècnica de Mines, especialitat en Mineralúrgia i Metal·lúrgia
- Enginyeria Tècnica de Mines, especialitat en Recursos Energètics, Combustibles i Explosius
- Enginyeria Tècnica de Mines, especialitat en Sondejos i Prospeccions Mineres
- Enginyeria Tècnica Naval, especialitat en Estructures Marines
- Enginyeria Tècnica Naval, especialitat en Propulsió i Serveis del Vaixell
- Enginyeria Tècnica d'Obres Públiques, especialitat en Construccions Civils
- Enginyeria Tècnica d'Obres Públiques, especialitat en Hidrologia
- Enginyeria Tècnica d'Obres Públiques, especialitat en Transports i Serveis Urbans
- Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, especialitat en Sistemes de Telecomunicació
- Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, especialitat en Sistemes Electrònics
- Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, especialitat en So i Imatge
- Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, especialitat en Telemàtica
- Enginyeria Tècnica en Disseny Industrial
- Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió
- Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes
- Enginyeria Tècnica en Topografia
- Estadística
- Física
- Geologia
- Gestió i Administració Pública
- Màquines Navals
- Matemàtiques
- Mestre, especialitat en Educació Infantil
- Mestre, especialitat en Educació Primària
- Mestre, especialitat en Educació Especial
- Mestre, especialitat en Educació Física
- Mestre, especialitat en Educació Musical
- Mestre, especialitat en Llengua Estrangera
- Navegació Marítima
- Òptica i Optometria
- Pedagogia
- Química
- Radioelectrònica Naval
- Traducció i Interpretació



Opció Ciències de la salut

- Arquitectura Tècnica
- Belles Arts
- Biblioteconomia i Documentació
- Biologia
- Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
- Ciències Ambientals
- Ciències del Mar
- Enginyeria Agrònoma
- Enginyeria de Forests
- Enginyeria Industrial
- Enginyeria Química
- Enginyeria Tècnica Agrícola, especialitat en Explotacions Agropecuàries
- Enginyeria Tècnica Agrícola, especialitat en Hortofructicultura i Jardineria
- Enginyeria Tècnica Agrícola, especialitat en Indústries Agràries i Alimentàries
- Enginyeria Tècnica Agrícola, especialitat en Mecanització i Construccions Rurals
- Enginyeria Tècnica Forestal, especialitat en Explotacions Forestals
- Enginyeria Tècnica Forestal, especialitat en Indústries Forestals
- Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Electricitat
- Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Electrònica Industrial
- Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Mecànica
- Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat Tèxtil
- Enginyeria Tècnica de Mines, especialitat en Explotacions de Mines
- Enginyeria Tècnica Naval, especialitat en Estructures Marines
- Enginyeria Tècnica Naval, especialitat en Propulsió i Serveis del Vaixell
- Enginyeria Tècnica d'Obres Públiques, especialitat en Hidrologia
- Farmàcia
- Física
- Fisioteràpia
- Geologia
- Infermeria
- Logopèdia
- Màquines Navals
- Medicina
- Mestre, especialitat en Educació Infantil
- Mestre, especialitat en Educació Primària
- Mestre, especialitat en Educació Especial
- Mestre, especialitat en Educació Física
- Mestre, especialitat en Educació Musical
- Mestre, especialitat en Llengua Estrangera
- Navegació Marítima
- Odontologia
- Òptica i Optometria
- Pedagogia
- Podologia
- Psicologia
- Química
- Radioelectrònica Naval
- Teràpia Ocupacional
- Traducció i Interpretació
- Treball Social
- Veterinària