Ed. Infantil                      C. Inicial                           C. Mitjà            
        C. Superior


   Audiovisuals                
     Música                     Ed. Física                     Biblioteca


Programa d'activitats                             L'Exposició                
Adreces d'interés




EDUCACIÓ   INFANTIL


Granotes, girafes i taurons hem descobert:

" Que les coses no es netegen soles.
" Que el menjar no apareix a la nevera .
" Que els macarrons no caminen cap a l'olla.
" Que la roba no es renta, s' estén i planxa sola.




Amb aquesta reflexió hem descobert que
són les mares les que fan aquestes feines quasi a totes les cases
i això les fa estar molt cansades.



Nosaltres hem après que la feina és de tots els que vivim a la mateixa casa.


Ens ha agradat aprendre tot això per poder compartir totes les feines
que s'han de fer a casa nostra i així tots gaudir del descans i del temps lliure.

    
    



    



 



CICLE   INICIAL


Els nens i les nenes de cicle inicial vam xerrar sobre el tema de la coeducació.
Vam parlar de les feines de casa i de qui treballava més: la mare o el pare.
Vam investigar quines eren les feines que els pares i les mares feien a casa.
Cada família va donar aquesta informació i les nenes i els nens la va traspassar a una graella.
Després vam explicar els resultats que es veien.
Va ser molt interessant.


  



    


Nosaltres vam fer racons de neteja
de fruites i menjars de la classe, de vidres, de taules i d'escombrar.

Ens vem reunir a la Biblioteca amb els monitors i monitores de menjador.
Ens van explicar en què consistia la seva feina.
Els vem fer moltes preguntes i ens vem adonar que
tant nois com noies poden fer aquesta feina tan interessant.

  



Vam estampar un davantal per poder ajudar a casa.
Vam passar tota una tarda estampant davantals.
Va ser una feinada, però ara tenim un davantal- obra d'art
per animar-nos a ajudar a la cuina de casa.


   

Hem après a cosir.
A 1r hem fet un cotxe i les rodes eren botons!!
A 2n hem cosit un vaixell.
Això si que va ser complicat! Com costa dominar el fil i l'agulla!
Ara ja sabem fer-ho també nosaltres, totes i tots. Ho tornarem a repetir!!!

 

    

 

També vam fer estacions de jocs al pati .
La Laura ens va organitzar diversos jocs al pati:
volei, saltar a la corda, jugar amb elements de gimnàstica rítmica…
i vem comprovar que tots i totes érem capaços de jugar amb els diversos materials,
ho sabíem fer tot i ens ho passàvem d'allò més bé.



  

    

 

També va veure una pel·lícula de dibuixos,




Van mirar i llegir contes



Vam cantar cançons relacionades amb el tema.

     

Vam aprendre un poema que ens parlava de que,
malgrat les diferències, el més bo està en el ser...
PERSONA.


Com a cloenda de la setmana vam fer un mural resum
i un àlbum de les diferents activitats.
.

  



CICLE   MITJÀ



Què és la Coeducació?

El terme coeducació s'utilitza comunament per a referir-se
a l'educació conjunta de dos o més grups de població completament diferents,
a vegades s'ha aplicat aquest terme per parlar de grups
amb característiques molt diferents: classe social, ètnia….ara bé,
normalment s'utilitza aquest terme per parlar de l'educació conjunta
de dos col·lectius humans diferents: els homes i les dones.
La coeducació parla de l'educació dels nens i les nenes i
la defenien aquelles persones que pensaven que els homes i les dones
havien d'educar-se conjuntament i havien de rebre la mateixa educació.




Nosaltres n'hem parlat.
Llegeix


Giracontes


A Cicle Mitjà vam escoltar contes populars
"La Blancaneus", "El flautista d'Hamelín ", " La Caputxeta ", "La Ventafocs"
" Hansel i Gretel ", "En Patufet ", "El gat amb botes" ,"La bella i la bèstia"

                            

Nosaltres vam fer contes a partir d'alguns d'aquests contes populars.
Això sí,...       
.... els vam girar del revés.
Vam canviar els papers dels protagonistes.

   



Estampació dels davantals

Vam estampar davantals amb taps de suro.
Vam pintar cireres amb pintura vermella,
vam dibuixar les cues amb retolador negre
i les fulles amb pinzell i pintura verda.



  



Les professions


Vam conversar i reflexionar sobre les professions a les que es dediquen homes i dones.
A l'aula d'ordinadors, els nens i nenes de 4t
vam visitar diferents pàgines web on es podien consultar
estadístiques sobre la població activa diferenciada per sexes.
Entre d'altres, a la web de l'Institut de la dona i la web de l'Ajuntament de Barcelona
A l'aula ordinària, els alumnes vam comentar un full d'estadístiques.


Jocs de Rol (4rt)
Els alumnes de 4rt es van dividir en dos grups.
Mentre uns alumnes havien de representar una professió,
altres havien d'endevinar de quina professió es tractava.
La dificultat radicava en què se'ls demanava als alumnes que representessin sense parlar,
una professió considerada "erròniament" del sexe contrari.


Cinema

Llegeix

Vam veure la pel·lícula "Billy Elliot".

En acabat vam escriure el resum de l'argument
i vam fer un debat sobre el tema.


Publicitat
Llegeix

L'Óscar ens va ajudar a analitzar diferents spots
observant quins són els papers que es donen normalment
als homes i a les dones en els anuncis publicitaris.


Jocs tradicionals per nens i nenes
Llegeix



Els alumnes de 3er vam passar un matí al Parc de la Guineueta,
participant amb diferents jocs tradicionals.

Música per a la Coeducació
Llegeix

Els nens i nenes de Cicle Mitjà vam anar a l'aula de Música.
L'Àngels ens va fer fixar l'atenció en el contingut
d'algunes cançons populars i de l'actualitat.
També ens va parlar del paper de les dones
en la història de la Música.


Biblioteca de la Coeducació
Llegeix

Vam veure una mostra de llibres i contes
amb el tema de la Setmana Cultural.

Vam conversar sobre els contes que la Concha ens va presentar.




Conclusions

Després de reflexionar i comentar el que havíem après durant aquestes jornades,
vam escriure algunes frases cloenda ,entre tots a la pissarra.


  

A l'aula d'informàtica vam escriure les frases que volíem
incloure en el nostre Mural-puzzle.
El nostre mural ha estat una de les peces del
Mural-puzzle participatiu
que hem construit entre tots i que està situat en el vestíbul principal.




CICLE   SUPERIOR

Els nens i les nenes de Cicle Superior pintem un davantal
amb el dibuix de la galeta de l'Shrek i a la butxaca posem el nostre nom.


 

  
 

 

Giracontes:
A partir d'un conte clàssic canviem el personatge femení per un masculí.



Biblioteca de la Coeducació
Llegeix

Llegim i analitzem contes que tracten el tema
dels Models de família
.



Música per a la Coeducació
Llegeix

Anem a l'aula de Música.
Allà ens fixem en el contingut d'algunes cançons populars i de l'actualitat.




Escoltem dues cançons, "Malo" i "Ella", de la cantant Bebe,
les dues tracten del problema de la violència de gènere.

   

Per acabar parlem una mica sobre el paper de les dones
en la història de la Música.


Preparem les conclusions de la Setmana Cultural i
fem els murals que penjarem al vestíbul.

Nosaltres ens ocupem de coordinar la decoració del vestíbul i
fem el logo de la Setmana Cultural a gran escala.



  

  



"Quiero ser como Beckham"
és la pel·lícula que hem vist.
Abans de visionar-la en parlem i treballem el tema
Llegeix




Muntem el dossier de la Setmana Cultural amb totes les fitxes que hem realitzat.
"Nens i nenes, noies i nois, homes i dones, iguals i diferents"





 


AUDIOVISUALS
:    CINEMA - PUBLICITAT


 Vam fer cinema a l'escola.
Vam veure pel·lícules i les vam comentar

       
A Cicle Inicial vam veure....                                             

Història d'una gavina (i del gat que la va ensenyar a volar)

L'argument és aquest:

Abans de morir per culpa d'un vessament de petroli,
la Kengah, una gavina que està a punt de tenir un fill,
li demana al gat Zorbàs tres favors:
covar l'ou, no menjar-se'l i ensenyar al pollet a volar.
La petita gavina serà ben acollida entre la colla dels gats del moll,
que en tindran cura i li donaran el nom d'Afortunada.






A Cicle Mitjà vam veure....                                             
Billy Elliot

L'argument és aquest:

Tot passa a Durham, Anglaterra, durant la vaga minera de 1984.
En Billy Elliot té onze anys i viu amb el seu pare, un miner vidu,
el seu germà i la seva àvia.
Cada setmana acut a les classes de boxa del vell gimnàs, sense posar-hi gaire interès.
Un bon dia decideix afegir-se a les classes de dansa
i descobreix la seva vocació, tot i que ho manté en secret davant la seva família.
La senyora Wilkinson, la seva professora, s'adona del talent del seu alumne
i l'ajudarà a preparar la prova d'ingrés a la prestigiosa Royal Ballet School de Londres.

     

 


A Cicle Superior van veure...                                            

Quiero ser como Beckham

Jess, una noia d'origen pakistanès, viu sota les pressions de la seva família,
que pretén que continuï les tradicions i trobi un bon marit.
Però ella té un altre somni: vol ser una gran jugadora de futbol.
Gràcies als suport de la seva amiga Jules aconseguirà entrar
en un equip femení i jugar en competicions.
Aquest fet genera un greu enfrontament familiar,
perquè consideren que una noia hindú no pot practicar aquest esport.

   

Vam analitzar publicitat       

A Cicle Mitjà i Cicle Superior, vam analitzar cartells publicitaris i
anuncis comercials de TV, del passat i de l'actualitat.


   
http://www.zonalibre.org/blog/filminas/archives/021174.html

       

  





MÚSICA



A l'aula de Música hem escoltat i aprés moltes cançons.
Ens han servit per conversar sobre aquest tema:

***   LA IGUALTAT D' HOMES I DONES EN LA MÚSICA  ***

Hem sentit i analitzat algunes cançons populars.

Aquestes cançons s'han anat divulgant oralment a través del temps i n'hi ha de molt antigues.
Ens informen de com era la relació entre dones i homes en el passat

"El rossinyol", és una cançó popular catalana.
Ens parla d'una noia, el seu pare l'ha casat amb un pastor en contra de la seva voluntat.
Passa dia rera dia sola i trista, parla amb els ocells i els demana ajuda.



Partitura, lletra i música
Mira i escolta


"Me casó mi madre" és una cançó popular castellana.
Una mare casa la seva filla amb un home al que ella no vol

Clica i llegeix la lletra
Mira i escolta

"El mariner (A la vora de la mar) " fa la narració del segrest d'una princesa.
Un mercader se l'emporta en la seva nau a través del mar.
Finalment ell li fa saber que és el príncep d'Anglaterra
i que la vol fer reina d'aquell país.
Potser la princesa volia quedar-se al seu país i no ser reina.
Algú li ho va pregunar?



Partitura, lletra i música

Escolta-la cantada per Victoria dels Àngels

Hem sentit i analitzat algunes cançons actuals


La cançó en l'actualitat es mostra més respectuosa amb el paper d'homes i dones.

"Tots som supers" ens parla de que tots som importants, especials i originals.


Clica i llegeix
Mira i escolta

"Posa't les piles" es una cançó que ens avisa de que les coses no es netegen soles.
Tots i totes ho podem fer contents a ritme de rock.


Clica i llegeix

Pêrò. no fa tant, al 1971, només fa 37 anys, una cançó de Los Payasos de la Tele
anomenada "Los días de la semana" carregava de feina una pobra nena.
Cada dia de la setmana li tocava fer una feina domèstica.
Nosaltres sabem com canviar-li la lletra i fer-la més justa.



Clica i llegeix com nosaltres canviem la cançó

Mira i escolta la versió original

 

Hem escoltat algunes cançons actuals que parlen de dones maltractades

(... amb els nois i noies de l'escola)


La cantant Bebe amb les seves cançons fa denúncia d'un gran problema social:
La violència de gènere.



En la cançó "Malo" explica la situació d'una dona que pateix agressions del seu marit i
que comença a prendre força per acabar amb la situació.

Clica i llegeix
Mira i escolta



En la cançó "Ella", una dona maltractada ha aconseguit alliberar-se
i canta la seva felicitat.

Clica i llegeix
Mira i escolta

Hem parlat del paper de les dones en la història de la música

Les dones que han fet música a través de la història han estat moltes,
però de molt poques es conserva el record.
Han estat Músiques silenciades .

Si llegim llibres d'Història de la Música veurem que fins el s.XX,
només es fa referència a homes músics i compositors. Com és això?

Hi ha moltes raons:
els treballs musicals de les dones no sempre han pogut ser publicats,
sovint no se les ha permès exercir una carrera musical i
se les ha reduït a exercir funcions domèstiques,
de vegades els seus èxits musicals no han estat prou valorats ni recordats...



Safo de Lesbos s. VII a C.



Codex del Monasteri de Santa María La Real
de Las Huelgas (Burgos)
                 


Hildegard von Bingen




Dones trobadores s.XII-XIII


                                                    
Clara Wieck (Schumman)


Fanny Hensel (Mendelssohn-Bartholdy)


En l'actualitat nous estudis i investigacions en la Història de la Música
ens permeten conèixer les seves obres i les seves vides.

Llegeix aquest article:
LES DONES COMPOSITORES: ALGUNES NOTES HISTÒRIQUES




EDUCACIÓ FÍSICA


Els nens i nenes de l'escola, ja ho sabien,
però ho han pogut comprovar un cop més:
Nens i nenes poden jugar als mateixos jocs i esports.

    

I que la dansa és una activitat que practiquen nens i nenes, nois i noies, homes i dones.
Així que ... ballem sardanes.

  


BIBLIOTECA

 

Vam preparar una mostra de llibres i contes per Cicle Mitjà i Superior.
va ser una Exposició de llibres sobre la temàtica
"Models de família"
Va ser possible gràcies a la col·laboració de les biblioteques de Nou Barris i Francesca Bonnemaison.

A E. Infantil, C. Inicial i C.Mitjà es va fer la presentació dels llibres de l'exposició i
es va explicar un conte relacionat amb el tema. Després en van parlar.

A C. Superior, en grups de dos, van treballar els contes de l'exposició,
van buscar a quin nivell educatiu anaven dirigits, van fer resums i els van exposar
a la resta de companys i companyes
Després vam encetar un col·loqui sobre els temes dels contes.

  




L'EXPOSICIÓ

 

Entre tots vam construir un Puzzle gegant.
Cada classe va composar la seva Peça-mural aportant les seves conclusions
sobre el tema de la Setmana Cultural.

  

 






Al primer pis vam visitar dues exposicions :

Mafalda i els seus amics

  

Pàgina oficial de Quino       El mundo de Mafalda


Músiques silenciades





Ceip Splai