LA NOSTRA ESCOLA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ens presentem L’escola l’Estany és una escola de nova construcció rural pública d’educació infantil i primària que atén alumnes de 3 anys fins a 12 anys. La nostra escola forma part de la Zona Escolar Rural (ZER) el Moianès Llevant, que comprèn les escoles de Castellcir, Collsuspina, l'Estany i Sant Quirze Safaja.La nostra plantilla de mestres està formada per 4 mestres, tres de primària i un d’educació infantil i amb la ZER compartim els nostres especialistes, la mestra d’anglès, de música, d’educació especial i d’educació física. Com som i què oferim A la ZER hem construint un nou projecte educatiu entenen l’educació com un procés que engloba els diferents aspectes que integren la personalitat de l’alumne/a: físic, intel·lectual, emocional i social. Seguim una metodologia d'aprenentatge per descobriment mitjançant racons, tallers, pla de treball, recerques-conferències, experimentació, hort, setmana del protagonista i classes compartides. A educacióinfantil també realitzem un treball organitzat per espais de joc i aprenentatge. A tota la primària es fa un treball sistemàtic de la lectura-escriptura i càlcul partint de situacions significatives per a l’alumnat. Es fa un projecte anual comú a tota la ZER. Enguany és sobre Les cultures del món. L’assemblea és el motor de l’aula, i de l’escola, el lloc i el moment per posar temes en comú, canalitzar propostes, resoldre els petits conflictes que puguin sorgir. Les TIC (informàtica) són dins de les classes i són una eina de treball a totes les àrees. Potenciem el treball i l’aprenentatge cooperatiu, les classes d’educació física s’utilitza aquesta metodologia i en àrees com medi i en el treball per projectes.
Afavorim una manera d’aprendre a través de la manipulació, de l’assaig- error i de la discussió amb els altres, respectant les opinions i aportacions de tots , exigint un esforç, a la vegada que es valoren, sempre, els progressos dels alumnes. Les sortides d'estudi i colònies es fan conjuntament per cicles de totes les escoles per tal d'afavorir l'apropament al medi, la relació entre els escolars i de compartir sabers. Cada escola fa, a més a més, els projectes i sortides que considera adients a cada un dels seus grups d'alumnes que té. Per tal de planificar, coordinar, avaluar i preparar recursos que millorin la tasca educativa i organitzativa, ens trobem els mestres i les mestres de la ZER els dimecres a la tarda de 3 a 5.
Cada any ens trobem mestres i alumnes de les 4 escoles de la ZER a la Festa de la ZER. És una trobada lúdica i festiva, amb una clara intenció pedagògica, que organitza cada any una escola. L'arribada es fa amb autocar des de l'escola i la tornada ho fa cada família amb el seu vehicle, ja que poden acudir a la festa a partir de les 3 de la tarda. Aquest any es celebrarà el divendres 25 d'abril a Collsuspina Com ens organitzem La nostra escola funcionem per multinivells. Aquest curs hi ha tres grups d'alumnes, aquest agrupament pot variar cada curs en funció dels alumnes que tenim. Grup d’Educació Infantil (de P3 a P5): tutora Carme Mas Grup de primària (1r, 2n, 3r i 4art): tutora Izar Martín i Victòria Tantiñà Grup de primària (5è i 6è): tutora Aloma Cuiné Directora: Carme Mas Mestres especialistes (que compartim amb la ZER): Ed. Física: Gemma Gombau Psicomotricitat: Gemma Gombau i Carme Mas Anglès: Anna LLavina Música: Gerard Gómez Educació especial: Àngels Dengra Religió catòlica: Toni García També disposem del servei de l'EAP amb l'assessorament i atenció directa de la psicopedagoga: Margarita Borràs A més, disposem d'una educadora social contractada pel Consorci del Moianès, amb la col·laboració de l'ajuntament de l'Estany.
Projectes que duem a terme a l’escola Projecte transversal de curs. Aquest any és Les cultures del món. Ecologia Emocional Volem que els nostres alumnes siguin emocionalment competents per fer front a la incertesa de la societat actual. Llegim en parelles Millorem la competència lectora dels nens i nenes mitjançant l’aprenentatge cooperatiu i la tutoria entre iguals. Espais de Joc i Aprenentatge a Infantil Organitzem diferents espais que afavoreixin les relacions entre iguals, l’aprenentatge autònom i que potencien nivells d’autonomia diferent amb activitats lliures, estructurades i pautades. Al mateix temps aquests espais ha de possibilitar diferents reptes, noves oportunitats i adaptar-se als diferents interessos dels infants i els diferents ritmes d’aprenentatge. Projectes Potenciem la investigació i descoberta a partir dels interessos dels nostres infants, tant de medi natural com social Conferències Són exposicions orals sobre un tema triat per l’alumne i preparat a casa. En aquesta exposició el nen o la nena explica a la resta de companys i companyes allò que ha investigat i descobert sobre el tema. Aquest pot ser triat lliurement o acotat ( diferents animals, països, …)A primària en preparen dues, una d'elles en castellà. Per tal de programar-les hi posarem un calendari al tauló d'anuncis amb la data que s'assigna a cada alumne.
Tallers de Ciències Són propostes d’activitat en petit grup per avançar en el coneixement i el mètode científic. Utilitzem diferents instruments de laboratori adequats als alumnes i fem utilitzem el vocabulari pertinent. Hort escolar Disposem d’un petit hort, on acompanyats pels pares i persones del poble, conreem diverses verdures per tal de treballar l’esforç, la paciència, la planificació, la consciència del temps, la constància, i gaudir del gust a l’esforç venent algunes d’aquestes verduresa la fira de l’Estany. Itineraris de natura Preparem recorreguts de natura o historia per l’entorn del nostre poble ( i altres del Moianès) per aprendre i conèixer el nostre patrimoni. Padrins i fillols Afavoriment dels vincles afectius i la convivència entre nens i nenes de diferents edats i grups-classe. Escoles compartides Donat el petit nombre d'infants del nostre poble (32) i per tal de facilitar l'aprenentatge entre iguals, el desenvolupament d'habilitats personals i socials i la construcció conjunta del coneixement, i el fet de conèixer una realitat d’aules amb més alumnes, fem tallers i ens trobem cada dimecres (vuit dimecres del segon trimestre) amb els alumnes i mestres de Sant Quirze Safaja.
Pla de Treball Per sistematitzar coneixements i fomentar l’autonomia i l’organització personal. Jugar y Convivir. Intercanvi amb escoles d’altres comunitats autònomes de l’estat espanyol. Lectura al carrer: Com el curs passat els nostres alumnes participen en la matinal de lectura al carrer durant la diada de Sant Jordi que es celebra a Moià. Enguany els nens i nenes de Cicle Mitjà i Superior llegiran poemes d’en Miquel Martí i Pol. Revista. Des de l'escola editem la Revista de l'Estany, que resta oberta a tothom que vulgui participar amb articles, preguntes, fotos, etc. amb la intenció que sigui la revista de tothom del nostre poble. S'edita en paper a finals del segon trimestre i la podeu trobar a Internet, al web de l’escola (www.xtec.cat/zermoianesllevant). A més des de la ZER s'edita a final de cada curs la revista Camacurt, en la qual també podeu col·laborar amb articles o notícies. Aquest any s'ha anat posant al web de la ZER durant tot el curs activitats de les diferents escoles (http://blocs.xtec.cat/zermoianesllevant/camacurt/). Tallers i altres activitats. La nostra escola és oberta a la comunitat, des de la convicció de la construcció conjunta del coneixement i del valor pedagògic de la transmissió intergeneracional dels sabers, per això obrim l'escola a la participació de les famílies, avis, artistes i voluntaris del poble que ens expliquen contes, professions, sabers... a l'aula. Compartim amb el poble festes com Castanyada, Nadal, Fira de l'Estany, Carnaval, Sant Jordi, festa final de curs, etc. i amb la llar d'infants del nostre poble (Mainada) la celebració de les festes (castanyada, carnaval...; tallers i d'altres activitats amb el parvulari). Setmana del protagonista. A educació infantil la setmana de l’aniversari o bé pròxim a aquest l’ infant de parvulari és el protagonista, durant cada dia hi ha una proposta en la qual ell és el protagonista. Demanem la col·laboració a les famílies per preparar-la i participen conjuntament en les activitats. Festes: Castanyada, Carnestoltes…. Les famílies hi col·laboren amb l'escola a preparar i en el desenvolupament de la festa. Maletes viatgeres. Aquest curs, amb la col·laboració del bibliobús i de la biblioteca de l'Estany, disposem també a més de la maleta viatgera d’educació infantil,una maleta viatgera per a les famílies amb llibres de diferents tipus, que es passaran cada 15 dies perquè tothom tingui a prop llibres de diferents tipus. A partir d'ells, si us animeu podem fer debats sobre algun llibre. També hi ha una maleta viatgera amb anglès per primària. Ludoteca. Aquest curs també continuem participant en el programa de la Diputació de Barcelona (a través del Consorci el Moianès) Millora de l'èxit escolar, EduMoianès , a través de la ludoteca per a primària, els divendres de 17 a 19 h. Es fa una hora d'estudi assistit i una hora de jocs educatius. Xerrades per pares: Durant el curs es realitzen tres xerrades pedagògiques d’interès pels pares. Jornades de Convivència. Cada any, un dissabte al matí,la ZER organitza unes jornades de convivència amb temàtiques proposades pels pares que es porten a debat. Coordinació primària-secundària. La nostra escola participa en la coordinació de mestres de primària i de secundària amb l'IES de Moià, durant tot el curs.
Algunes Normes Per un millor funcionament cal que tinguem present les següents normes: -Esmorzars. Intentem que siguin saludables i allò que cada infant pugui menjar. Els i les alumnes ho duran en una carmanyola o bossa de roba i amb un tovalló (marcats amb el seu nom). També participem enel projecte fruita a l’escola. -Malalties. Quan un infant pateixi alguna malaltia com constipat, conjuntivitis, infecció de polls..., romandrà a casa fins que passi el perill de contagi. -Medicaments. A l'escola només s'administraran medicaments amb un certificat del metge. -Al·lèrgies. Si algun infant pateix alguna al·lèrgia, comunicar a l'escola i dur un informe. -Bata: No portem bata diàriament, en necessitem una per fer plàstica o per alguna activitat que ens embrutem més. A primària, també una bata pels dies de plàstica. Les bates han de dur nom i una cinta (d'uns deu centímetres) per poder penjar-la bé al penjador. -Roba recanvi: Els infants de P-3 i P-4 duran una bossa amb roba de recanvi complert. - Unes botes d’aigua per sortir al pati els dies plujosos. Les guardarem al vestidor de l’escola. -Ed. Física i Psicomotricitat: Dimarts tarda (els alumnes de primària). Dilluns i dimarts els alumnes d’educació Infantil. Els infants hauran de portar xandall i sabatilles per poder fer els exercicis còmodament. Els escolars de primària hauran de dur una samarreta de recanvi per canviar-se desprès de la classe. -Aniversaris. La celebració es farà a cada classe, ja que va augmentant el nombre d'alumnes. -Llaminadures. Per salut, no portar llaminadures a l'escola. -Joguines. A l'escola hi ha joguines, els infants no han de dur, en el cas de que en portin serà per compartir amb els altres alumnes durant l’estona de pati i el primer dia tornant de Reis. Els alumnes d’educació infantil si en porten en fem un treball a l’hora de la notícia. -Materials. Els materials fungibles són col·lectius, per això l'AMPA us passarà un rebut trimestral de 20 €. L’agenda de primària es paga a part. -Sortides. Les sortides d'estudi es fan amb les altres escoles de la ZER, per cicles; tenen com a objectiu el coneixement directe de l'entorn. L'import es pagarà a l'AMPA, -Colònies. Es fan colònies bianuals amb les altres escoles de la ZER per facilitar la relació amb d'altres nens i nenes i treballar un tema bianualment de Coneixement del Medi - entre d'altres objectius-. El infants de parvulari hi són dos dies (una nit) i els altres cicles hi van 3 dies. El pagament, si no s'indica el contrari, es farà al compte de l'AMPA. Es farà un avançament en confirmar l'assistència i la resta es paga uns dies abans d'anar-hi.
Alguns Hàbits -Des de casa per tal de facilitar la autonomia de cada infant, d'ajudar-lo a organitzar-se i facilitar els aprenentatges escolars, convé que treballeu amb els fills: -Dormir i descansar les hores necessàries. -Vestir-se/desvestir-se, mocar-se, rentar-se, anar al lavabo i netejar-se... sol o sola. -Preparar la bossa amb el material que necessita cada dia a la nit o abans de sortir de casa, revisar l'agenda (primària). -Buscar un horari i espai adequat per fer estudiar cada dia (primària) i fer els deures. -Llegir-los algun conte cada dia, o que llegeixin els infants uns 20 minuts diaris (primària i infantil). -Normes de cortesia: saludar, acomiadar-se, disculpar-se quan calgui, etc. -Comentar els programes televisius amb els infants per tal de desenvolupar la capacitat d'anàlisi i l'esperit crític. -Observació del que ens envolta i conversa per potenciar el pensament científic i el coneixement de la llengua.
Relacions escola-famílies Informes i entrevistes. Les relacions són fluides i es pot comentar quelcom que ens preocupi del infants a les hores de sortida. Els dijous o divendres de 13h a 14 h. podeu sol·licitar una entrevista a les tutores. Educació infantil s’entrega un informe al desembre amb entrevista obligatòria i un informe a final de curs també amb entrevista Primària: s’entrega informe al desembre amb entrevista obligatòria, una autoavaluació de l’alumne/a acompanyat d’unes observacions per part del mestre i el tercer trimestre un informe amb entrevista. Reunió d’inici de curs. Es fa una reunió a principis de curs sobre els objectius generals del curs; informe i entrevista individualitzada al mes de gener, autoavaluació de cada alumne de primària al segon trimestre i informe i entrevista a finals de curs. A més, es mantindran les entrevistes necessàries segons les necessitats de cada alumne i alumna.
Altres informacions d'interès Horari: de dilluns a divendres de 8.30 a 13.00h i de 15 a 17 h. (excepte dimecres tarda que hi ha activitat extraescolar i els divendres tarda que s’acaba a les 16.30). Es fan 2,30 h. més a la setmana per suplir la tarda del dimecres en que els mestres de la ZER ens reunim i els alumnes fan activitats organitzades per l’AMPA (natació i anglès).Calendari escolar (curs 2014-15)
Nota:el dia 23 de Desembre del 2014 les clases acaben a les 13:00h I del 08 al 19 de Juny del 2015 jornada intensiva.
Sortides d'estudi (Curs 2014/2015)
|