XIPHOPHORUS  MACULATUS
1- FAMILIA: Pecílidos (poecilidae)
2-HÀBITAT: Costat Atlantic de Mexic i Guatemala i aigües septentrionals de Hondures.
3-MANTENIMENT I AMBIENT: Temperatura 20-25°C. pH entre 7,0 i 8,2. Duresa del aigua: aigua semidura ( 10-25ºdGH ); Il·luminació intensa es el millor  per destacar aquest bonic peix. Fons fosc, un substrat no molt alt de sorra, vegetació aquàtica ocupant aproximadament la meitat del recipient i cobertura no molt alta de plantes flotants.
4-REPRODUCCIÓ: Un Platy és adult al cap de 3 o 4 mesos i per tant es pot reproduir perfectament. Moltes vegades les cries també aconsegueixen créixer  a l’aquari comunitari amagant-se entre les fulles i alimentant-se de restes d’ aliments.
5-ALIMENTACIÓ: Abundants artèmies, i també menja en escames i vegetals.
6-DIFERENCIES SEXUALS: Els mascles són més petits que les femelles i moltes vegades són més colorit que elles en la forma silvestre, els mascles estan previstos de un gonopodi.
GONOPODI: Organ copulador, format per una transformació de la aleta anal, que s’ enrotlla i sovint es desplaça fins la regió toràcica; d’aspecte de tub. És característica de moltes espècies de la família Poecilidae.
Patricia Artigas i Mirtha Limachi (AO)