El procés de Bolonya, l’EEES i la meva experiència personal

Una part important de l’alumnat d'ESO i batxillerat de Catalunya (i la majoria del nostre centre) va seguir les convocatòries de vaga que els sindicats d’estudiants van promoure per diversos motius. Una de les causes era el seu posicionament contrari al procés de Bolonya.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Però pel que he pogut constatar l’alumnat no coneix en què consisteix aquest procés ni les seves conseqüències.

 

D’acord amb els objectius establerts per l’EEES (Espai Europeu d’Educació  Superior) els estudis universitaris oficials s’estructuren en tres cicles denominats, respectivament, grau, màster i doctorat.

 

Els estudis de grau ofereixen una formació acadèmica i professional que capacita els estudiants per incorporar-se al món laboral.

 

La durada de les carreres de títols de grau estan en funció de l’assignació del nombre de crèdits; en general, les carreres duren un mínim de tres anys (180 crèdits) i un màxim de quatre anys (240 crèdits).

 

Els estudis de màster permeten una formació avançada, orientada per una banda a l’especialització acadèmica o professional, i per una altra a promoure la iniciació de tasques investigadores.

 

Els estudis de doctorat tenen per objectiu la formació avançada dels estudiants en les tècniques d’investigació.

 

 

 

 

Els estudis oficials de màster ja s’imparteixen des del curs acadèmic 2006-2007 i els de grau han començat a funcionar a partir d’aquest curs.

A la pàgina web de l’IES Margarida Xirgu (a l’apartat Accés a la universitat de la presentació Batxillerat) i a l’adreça  http://www.gencat.cat/temes/cat/universitats.htm  podeu trobar una informació més detallada.

 

I quina és la meva relació amb l’EEES?

 

Fa un parell d’anys vaig adonar-me  que m’estava "oxidant" i se’n va passar pel cap tornar a la Universitat. L’existència dels màsters m’ha permès estudiar un camp específic (en el meu cas l’enginyeria en energies) sense haver de començar des de zero una carrera. Com treballo he descartat matricular-me d’un curs complet. La meva experiència és positiva tot i que puc constatar algunes deficiències que espero que siguin degudes a la joventut del sistema.

 

Sobre el preu dels màsters haig de comentar que a les universitats públiques es paga per crèdit (uns 30 €/crèdit) i que el títol de màster  suposarà un mínim de 60 crèdits i un màxim de 120, però dependrà del tipus del títol de grau que tingui el candidat.

Des de la meva experiència m’atreveixo a afirmar que aquest nou sistema universitari difícilment pot ser pitjor que l’anterior i del que realment s’han de preocupar els/les alumnes és de rebre una formació amb la major qualitat possible.

 

                      José Luis Tejedor Sánchez

                                  

Cuadro de texto: 4

Universitat de Bolonya

Manifestació a Sevilla contra el Pla de Bolonya