Sta. Mª de Palautordera
c/ Via Augusta nº2
COM TREBALLEM ELS PROJECTES A LA NOSTRA ESCOLA

Els projectes de treball no són un mètode, una pedagogia o una fórmula didàctica basada en una sèrie de passos: plantejament d’un tema, preguntes als nens/es sobre el que saben al respecte, fer un índex, aportar diferents fonts d’informació... si no que són una nova perspectiva per reflexionar sobre I’Escola i la seva funció, ens obren un camí per replantejar-nos el saber escolar. Tracten de promoure en el nens/es com interpretem la realitat, com comprenem de manera significativa alló que investiguem.

Amb els projectes de treball es pretén recórrer el camí que va de la informació al coneixement. Ara, els nostres alumnes tenen moltes fonts d’informació, això ho hem de tenir en compte a l’escola. Els coneixements que poden adquirir els nens/es, no parteix mai de zero i per aquesta raó hem de tenir en compte alló que passa fora de l’escola, les transformacions social i els sabers, l’obertura vers els coneixements adquirits fora de l’aula, que van més enllà dels específics del currículum.

Es per aíxò que tot projecte es realitza al voltant d’un dubte, d’una pregunta, d’interrogar els textos,... i no de creure d’entrada en tot el que ens diuen.

Des d’aquesta perspectiva, el mestre/a, deixa de ser l’ésser omnipotent que ho sap tot i es posa al costat dels seus alumnes per aprendre també. La realitat és tant complexa que mai la podrem abastar, per això, com diu Femando Hernández, "es comença a experimentar l’exercici del pensament com una aventura apassionant, que te lloc dins i fora de l’escola, però que mai no s’acaba”

Per aquestes raons, seria bo replantejar-se l’organització del currículum per matèries. Es podria desenvolupar una proposta de currículum que no sigui una representació del coneixement de manera fragmentada i allunyada dels problemes que viuen i dels quals necessiten resposta els nostres nens/es.

Última actualització