![]() |
|
PAC CURS 2009-10: PLA D'ACCIÓ TUTORIAL | |
PLA ANUAL DE CENTRE
IES FORT PIUS (Codi Centre: 08040849) CURS 2009-2010 5.- PLA D’ACCIÓ TUTORIAL (PAT) Aquest pla d’acció tutorial de l’IES Fort Pius s’ha redactat tenint en compte les indicacions de la LOE i la LEC sobre organització i funcionament dels centres públics de educació secundària. En aquest sentit s’entén que, en el marc de l’ensenyament secundari, l’acció tutorial, forma part del conjunt d’accions educatives que contribueixen a desenvolupar i potenciar capacitats bàsiques de l’alumnat, amb l’objectiu d’orientar-lo per tal d’aconseguir la seva autonomia i ajudar-lo a prendre decisions coherents i responsables.L’acció tutorial, per tant, comporta una orientació personalitzada que parteix del coneixement de l’alumne, de les seves característiques personals i dels requeriments dels entorns,als quals l’alumne ha de respondre en cada moment del seu procés educatiu. El PAT ha de garantir la coordinació del professorat que hi intervé, ha de fomentar la implicació de les famílies i ha d’afavorir la integració escolar i social de tot l’alumnat en contextos multiculturals. La programació de l’acció tutorial s’ha de fer d’acord amb les línies establertes en el projecte educatiu de centre i aprovada pèl Claustre i el Consell Escolar. Per tot això l’acció tutorial ha de ser exercida, de manera compartida, pel conjunt del professorat que intervé en un grup d’alumnes i no pot quedar limitada únicamental professoratque té encomanades les funcions de tutoria d’un grup-classe. La coordinació dels tutors i tutores ha de concretar el desenvolupament del PAT, fer-ne el seguiment i avaluar les activitats que es duguin a terme en els següents aspectes:
Tant a l’ESO com al batxillerat el centre ha de proporcionar a l’alumnat la informació suficient i l’orientació necessària per triar les opcions més adequades al seus interessis i aptituds, d’acord amb les ofertes acadèmiques i professionals existents.En el marc de l’acció tutorial s’han de planificar accions que donin resposta a aquestsobjectius. 1. ORGANITZACIÓ TUTORIALA l’ESO i al batxillerat cada grup-classe està vinculat a un dels membres del seu professorat que serà el seu tutor o tutora de grup. El professor tutor/a de grup és el responsable de garantir que la proposta educativa de l’institut,arribi a cada un dels alumnes del grup. 1.1. Les funcions del tutor/aL’exercici de l’acció tutorialcomporta que el tutor/a estableixi una relació adient amb tot l’alumnat del grup-classe, amb el professorat de l’equip docent corresponent i amb les famílies de l’alumnat. Les funcions del tutor/a, de forma general, consisteixen en:
1.2. Organització de la tutoria. Els tutors i tutores de l’ESO disposen de tres hores setmanals per a dur a terme l’acció tutorial. Dues d’elles tenen la consideració de lectives i estan destinades a la tutoria de grup i a la reunió setmanal de coordinació, la tercera hora té la consideració de complementària i es dedicarà a la preparació de tasques de seguiment dels alumnes i d’atenció a les famílies. Les diferents activitats de tutoria s’han d’elaborar de forma coordinada dintre dels diferents nivells educatius i amb el vist-i-plau de l’equip directiu. Les funcions de coordinació recauran en la coordinació Pedagògica i en les Coordinacions d’ESO i el batxillerat. 1.3. Àmbits de l’actuació del tutor o tutoraL’exercici de les funcions assignades comporta l’establiment de relacions amb tots i cada un dels alumnes del grup-classe, amb el professorat que hi imparteix alguna matèria i amb les famílies de l’alumnat, per tant el àmbits d’actuació són: 1.3.1 Amb l’alumnat del grup
1.3.2 Amb el professorat de l’equip docent corresponent.
1.3.3 Amb la família de l’alumnat
2. ORGANITZACIÓ DE LES ACTUACIONS DEL TUTOR/A 2.1. Actuacions en relació a la tutoria individualLes actuacions que concreten l’atenció individualitzada a l’alumnat són:
Per a poder complir amb aquest objectius el tutor haurà de custodiar i organitzar un registre personal de cada alumne, que haurà de contenir:
2.2. Objectius en relació a la tutoria de grup Els objectius de a la tutoria de grup són:
2.3. Sessions de tutoria amb el grup-classe. Cada tutor/a, conjuntament amb els altres tutors del mateix nivell i amb la coordinació corresponent, ha de programar el crèdit de tutoria per al seu grup d’alumnes que desenvoluparà en una hora setmanal dedicada expressament a tal efecte. Els tutors de cada nivell decidiran i programaran, d’acord amb les coordinadorsla selecciói seqüenciacióde continguts i activitats que es duran a terme amb el seu grup, en funció de les seves característiques. Aquest continguts han d’estar recollits en la programació general de tutoria. La planificació de les activitats de tutoria, tant les de grup com les d’atenció individual, es farà de forma coordinada pels tutors i per la coordinació pedagògica de l’ESO o del batxillerat. Els temes que es treballaran prioritàriament són:
Al final de cada curs acadèmic els responsables de coordinació de les tutories lliuraran al Claustre i al Consell escolar una memòria i una valoració de les activitats realitzades alllarg del curs. 2.4. L’orientació acadèmica i professionalL’orientació és un procés inherent a l’acció educativa que s’inicia en començar l’escolaritat i es du a terme de forma sistemàtica al llarg de tota l’etapa de l’educació secundària. Per això cal assegurar-ne la coherència i continuïtat durant l’ESO i els estudis posteriors. Durant el 4rt curs de l’ESO es treballarà, conjuntament amb l’assessorament de l’EAP i del Serveis d’Orientació escolar i laboral, l’orientació acadèmica i professional, tant pel que fa al batxillerat com percicles formatius i ensenyaments no reglats. En ocasions l’orientació d’accés a cicles o a estudis no reglats caldrà fer-la a tercer d’ESO d’acord amb el tutor i amb el vist-i-plau de la família. Els tutors de batxillerat, amb l’ajut del coordinador/a de batxillerat, hauran de posar a l’abast dels alumnes la informació corresponent a estudis de formació professional de grau superior, de la universitat i d’altres ensenyaments. 2.5. La relació amb les famíliesLa relació amb les famílies incideix positivament en l’acció tutorial. Millorar aquesta relació és una de les finalitats de l’acció tutorial que ha d’incloure entre d’altres, els següents aspectes:
3. AVALUACIÓ DEL PAT El Pla d’Acció Tutorial del centre ha de ser aprovat pel Claustre i pel Consell Escolar. A final de cada curs es farà una avaluació global del pla, del seu compliment, i de la seva concreció al llarg del curs, i s’informarà al Consell Escolar d’aquesta valoració, també es tindran en compte les valoracions i/o suggeriments fets per l’AMPA. A l’inici de cada curs, si convé, es revisaran els aspectes del PAT que es considerin necessaris. L’alumnat haurà de destinar com a mínim una de les sessions de tutoria a valorar el compliment del PAT de forma concreta en el seu grup-classe. A tal efecte les coordinacions pedagògica o de cicle elaboraran un qüestionari per tal de fer efectiva aquesta valoració i proposar els suggeriments pertinents.
|