L'ALIMENTACIÓ

Projecte comú entre

el Centre d’Educació Infantil i Familiar Andreu Castells

i

el CEIP Andreu Castells

 

ÍNDEX

  • Introducció
  • Temporalització
  • Objectius

. Objectius generals del projecte comú

. Objectius generals sobre l’alimentació

  • Activitats

. Activitats conjuntes

. Algunes de les activitats més rellevants del projecte

  • Valoració del projecte
  • Fotos de l’exposició

INTRODUCCIÓ:

Des de l'Ajuntament de Sabadell juntament amb la Universitat Autònoma de Barcelona vam rebre la proposta de fer un treball comú entre l’escola bressol Andreu Castells i l’educació infantildel CEIP Andreu Castells per intentar seguir una mateixa línia educativa i procurar que el pas entre els dos centres fos el menys traumàtic possible.

Les dues escoles estan de costat i molts dels nens i nenes que van a l’escola bressol posteriorment passen al CEIP.

Les famílies eren els primers a adonar-se que hi havia diferències importants en la manera de treballar de les dues escoles, per això es va decidir seguir endavant ambaquest projecte.

Per iniciar aquest projecte es va engegar un assessorament comú del juny del 2005 fins al juny del 2006 entre les mestres del primer i el segon cicle d’educació infantil dirigit peruna mestra de la UAB.

El primer resultat fruit d’aquestes trobades va ser un canvi molt important del CEIP en relació amb les famílies, ja que van veure la importància d’obrir més l’escola a les famílies: els pares/mares acompanyen a les sortides del centre cívic, entren a les classes per buscar els seus fills, es va engegar un projecte per treballar aquesta relació..., per fer-ho es va tenir en compte el tracte que té l’escola bressol amb les famílies, allà sempre entren a les aules i es té molta cura en aquesta relació.

Després de valorar tots aquests aspectes es va fer una pluja d’idees de què es podria treballar comú entre les dues escoles. Es tenia clar que es volia reforçar la relació amb les famílies i es va creure que la millor manera era fer-ho a través del treball dels hàbits i de l’autonomia dels infants, en concret ens vam basar en el tema de l’alimentació, l’hàbit d’esmorzar... Es van buscar diferents activitatsper treballar-ho, sempre tenint en compte les edats dels infants.

 

Temporalització de l’activitat:

L’activitat es dur a terme durant el segon trimestre. En el curs 2004-05 es va treballar, sobretot, durant el mes de març, però al llarg del curs hi va haver un seguiment del procés.

Al curs 2006-07 està previst treballar-ho, sobretot, del 19 de febrer al 9 de març.

OBJECTIUS:

Objectius generals del projecte comú:

  • Afavorir la relació amb les famílies per suavitzar el pas de l’escola bressol al ceip
  • Treballar l’hàbit de l’esmorzar i del dinar, en el cas de l’escola bressol, seguint una mateixa línia perquè vegin la importància de l’alimentació, de menjar variat amb una actitud correcte.
  • Conscienciar a les famílies de la importància d’una dieta variada i equilibrada
  • Dinamitzar la relació i el treball entre les dues escoles.

Objectius generals sobre l’alimentació:

  • Adonar-se de la importancia de menjar de tot
  • Reconèixer les possibilitats del propi cos: el sentit del gust
  • Percebre i manifestar la necessitat d’alimentar-se correctement
  • Classificar els aliments segons la seva aportació d’aliments
  • Reconeixer diferents aliments, el seu vocabulari, les característiques...

ACTIVITATS:

Activitats conjuntes:

Per tal que les famílies s’adonessin d’aquest treball conjunt i d’aquesta coordinació entre les dues escoles es van realitzar diferents activitats.

  1. Setmana de l’esmorzar:

Després d’ introduir el tema de l’alimentació (què mengem, com mengem, què ens agrada més, mengem variat?...) durant una setmana amb els infants de les dues escoles fem la setmana de l’esmorzar comú: cada dia se’ls demana que portin una cosa concreta d’esmorzar, dilluns entrepà, dimarts fruita, dimecres làctic, dijous entrepà d’embotit i divendres dolç. Amb això es pretenia que s’adonessin, tan els nens/es com les famílies, de la gran varietat d’esmorzars que poden portar, no cal portar cada dia el mateix. En les setmanes següents es va observar un canvi en el seu esmorzar, la majoria portaven més varietat i algunes famílies, fins i tot, seguia el mateix ordre totes les setmanes.

  1. Exposició:

Un cop acabades les activitats sobre l’alimentació es va fer una exposició itinerant (primer la vam exposar al CEIP, coincidint amb la realització de la xerrada, i després la vam exposar a l’Escola Bressol). En ella s’hi exposaven les fotos de les diferents activitats i de l’hàbit de l’esmorzar, artícles relacionats amb l’alimentació, receptes de cuina senzilles (dutes a terme al taller de cuina), alguns dels treballs realitzats: la piràmide dels aliments, la roda dels aliments, estampacions fetes amb diversos aliments.

De cara a futures exposicions es proposa posar un joc on els nens i pares puguin seqüenciar diferents imatge relacionades amb l’hàbit de menjar.

Aquesta exposició va ser tot un èxit, fins al punt que des del CAP del barri es va demanar de muntar-la al seu centre, tot i que finalment no es va portar a terme. Creiem que seria positiu obrir-la al barri i poder-la exposar en algun altre centre (com el CAP o al Centre Cívic), així es donaria a conèixer el nostre treball, els nostres centres i la importància de l’educació en aquestes edats en un hàbit tan important com és el de l’alimentació.

 

  1. Xerrada:

Per finalitzar amb aquest treball es va convidar a les famílies de les dues escoles a una xerrada al CEIP, a càrrec de Ramona Gelabert de Promoció per a la Salut de l’Ajuntament de Sabadell. En ella es van tractar temes relacionats amb la importància d’uns bons hàbits alimentaris, així com també es va intentar donar resposta a les múltiples demandes de les famílies respecte als problemes en què es troben alhora de donar de menjar als seus fills/es. La xerrada es va fer curta ja que quan es va acabar l’explicació hi va haver poc temps per resoldre dubtes. Per altra banda, les problemàtiques que sorgeixen en les edats de l’escola bressol respecte a les del parvulari són diferents.

El que es va deixar clar és no hi ha una solució màgica per resoldre tots aquests conflictes, sinó que és un hàbit que s’ha de treballar dia rera dia, tan a l’escola com a casa.

De cara a la següent xerradaproposem que sigui un altre professional com pot ser un dietista per abarcar el tema des d’una altra vessant.

Algunes de les activitats més rellevants del projecte:

  1. Què porto per esmorzar: Des de la setmana abans de començar el projecte en el CEIP es van estar fixant en el seu esmorzari cadascí murava si portava fruita, entrepà o un dolç. Cada nen/a ho va deixar plasmat, en un mural o en una graella individual, depenent de l’edat i s’anava analitzant al llarg de le setmana quins esmorzars predominaven i si variaven gaire. Aquesta activitat es va dur a terme cada dia mentre va durar el projecte i es va veure un canvi important respecte a la varietat dels esmorzars des del començament fins al final del projecte.
  2. El gust: A tots el cursos es va treballar el sentit del gust partint de diverses activitats, des de tastar diferents aliments amb gustos molt característics que havien d’identificar (dolç, saltat, àcid...) Fins a saber analitzar“m’agrada” o “no m’agrada”.
  3. Classificacíó dels aliments: Al CEIF es va fer una roda dels aliments basada amb els colors d’aquests: una bona alimentació equilibrada i variada ha de contenir aliments de tots els colors. Al CEIP, en canvi, es va feruna pirámide dels aliments, on es classificaven pels seus components i segons la quantitat que el nostre cos en necesita de cada, ja que no necessitem la mateixa quantitat d’aliments de cada.
  4. Veure de què ha d’estar composat un bon menú: En alguns cursos del CEIP van confeccionar diferents menús, triant què hi pot haver en un primer plat, en un segon , en unes postres i què hi pot haver de beguda
  5. Cuina: En el taller de cuina del CEIP van realitzar diferents plats amb diversos tipus d’aliments. En aquest taller també es proven els ingredients i discriminen segons si els agraden o no. Al CEIF, tot i no tenir un taller de cuina, van fer panallets i van preparar algun berenar tots junts.
  6. Estempem: En els diferents cursos van estampar amb fruites i verdures, van pintar amb xocolata o cacau o han fet treballs plàstics aprofitant aliments.
  7. Conversa: A tots els cursos s’han fet converses per parlar de la importancia de menjar sa i variat.
  8. S’han anat treballant els habits a l’hora de menjar, aprofitant les hores d’esmorzar i dinar en el cas del CEIF, com a partir del joc simbòlic.
  9. Experimentem: S’ha experimentat amb pasta cuita, manipulant aliments, plantant llenties, jugant amb fruites i verdures, amb xocolata...

 

VALORACIÓ DEL PROJECTE:

La valoració general del projecte ha estat molt bona. Quan es va iniciar el seminari i fins que es va començar a concretar el tema tractar semblava que noacabàvem d’aprofitar aquell seminari, no veiem el fil del treball ni uns resultats a curt termini, però quan ja va estar encaminat ens vam coordinar bé i van sorgirmoltes propostes. Finalment, només cal veure el resultat per adonar-se que ha estat tot un èxit. Per això es seguirà treballant aquest projecte el proper curs,

Creiem, però, que encara es podria millorar, fent alguna activitat i/o esmorzarconjunt al pati de l’escola amb els infants de les escoles, no només coordinant les mestres sinó també els propis infants.

Finalment dir que tot aquest projecte i seminari no només ens ha ajudat a treballar l’alimentació en sí, sinó que ha ajudat a que les dues escoles es coordinin més en diversos àmbits: fent el traspàs d’informació dels nens/es que passen de l’Escola Bressol al CEIP, visitant les aules de EI 3 anys, convidant a l’Escola Bressol a les festes del CEIP, tenir en compte la manera de treballar de les dues escoles (el tracte dels pares....)...

 

 

 

Pla general de l’exposició

 

 

Classificació dels aliments segons:

“M’agrada / No m’agrada”

“Primer plat, segon plat, postres i begudes”

i tipus d’aliments

 

 

Bibliografia relacionada amb l'alimentació
Piràmide i roda dels aliments
Veiem les fotos de les activitats a través de l'ordinador
Pintem amb xocolata
Estampem fruites i verdures