EDITORIAL

 

La idea d’iniciar aquesta revista va sorgir el desembre del 97. Cap allà els volts de Nadal es va organitzar un concurs per trobar el nom, el logotip i la portada. El jurat format per: Jaume Barniol (president de l’APA), Raül Flores i Guillem Pons (alumnes), Pere Fontdevila, Ramon Cabana, Dolors Plans i Anna Verdaguer (professorat) després d’una llarga i difícil deliberació va atorgar els premis següents:

- En la categoria de nom per a la revista l’alumna premiada fou Marta Suñé Riba de 4t d’ESO A amb la proposta: "La Peixera". El jurat va considerar que era un nom molt genuí, forjat a l’IES i (per sort o per desgràcia) força popular.

- En la categoria de logotip l’alumne premiat fou Isaac Romero Casals de 2n batxillerat B. Un logotip que uneix el propi logotip de l’IES amb una perla dins la seva petxina. I és que ja se sap que Gironella és la perla del Llobregat.

- En la categoria de portada l’alumne premiat fou Martí Barcons Fígols de 1r de batxillerat A, amb un dibuix ple d’humor que recrea les batalletes diàries d’un dia qualsevol a un IES qualsevol.

Esperem que aquest primer número de la revista estimuli tot el col×lectiu que formem l’IES de Gironella a escriure sense parar i que tots plegats estiguem "Malalts de lletres".

En el moment de tancar aquesta edició ja es coneixen els guanyadors dels premis LIVEN 1998, per la qual cosa volem felicitar calorosament a tots aquells que hi han participat i especialment a:

Montserrat Barniol (4t B) per un primer premi de narrativa.

Cristina Casals (4t A) per un segon premi de poesia.

Carles Miró i Eugeni Serra (4t R) per un tercer premi de poesia.

Igualment felicitem a tots aquells que heu col×laborat en l’edició dels premis literaris de Sant Jordi de l’institut que, any rere any, anem consolidant gràcies a la vostra participació.

I ara ja: ˇCap el número 2 de la revista!

 

 

La redacció del núm 1 de la revista:

Alumnes: David Font, Sílvia Giner, Guillem Pons i Isaac Romero (2n de batxillerat)

APA: Jaume Barniol

Professorat: Anna Verdaguer

 

 

EL PAPER DE L'ESCOLA A LA SOCIETAT ACTUAL: INSTRUIR O EDUCAR

 

Permeteu-me que abans d'entrar en el comentari del títol de referència, en nom de l'APA feliciti els alumnes per la iniciativa d'editar una revista escolar.

 

En relació al tema del paper que ha de tenir l'escola en la societat actual, em comentaven fa pocs dies que els empresaris a l'hora de seleccionar la persona adequada per ocupar un càrrec en la seva empresa, no valoraven actualment en primer lloc el nivell de coneixements dels aspirants. La raó que donaven és que els coneixements ja poden i saben donar-los ells, a l'empresa, si el treballador té la voluntat d'aprendre; en canvi els és molt més difícil, per no dir impossible, canviar les actituds i els valors amb els quals una persona accedeix a un lloc de treball.

 

Així doncs cada dia és més important que les escoles no només siguin transmissores de coneixements de les diferents matèries, sinó que també complementin, no substitueixin, la família en l'acció educadora dels joves.

 

No voldria que de les paraules anteriors es pogués treure la conclusió que no valoro la importància dels coneixements, no és aquesta la meva intenció, sinó que el que vull remarcar és que és molt important que en les escoles no només s'instrueixi sinó que també s'eduqui.

 

És ben cert però, que a l'escola s'acostuma a demanar-li i a exigir-li més del que pot fer. Les famílies no podem responsabilitzar de forma exclusiva l'escola de les mancances educacionals dels nostres fills. L'educació és responsabilitat dels pares i només amb una bona col×laboració i coordinació família-escola, aconseguirem formar els nostres fills com a persones amb plena capacitat per integrar-se en una societat cada dia més competitiva i alhora que se sentin realitzats com a tals.

 

Quan parlo que les escoles han d'educar, no em refereixo a dedicar una hora o més a la setmana a fer i a explicar el que abans ens dèiem "urbanidad" . L'educació ha de ser present en tots els crèdits i activitats de l'escola . L'exemple que donin els professors amb les seves actituds, les reflexions puntuals, el diàleg, els comentaris, les orientacions i xerrades sobre aspectes concrets i altres, s'esdevenen referents positius per als alumnes. L'educació a l'escola ha de consistir, penso jo, en transmetre i inculcar als nois i noies actituds i valors com la responsabilitat, el respecte, la tolerància, la solidaritat i els valors democràtics que són fàcilment assumibles pel conjunt de la societat.

 

Crec que si entre la família i l'escola som capaços de formar joves i noies que en acabar els estudis, a part del nivell adequat de coneixements, tinguin assumits com a propis els valors indicats anteriorment, haurem assolit amb èxit la nostra funció més important.

 

Un pare em deia fa poc "faig tots els esforços per educar el meu fill. Sé que si li deixo només diners els pot arribar a perdre, si li dono una bona educació, això mai li prendrà ningú".

 

 

Jaume Barniol

President de l'APA

 

Torna