MALA PREMSA
La polèmica està altre cop servida. L’informe sobre l’estat de l’educació, augurat per la ministra Esperanza Aguirre, ha saltat als mitjans de comunicació quan l’INCE (Instituto Nacional de Calidad y Evaluación) encara no n’ha elaborat les conclusions. Aquest organisme, però, no ha tingut cap inconvenient a avançar dades a la premsa. A la darrera setmana de febrer i la primera de març, el debat sobre la qualitat de l’ESO i la comparació de percentatges entre les diferents autonomies ha estat constant.
D’una banda l’informe que s’ha configurat a l’Estat Espanyol tan sols ha tingut en compte els continguts i no pas els procediments i actituds, fonamentals a l’ESO. A més a més Catalunya, que és una autonomia pionera en la reforma educativa i que té dins el sistema educatiu alumnes que en altres comunitats ja en són fora (la qual cosa probablement ha de contribuït a fer descendir la mitjana dels resultats), sembla que ha quedat en les darreres posicions.
No és massa agosarat especular que hi ha sectors a qui interessa que es doni credibilitat a aquestes dades. No oblidem que l’actual govern sempre va estar contra la LOGSE quan era a l’oposició. Els defensors i detractors del nou sistema educatiu molts cops amaguen interessos polítics (PSC versus CIU a Catalunya, PSOE versus PP a Espanya)... El polèmic Decret d’Humanitats, que va arrencar llàgrimes a la ministra no fa pas gaire, no deu ser del tot aliè a l’"avaluació". D’aquest aiguabarreig, quan a Catalunya el desplegament de la reforma educativa ja és un fet consumat, els únics damnificats per l’estat d’opinió que se’n deriva són els nois i noies catalans i els centres d’ensenyament secundari de Catalunya que vivim dia rere dia el desprestigi públic de l’educació.
Totes les consideracions i valoracions que es puguin fer són ara per ara prematures. No es coneix cap dels criteris que s’han seguit per elaborar l’informe; més aviat es dedueix que no hi ha hagut criteris: s’han barrejat alumnes de BUP, FP i ESO, no s’ha tingut en compte la procedència social, ni...
Per a qui vulgui autoavaluar-se aquí teniu alguns exemples del qüestionari que s’ha passat als alumnes d’entre 14 i 16 anys (extrets d’El Periódico, 8/3/98):
Matemàtiques: "Tenim 75 metres de corda i l’enrotllem al voltant d’una llauna cilíndrica de 10 cm de radi. ¿Quantes voltes donarem?" (Possibilitats: 119, 150, 110, 100, 200. Respostes correctes 26%).
Castellà: "¿Quin sentit té la frase feta "gozar de buena prensa"?" (Possibilitats:: despertar simpatia, llegir molts diaris, escriure articles, tenir bona salut. Respostes correctes 28%).
Literatura: "Brillaban sus pupilas como dos esmeraldas es:" (Possibilitats: metàfora, personificació, símil o símbol. Respostes correctes 34%).
Ciències Naturals: "¿Com s’anomena la capa terrestre situada immediatament sota la litosfera?" (Possibilitats: mesosfera, hidrosfera, astenosfera, endosfera. Respostes correctes 33%).
¿Com ha anat nois? A banda de considerar si els continguts formen part del vostre pla d’estudis (cosa que no sembla que s’hagi tingut en compte...) no és pas tan difícil.
I sobre els resultats tan negatius en ortografia cal recordar que a Catalunya, a part de la llengua oficial, tenim una llengua pròpia sobre la qual no n’han fet exàmens ni en faran.
Anna Verdaguer Lloro
Directora