1. Introducció al treball 

El triangle és una figura geomètrica molt senzilla. Tres costats i tres angles, res més. Sovint la bellesa es troba en allò més simple.

Volia fer el Treball de Recerca sobre algun tema de caire matemàtic, que sempre ha estat l'assignatura que m'agrada més i és una bona oportunitat per aprofundir-hi. Tenia alguna altra opció plantejada, però quan se m'ha acudit el tema de la geometria del triangle ha estat una decisió gairebé espontània, fruit de la coincidència de diverses motivacions. En primer lloc, un problema del concurs matemàtic Cangur 2009, que no vaig saber resoldre tot i que no estava qualificat d'entre els més difícils, em va deixar l'espina clavada. Tractava de l'incentre d'un triangle. En segon lloc, després d'una petita investigació, vaig descobrir diferents propietats que fins aleshores desconeixia del triangle, com l'existència d'una tal circumferència dels nou punts. Em començava a plantejar preguntes referents a aquest tema que em feien créixer la curiositat i l'admiració, i m'alterava pensar com a l'institut no ens podien haver ensenyat una mica més sobre un tema tan bàsic. Però si m'he decidit finalment per la geometria euclidiana del triangle, crec que ha estat per la bellesa que hi he trobat.

He tingut dos objectius ben clars a l'hora d'elaborar aquest treball:
El mètode per aconseguir el primer propòsit ha consistit en la lectura d'uns quants capítols de quatre obres de geometria euclidiana que conformen la bibliografia general. Després, en la redacció del treball, també s'ha efectuat una forta tasca de consulta i investigació en articles, obres i enciclopèdies matemàtiques a través d'Internet.

La metodologia per tal d'aconseguir el segon propòsit ha estat una mica més complexa. El llenguatge utilitzat en el treball ha estat el de l'àlgebra i la geometria bàsiques, de manera que l'hauria de poder entendre qualsevol persona que hagi acabat l'Educació Secundària Obligatòria. He decidit utilitzar un programa de geometria interactiva, el GeoGebra, per tal que els lectors poguessin provar les propietats amb les seves pròpies mans i així entendre millor el contingut. Per poder aplicar aquesta eina ha estat necessari utilitzar el suport web, solució que donava també més difusió al treball. Per tant, per fer una lectura òptima del treball i poder comprovar les propietats és imprescindible llegir-lo en línia a través del web 
http://www.xtec.cat/centres/a8047421/triangle/, i no en suport de paper.

En publicar-lo, ho he fet sota una llicència que permet la còpia i distribució lliure del material amb reconeixement d'autoria, per tal de no posar impediments a la distribució de coneixements. Per a les fórmules matemàtiques he utilitzat l'editor LaTeX; i el KompoZer, de codi lliure, com a editor html.

Finalment, i per fer-ne més difusió, he començat un projecte per crear una sèrie d'articles relacionats amb el triangle a la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure més consultada d'Internet. Podeu consultar la llista d'articles que he creat a la pàgina del projecte: http://ca.wikipedia.org/wiki/Usuari:Ssola/Triangle.

En resum, espero que molta gent pugui aprofitar l'esforç dedicat en aquesta recerca.