Pla estratègic del Glòries

"Pensar per un mateix, millorar i ser feliç"


INTRODUCCIÓ

Ens ha estat concedit un pla estratègic per als propers quatre anys. Els plans estratègics són plans d'actuació concrets, convocats i autoritzats pel Departament d'Ensenyament, amb l'objectiu de millorar la qualitat pedagògica i funcional d'una escola. La nostra escola n'ha presentat un i el Departament l'ha autoritzat, després d'analitzar-lo i revisar-lo..

Què significa aixó? Significa sentar les bases per a la nostra escola, un centre que està creixent i que s'està formant poc a poc. És important haver aconseguit aquest pla perquè ens afavoreix en aspectes relacionats amb recursos humans i materials, que us anirem explicant a mesura que aquests es vagin produint. Però és important, sobre tot, perquè marca el que serà el nostre cavall de batalla per al Glòries: aconseguir un alumnat que esdevingui un adult capaç d'enfrontar-se a la realitat de demà amb criteris propis, amb sentit de la responsabilitat i entenent que, com a ésser social, ha de saber relacionar-se amb els altres amb respecte i educació. Un ésser capaç de "pensar per ell mateix, per millorar i arribar a ser feliç".

Com deia el pedagog francès Claparède: "Un nen no ho és perquè sigui petit, ho és per arribar a ésser adult".

OBJECTIUS

1. Potenciar les capacitats mentals bàsiques dels nens a partir de:

· Estratègies de desenvolupament específic de les capacitats mentals bàsiques (BITS, PAI i PEI)
· Les TIC com a eines d'ensenyament-aprenentatge.

2. Impulsar el treball de les habilitats de pensament a partir de:

· El projecte de filosofia 3-12 (IREF)
· L'organització dels aprenentatges per RACONS i per PROJECTES.

3. Iniciar, desenvolupar i consolidar una línia pedagògica bàsica de treball en un centre de nova creació.

4. Incloure l'entorn familiar i social en el desenvolupament d'aquest treball.


DESENVOLUPAMENT DELS OBJECTIUS


1. POTENCIAR LES CAPACITATS BÀSIQUES DE L'ALUMNAT.
Tot i que a l'escola, en general, es treballen les capacitats mentals (memòria, atenció, percepció…), a la nostra escola ens proposem fer-ho de manera sistemàtica i organitzada a partir d'estratègies específiques que ajuden a desenvolupar aquestes capacitats. Es tractarà de seguir les pautes de mètodes ja contrastats i que tenen un cert reconeixement en l'àmbit educatiu. Així, utilitzarem una adaptació a la nostra realitat de la tècnica dels BITS (unitats d'informació mostrades a gran velocitat, que estimulen diferents activitats cerebrals i que ajuden a desenvolupar capacitats bàsiques que revertiran, posteriorment, a les altres àrees del curriculum). Així, mateix, a mida que vagi avançant l'escolaritat dels nostres alumnes inclourem altres tècniques específiques com són el Projecte d'Activació de la Intel.ligència o el Programa d'Enriquiment Intel·lectual de Feuerstein.
I les noves tecnologies? Totes i tots els que ens dediquem a aquest món de la docència, estem sempre a l'expectativa d'ampliar els nostres coneixements per tal d'educar el nostre alumnat d'una manera lligada a la realitat que l'envolta. Per tant, és obvi que si ens posem com a fita el connectar l'escola amb la realitat, no podem deixar de banda les noves tecnologies. El món de les noves tecnologies no és el món del futur, sinó el món del present. Per tant, hem de combinar la metodologia de treball a l'aula amb aquesta eina, incorporant-la a les activitats quotidianes a l'aula. I fer-ho amb la finalitat que el nen pugui conèixer, utilitzar i ser conscient de les possibilitats de les noves eines audiovisuals i informàtiques i sobre tot que aprengui a utilitzar-les de manera crítica, reflexiva i responsable. Davant el món tecnificat i canviant que ens toca viure, en el qual les noves tecnologies ens impregnen cada dia més, cal treballar, aprendre a utilitzar aquestes eines, no solament com a un mitjà per adquirir coneixements , o com a font d'informació sinó que les noves eines ajudin als nens a potenciar les seves capacitats (memòria, atenció, percepció…) i a desenvolupar les habilitats de pensament (anàlisi, relació, contextualització, comunicació…)

En resum, NNTT al servei de les habilitats mentals o a l'inrevés. Llegim-ho com vulguem, però el producte final voldrà ser una barreja d'ambdós per tal de motivar, atreure i ajudar els dos eixos bàsics de tota educació: docent i discent.

2. IMPULSAR EL TREBALL DE LES HABILITATS DE PENSAMENT
Per assolir aquest objectiu aplicarem de manera específica el projecte educatiu internacional Philosophy of children de M.Lipman traduit i adaptat per l'IREF (Institut per a la Recerca de l'Ensenyament de la Filosofia de Barcelona).Aquest treball ajudarà a desenvolupar les capacitats pròpies de cada nen i potenciarà de manera específica les habilitats de recerca, conceptualització i anàlisi, de raonament i de comunicació, traducció i formulació, tot dedicant un temps específic dins l'horari d'escola. Tant pel seu mètode com pel contingut, porta els estudiants a reflexionar sobre temes presents en totes les altres disciplines: veritat, subjecte, identitat, temps, llibertat, relació,…Així, treballant aspectes de filosofia estem reforçant les bases de les altres disciplines, de tot el saber que s'imparteix des de parvulari fins la universitat.

Es fonamenta en l'estreta relació entre pensament i llenguatge i potencia les quatre grans estratègies: escoltar, parlar, llegir i escriure. Procura integrar en aquestes estratègies bàsiques aspectes de raonament i judici.
Es tracta d'aplicar les destreses de pensament a les estratègies bàsiques per reforçar la capacitat de comprensió i, per tant, també les matèries d'ensenyament habitual. Com diu Lipman "Un infant que ha millorat la capacitat de pensar no sols és un infant que s'ha fet gran, sinó que és un infant que ha augmentat la seva capacitat de créixer."
D'altra banda, com a eina d'organització dels aprenentatges durant els temps i espais escolars, i per afavorir el desenvolupament de les habilitats mentals abans mencionades, aplicarem dues estratègies metodològiques que esdevindran línies de treball bàsica a l'educació infantil perquè el nen pugui desenvolupar les capacitats de comprensió, raonament, anàlisi, comunicació i així potenciar les quatre grans estratègies esmentades d'aprenentatge escolar: escoltar, parlar, llegir i escriure, que són les que serviran per desenvolupar les matèries escolars (musical, matemàtiques, artística, …..): el treball per racons i treball per projectes.

Treball per racons: Realització de racons de joc i treball simultàniament amb tots els nens. Els racons de treball desenvolupen activitats de tots els aspectes del currículum: llengua, matemàtiques, experimentació, música, plàstica…. Les activitats dels racons poden ser proposades pel docent o poden sorgir d'una proposta conjunta nens-mestra (el disseny, el material necessari, la ubicació….) segons els interessos i necessitats de la classe.
Treball per racons: diàriament dedicant una sessió d'una hora aproximadament.

Treball per projectes: Es desenvolupa un tema d'interes consensuat per tota la classe. Es pot desenvolupar un tema profund, ampli, i de llarga durada i/o petits temes d'investigació que responguin a interessos i necessitats més immediates. Els projectes estaran proposats pels nens i/ o mestra seguint un esquema de treball: què volem fer, (elecció del tema, formulació d'hipòtesis i recollida d'idees, elaboració de l'índex), què hem de fer (recerca i tractament de la informació,dossier d'activitats). Aquests treballs es realitzen amb la participació activa de tots: dels nens, famílies, mestres, altres alumnes d'altres classes.
Les activitats d'ensenyament-aprenentatge sorgiran de l'interès i curiositat dels nens, desenvoluparan tots els aspectes dels currículum i suposaran un moment per compartir, contrastar, investigar, experimentar i consolidar, raonar…

3. INICIAR, DESENVOLUPAR I CONSOLIDAR UNA LÍNEA PEDAGÒGICA DE TREBALL EN UN CENTRE DE NOVA CREACIÓ
Sense dubte, la nostra escola es troba en una situació privilegiada per assolir aquest tercer objectiu, sobretot si es fa sota les directrius d'un pla estratègic. Es tracta d'una escola de nova creació que ha començat a funcionar durant aquest curs 2.003-2.004. Això implica que tot just acabem d'iniciar el camí que marcarà la línia pedagògica del centre. Si hom aconsegueix que aquesta manera de fer tingui el suport d'un pla estratègic de centre, amb el suport de part de les necessitats materials i de professorat que això implica, s'assolirà un nivell educatiu de qualitat per a l'escola pública. Aquesta és una escola on tot està per fer. Iniciar una escola és una feina apassionant però molt difícil. Cal trobar espais conjunts de tot l'equip de mestres per tal de compartir, reflexionar i avaluar las tasca diària al centre i així anar establint criteris que ajudin a bastir el projecte educatiu del centre, caminant sempre en una mateixa direcciö. Poder comptar amb el suport d'un pla estratègic, tal com està concebut des del Departament d'Ensenyament, pot ser capital per ajudar a satisfer totes aquelles mancances que es troben a una escola sense un passat.

4. INCLOURE L'ENTORN FAMILIAR I SOCIAL DINS DE L'ESCOLA
Una escola és molt més que uns alumnes i uns mestres. Resulta indiscutible i obvi apuntar que el paper de les famílies i la seva integració a l'escola i al procés d'ensenyament-aprenentatge dels seus fills i filles resulta imprescindible per a l'èxit escolar d'un projecte educatiu. Per això, volem que aquest camí que iniciem durant aquest curs escolar sigui participat de prop per les famílies que han dipositat la confiança en una escola que no té una història i que només compta amb l'entusiasme i els projectes de futur del seu equip directiu i, per extensió, de tot el professorat del centre. En la mesura que es vagi realitzant una incorporació progressiva de la família al centre i es recolzi la tasca que s'hi fa, aconseguirem que aquest projecte sigui exitós i tingui perspectives de futur. Entenem que l'escola s'ha d'integrar, per una banda a l'entorn, i per l'altra, ha de deixar que penetri a dins per tal de contribuir a la formació dels nostres nens. El coneixement i utilització de centre cívic, llar d'avis, parcs….Un projecte educatiu que surt amb el suport d'un pla estratègic presenta avantatges que no volem ni podem perdre i que afavoririen aquest entroncament família-escola.