INTRODUCCIÓ
Ens ha estat concedit un pla estratègic per als propers quatre
anys. Els plans estratègics són plans d'actuació
concrets, convocats i autoritzats pel Departament d'Ensenyament, amb
l'objectiu de millorar la qualitat pedagògica i funcional d'una
escola. La nostra escola n'ha presentat un i el Departament l'ha autoritzat,
després d'analitzar-lo i revisar-lo..
Què significa aixó? Significa sentar les bases per
a la nostra escola, un centre que està creixent i que s'està
formant poc a poc. És important haver aconseguit aquest pla
perquè ens afavoreix en aspectes relacionats amb recursos humans
i materials, que us anirem explicant a mesura que aquests es vagin
produint. Però és important, sobre tot, perquè
marca el que serà el nostre cavall de batalla per al Glòries:
aconseguir un alumnat que esdevingui un adult capaç d'enfrontar-se
a la realitat de demà amb criteris propis, amb sentit de la
responsabilitat i entenent que, com a ésser social, ha de saber
relacionar-se amb els altres amb respecte i educació. Un ésser
capaç de "pensar per ell mateix, per millorar i arribar
a ser feliç".
Com deia el pedagog francès Claparède: "Un nen
no ho és perquè sigui petit, ho és per arribar
a ésser adult".
OBJECTIUS
1. Potenciar les capacitats
mentals bàsiques dels nens a partir de:
· Estratègies de desenvolupament específic de
les capacitats mentals bàsiques (BITS, PAI i PEI)
· Les TIC com a eines d'ensenyament-aprenentatge.
2. Impulsar el treball
de les habilitats de pensament a partir de:
· El projecte de filosofia 3-12 (IREF)
· L'organització dels aprenentatges per RACONS i per
PROJECTES.
3. Iniciar, desenvolupar
i consolidar una línia pedagògica bàsica de treball
en un centre de nova creació.
4. Incloure l'entorn familiar
i social en el desenvolupament d'aquest treball.
DESENVOLUPAMENT DELS OBJECTIUS
1. POTENCIAR
LES CAPACITATS BÀSIQUES DE L'ALUMNAT.
Tot i que a l'escola, en general, es treballen les capacitats mentals
(memòria, atenció, percepció
), a la nostra
escola ens proposem fer-ho de manera sistemàtica i organitzada
a partir d'estratègies específiques que ajuden a desenvolupar
aquestes capacitats. Es tractarà de seguir les pautes de mètodes
ja contrastats i que tenen un cert reconeixement en l'àmbit
educatiu. Així, utilitzarem una adaptació a la nostra
realitat de la tècnica dels BITS (unitats d'informació
mostrades a gran velocitat, que estimulen diferents activitats cerebrals
i que ajuden a desenvolupar capacitats bàsiques que revertiran,
posteriorment, a les altres àrees del curriculum). Així,
mateix, a mida que vagi avançant l'escolaritat dels nostres
alumnes inclourem altres tècniques específiques com
són el Projecte d'Activació de la Intel.ligència
o el Programa d'Enriquiment Intel·lectual de Feuerstein.
I les noves tecnologies? Totes i tots els que ens dediquem a aquest
món de la docència, estem sempre a l'expectativa d'ampliar
els nostres coneixements per tal d'educar el nostre alumnat d'una
manera lligada a la realitat que l'envolta. Per tant, és obvi
que si ens posem com a fita el connectar l'escola amb la realitat,
no podem deixar de banda les noves tecnologies. El món de les
noves tecnologies no és el món del futur, sinó
el món del present. Per tant, hem de combinar la metodologia
de treball a l'aula amb aquesta eina, incorporant-la a les activitats
quotidianes a l'aula. I fer-ho amb la finalitat que el nen pugui conèixer,
utilitzar i ser conscient de les possibilitats de les noves eines
audiovisuals i informàtiques i sobre tot que aprengui a utilitzar-les
de manera crítica, reflexiva i responsable. Davant el món
tecnificat i canviant que ens toca viure, en el qual les noves tecnologies
ens impregnen cada dia més, cal treballar, aprendre a utilitzar
aquestes eines, no solament com a un mitjà per adquirir coneixements
, o com a font d'informació sinó que les noves eines
ajudin als nens a potenciar les seves capacitats (memòria,
atenció, percepció
) i a desenvolupar les habilitats
de pensament (anàlisi, relació, contextualització,
comunicació
)
En resum, NNTT al servei de les habilitats mentals o a l'inrevés.
Llegim-ho com vulguem, però el producte final voldrà
ser una barreja d'ambdós per tal de motivar, atreure i ajudar
els dos eixos bàsics de tota educació: docent i discent.

2. IMPULSAR EL TREBALL DE LES HABILITATS
DE PENSAMENT
Per assolir aquest objectiu aplicarem de manera específica
el projecte educatiu internacional Philosophy of children de M.Lipman
traduit i adaptat per l'IREF (Institut per a la Recerca de l'Ensenyament
de la Filosofia de Barcelona).Aquest treball ajudarà a desenvolupar
les capacitats pròpies de cada nen i potenciarà de manera
específica les habilitats de recerca, conceptualització
i anàlisi, de raonament i de comunicació, traducció
i formulació, tot dedicant un temps específic dins l'horari
d'escola. Tant pel seu mètode com pel contingut, porta els
estudiants a reflexionar sobre temes presents en totes les altres
disciplines: veritat, subjecte, identitat, temps, llibertat, relació,
Així,
treballant aspectes de filosofia estem reforçant les bases
de les altres disciplines, de tot el saber que s'imparteix des de
parvulari fins la universitat.
Es fonamenta en l'estreta relació entre pensament i llenguatge
i potencia les quatre grans estratègies: escoltar, parlar,
llegir i escriure. Procura integrar en aquestes estratègies
bàsiques aspectes de raonament i judici.
Es tracta d'aplicar les destreses de pensament a les estratègies
bàsiques per reforçar la capacitat de comprensió
i, per tant, també les matèries d'ensenyament habitual.
Com diu Lipman "Un infant que ha millorat la capacitat de pensar
no sols és un infant que s'ha fet gran, sinó que és
un infant que ha augmentat la seva capacitat de créixer."
D'altra banda, com a eina d'organització dels aprenentatges
durant els temps i espais escolars, i per afavorir el desenvolupament
de les habilitats mentals abans mencionades, aplicarem dues estratègies
metodològiques que esdevindran línies de treball bàsica
a l'educació infantil perquè el nen pugui desenvolupar
les capacitats de comprensió, raonament, anàlisi, comunicació
i així potenciar les quatre grans estratègies esmentades
d'aprenentatge escolar: escoltar, parlar, llegir i escriure, que són
les que serviran per desenvolupar les matèries escolars (musical,
matemàtiques, artística,
..): el treball per racons
i treball per projectes.
Treball per racons: Realització de racons de joc i treball
simultàniament amb tots els nens. Els racons de treball desenvolupen
activitats de tots els aspectes del currículum: llengua, matemàtiques,
experimentació, música, plàstica
. Les activitats
dels racons poden ser proposades pel docent o poden sorgir d'una proposta
conjunta nens-mestra (el disseny, el material necessari, la ubicació
.)
segons els interessos i necessitats de la classe.
Treball per racons: diàriament dedicant una sessió d'una
hora aproximadament.
Treball per projectes: Es desenvolupa un tema d'interes consensuat
per tota la classe. Es pot desenvolupar un tema profund, ampli, i
de llarga durada i/o petits temes d'investigació que responguin
a interessos i necessitats més immediates. Els projectes estaran
proposats pels nens i/ o mestra seguint un esquema de treball: què
volem fer, (elecció del tema, formulació d'hipòtesis
i recollida d'idees, elaboració de l'índex), què
hem de fer (recerca i tractament de la informació,dossier d'activitats).
Aquests treballs es realitzen amb la participació activa de
tots: dels nens, famílies, mestres, altres alumnes d'altres
classes.
Les activitats d'ensenyament-aprenentatge sorgiran de l'interès
i curiositat dels nens, desenvoluparan tots els aspectes dels currículum
i suposaran un moment per compartir, contrastar, investigar, experimentar
i consolidar, raonar

3. INICIAR, DESENVOLUPAR
I CONSOLIDAR UNA LÍNEA PEDAGÒGICA DE TREBALL EN UN CENTRE
DE NOVA CREACIÓ
Sense dubte, la nostra escola es troba en una situació privilegiada
per assolir aquest tercer objectiu, sobretot si es fa sota les directrius
d'un pla estratègic. Es tracta d'una escola de nova creació
que ha començat a funcionar durant aquest curs 2.003-2.004.
Això implica que tot just acabem d'iniciar el camí que
marcarà la línia pedagògica del centre. Si hom
aconsegueix que aquesta manera de fer tingui el suport d'un pla estratègic
de centre, amb el suport de part de les necessitats materials i de
professorat que això implica, s'assolirà un nivell educatiu
de qualitat per a l'escola pública. Aquesta és una escola
on tot està per fer. Iniciar una escola és una feina
apassionant però molt difícil. Cal trobar espais conjunts
de tot l'equip de mestres per tal de compartir, reflexionar i avaluar
las tasca diària al centre i així anar establint criteris
que ajudin a bastir el projecte educatiu del centre, caminant sempre
en una mateixa direcciö. Poder comptar amb el suport d'un pla
estratègic, tal com està concebut des del Departament
d'Ensenyament, pot ser capital per ajudar a satisfer totes aquelles
mancances que es troben a una escola sense un passat.

4. INCLOURE L'ENTORN FAMILIAR I SOCIAL
DINS DE L'ESCOLA
Una escola és molt més que uns alumnes i uns mestres.
Resulta indiscutible i obvi apuntar que el paper de les famílies
i la seva integració a l'escola i al procés d'ensenyament-aprenentatge
dels seus fills i filles resulta imprescindible per a l'èxit
escolar d'un projecte educatiu. Per això, volem que aquest
camí que iniciem durant aquest curs escolar sigui participat
de prop per les famílies que han dipositat la confiança
en una escola que no té una història i que només
compta amb l'entusiasme i els projectes de futur del seu equip directiu
i, per extensió, de tot el professorat del centre. En la mesura
que es vagi realitzant una incorporació progressiva de la família
al centre i es recolzi la tasca que s'hi fa, aconseguirem que aquest
projecte sigui exitós i tingui perspectives de futur. Entenem
que l'escola s'ha d'integrar, per una banda a l'entorn, i per l'altra,
ha de deixar que penetri a dins per tal de contribuir a la formació
dels nostres nens. El coneixement i utilització de centre cívic,
llar d'avis, parcs
.Un projecte educatiu que surt amb el suport
d'un pla estratègic presenta avantatges que no volem ni podem
perdre i que afavoririen aquest entroncament família-escola.
