CRÈDITS COMUNS DE 1r i 2n d'ESO

L'ENTORN TECNOLÒGIC

1r ESO

PRESENTACIÓ

Aquest crèdit és una introducció a la tecnologia centrada en tres camps de l'àrea considerats fonamentals i que s'amplien d'una manera vertical al llarg de tot el cicle: el dibuix tècnic, el disseny i el coneixement dels materials i dels elements per treballar-los, és a dir, les eines.

OBJECTIUS DIDÀCTICS

- Utilitzar els estris bàsics de dibuix: llapis, regle, escaire, cartabó, transportador i compàs
- Representar a escala, segons les normes, les tres vistes d'un objecte senzill.
- Identificar els aspectes que intervenen a l'hora de dissenyar objectes.
- Seleccionar i utilitzar els estris de mesura per mesurar longituds i angles amb diferents sensibilitats.
- Diferenciar els materials: fusta, plàstic, metall, etc.
- Classificar les eines més habituals segons el tipus d'oració que realitzen.
- Descriure les parts, característiques i normes de seguretat més importants de les eines més habituals.
- Utilitzar les eines de marqueteria.
- Procurar mantenir l'ordre i la netedat de l'aula de tecnologia com a norma bàsica del seu bon funcionament.
- Valorar la importància d'utilitzar les eines i els estris correctament.

TREBALLAR AMB MATERIALS

1r ESO

PRESENTACIÓ

Aquest crèdit pretén facilitar la realització de pràctiques en els crèdits successius mitjançant l'estudi de les propietats dels materials i de les eines i instruments necessaris per treballar-los.


OBJECTIUS DIDÀCTICS

- Definir i classificar les propietats més importants dels materials.
- Descriure les característiques més importants dels materials per poder fer-ne un bon ús.
- Utilitzar de manera correcta les eines i màquines més adequades per a la conformació dels diferents materials.
- Descriure els diferents elements d'unió entre peces o objectes.
- Descriure les característiques més importants dels diferents tipus d'unions emprats en el treball amb materials.
- Construir un objecte senzill utilitzant deixalles.
- Conèixer les tècniques per al correcte acabat dels objectes.
- Complir les normes de seguretat en la utilització de materials, eines i màquines.
- Valorar la necessitat de la utilització de materials reciclats.

LA TECNOLOGIA A TRAVÉS DEL TEMPS

2n ESO

PRESENTACIÓ

Tenint com a centre d'interès el triangle ciència-tecnologia-societat, aquest crèdit introdueix els alumnes en diferents camps tecnològics, alhora que els crea la necessitat d'aprofundir-hi en crèdits successius.

OBJECTIUS DIDÀCTICS DE L'ASSIGNATURA

- Prendre consciència de l'evolució tecnològica com a resposta a necessitats humanes.
- Descriure l'evolució d'un objecte al llarg de la història, des del punt de vista dels materials que el componen i del seu funcionament.
- Descriure un objecte a partir del material, dels elements que el constitueixen i de la funció que fa.
- Relacionar l'evolució dels diferents mitjans de transport amb els canvis socials que els han generat.
- Identificar els factors i elements que caracteritzen l'eficàcia de les màquines i els sistemes tecnològics d'ara comparats amb els anteriors, i relacionar-ho amb la font d'energia.
- Classificar les principals fonts energètiques.
- Identificar les transformacions energètiques més comunes i les màquines que les fan possibles.
- Reconèixer les possibilitats d'utilització dels ordinadors i dels seus perifèrics en l'àmbit de la tecnologia.
- Demostrar una actitud participativa amb els companys en els treballs en grup.

ELEMENTS DE LES MÀQUINES

2n ESO

PRESENTACIÓ

Aquest crèdit tracta sobre les parts fonamentals de les màquines, com l'estructura, els motors i les transmissions, i les aplicacions d'algunes d'aquestes màquines al nostre entorn (com per exemple a la llar, al camp i a la construcció).

OBJECTIUS DIDÀCTICS DE L'ASSIGNATURA

- Classificar les diferents màquines segons: el tipus de transformació energètica, el lloc d'aplicació i si hi ha o no moviment.
- Analitzar el funcionament dels motors elèctrics i tèrmics a partir de les parts que els componen.
- Descriure les diferents màquines simples i les seves aplicacions més comunes.
- Analitzar els diferents elements que transmeten i transformen el moviment en les màquines.
- Resoldre problemes pràctics relacionats amb els mecanismes senzills de transmissió i transformació del moviment.
- Analitzar el funcionament d'algunes màquines que, encara que tenen entitat pròpia, normalment formen part d'altres màquines.
- Distingir les diferents parts constitutives d'algunes màquines emprades a la llar, la construcció i l'agricultura, així com esbrinar-ne el funcionament.
- Considerar les màquines com a artefactes que utilitzen i transformen energia.
- Valorar l'ordre i la netedat de l'aula de tecnologia, així com el bon aprofitament dels materials reciclats.

CRÈDIT VARIABLE DE 1r i 2n d'ESO
INFORMÀTICA D'USUARI
Destinat principalment a l'alumnat que no hagi usat les eines informàtiques bàsiques amb anterioritat i per aquells que necessitin reforçar determinats aspectes d'utilització del sistema informàtic.
Amb aquest crèdit, l'alumne haurà de poder usar el sistema informàtic com una eina que li permeti millorar els processos de tractament de la informació. Com que aquests poden ser diversos, es tracta de fonamentar bé els conceptes i procediments fonamentals d'ús de l'ordinador, els perifèrics i els programes. Pel seu caràcter instrumental és important treballar els procediments per assegurar-ne la seva assimilació, ja que per a l'alumne, la informàtica pot resultar una eina molt valuosa per a la seva informació. L'alumne ha de trobar en la informàtica un recurs que li permeti treballar en grup, ja
que li és molt fàcil integrar les elaboracions individuals i difondre i compartir els resultats amb rapidesa.