CRÈDITS COMUNS DE 3r i 4t d'ESO

ESTRUCTURES I MECANISMES

3r ESO

PRESENTACIÓ

Aquest crèdit és una introducció a les estructures i als mecanismes amb l'estudi i anàlisi de les seves funcions.

OBJECTIUS DIDÀCTICS

- Prendre consciència de la tecnificació, la industrialització i la seva evolució com a resposta a les necessitats humanes, tot respectant societats de nivell tecnològic diferent.
- Relacionar les actuals necessitats humanes amb els canvis socials que les han generat i amb les solucions que hi aplica la tecnologia.
- Descriure l'evolució d'un objecte al llarg de la història, tant pel que fa als materials que el constitueixen com a la millora del seu funcionament.
- Identificar els factors que caracteritzen l'eficàcia de les màquines i els sistemes tecnològics d'ara comparats amb els anteriors i relacionar-ho amb la font d'energia utilitzada.
- Explicar i transmetre a altres persones les pròpies realitzacions en l'àmbit de la tecnologia, tant oralment com per escrit.
- Desenvolupar lògicament el procés de desmuntatge i muntatge d'un objecte senzill, analitzant-ne les diferents parts.
- Realitzar alguna operació de les que formen part d'un procés, comprovant-ne el resultat, repetint-la si escau, i situar-la en la seqüència d'operacions del procés.
- Descriure els mecanismes més importants de les màquines i identificar-hi la transmissió de moviment i d'energia.
- Construir objectes després d'haver-ne seleccionat i preparat els components.
- Representar, proporcionalment i a escala, l'alçat, la planta i el perfil d'un objecte senzill.
- Calcular les mides d'un objecte real senzill, tant a partir d'un dibuix a escala com amidant-lo
- Dibuixar les projeccions d'un objecte senzill en diferents plans.
- Identificar els símbols dels elements elèctrics i mecànics d'aparells, circuits, instal·lacions.
- Esquematitzar un circuit elèctric o mecànic senzill, fent ús de simbologies convencionals.
- Valorar la necessitat d'utilitzar la simbologia internacional i la normalització tecnològica.
- Tenir una actitud creativa en les tasques de disseny, valorant-ne la funcionalitat i l'ergonomia.
- Resoldre problemes numèrics sobre operacions, processos i mesures, de manera teòrica, o a partir de dades reals o simulades que corresponguin a un procés tecnològic.
- Donar importància a la planificació i l'ordenació del treball en equip, col·laborant-hi activament de forma individual i respectant l'aportació dels companys i les companyes.

DISSENY, MATERIALS I ENERGIA

3r ESO

PRESENTACIÓ

Aquest crèdit és una introducció al disseny aplicat a la tecnologia, als materials i a l'energia amb l'estudi de les seves aplicaccions.

OBJECTIUS DIDÀCTICS

- Prendre consciència de la tecnificació, la industrialització i la seva evolució com a resposta a les necessitats humanes, tot respectant societats de nivell tecnològic diferent.
- Relacionar les actuals necessitats humanes amb els canvis socials que les han generat i amb les solucions que hi aplica la tecnologia.
- Descriure l'evolució d'un objecte al llarg de la història, tant pel que fa als materials que el constitueixen com a la millora del seu funcionament.
- Identificar els factors que caracteritzen l'eficàcia de les màquines i els sistemes tecnològics d'ara comparats amb els anteriors i relacionar-ho amb la font d'energia utilitzada.
- Explicar i transmetre a altres persones les pròpies realitzacions en l'àmbit de la tecnologia, tant oralment com per escrit.
- Cercar informació en mitjans especialitzats, persones, entitats o empreses, i extrapolar-la a la realitat tecnològica.
- Habituar-se a observar, analitzar i utilitzar l'entorn tecnològic.
- Prendre consciència de la necessitat de reciclatge de materials.
- Adquirir una actitud crítica davant les solucions i ofertes aportades en l'àmbit tecnològic, especialment per les noves tecnologies.
- Descriure les propietats i aplicacions més importants d'alguns materials bàsics.
- Descriure un objecte a partir del material, dels elements que el constitueixen i de la funció que fa.
- Indicar les diferents magnituds, els símbols que els representen, les unitats corresponents i les instruments que les mesuren, i relacionar-los amb les operacions que constitueixen un progrés tecnològic.
- Tenir una actitud creativa en les tasques de disseny, valorant-ne la funcionalitat i l'ergonomia.
- Resoldre problemes numèrics sobre operacions, processos i mesures, de manera teòrica, o a partir de dades reals o simulades que corresponguin a un procés tecnològic.
- Valorar l'ordre, la polidesa, la rigorositat i la qualitat, tant del treball intel·lectual com del manipulatiu.
- Reconèixer la implicació de diferents àrees del coneixement en un determinat avenç tecnològic.

L'HABITATGE

3r ESO

PRESENTACIÓ

Aquest crèdit analitza tots els aspectes constructius de les cases on vivim. La seva representació i disseny, les instal·lacions, els materials per construir-les, són els principals aspectes que es tractaran en aquest crèdit.


OBJECTIUS DIDÀCTICS

- Identificar les diferents formes de representar els habitatges.
- Dibuixar en planta i a escala habitatges senzills.
- Descriure la influència dels trets característics de cadascun dels espais d'un habitatge amb la seva habitabilitat.
- Identificar les diferents parts i les principals magnituds i unitats d'una instal·lació elèctrica.
- Interpretar un rebut de la llum.
- Realitzar instal·lacions elèctriques senzilles a partir d'esquemes elèctrics.
- Descriure els trets característics a l'hora de calcular i muntar instal·lacions d'aigua potable.
- Diferenciar les parts de les instal·lacions de gas, ventilació, aire climatitzat, domòtica i de seguretat d'un habitatge.
- Analitzar els principals aspectes constructius de les cases on vivim, així com dels materials, eines i màquines per construir-les.
- Valorar l'ordre i la polidesa tant en el treball individual com en el treball en grup.

TECNOLOGIA DE CONTROL

4t ESO

PRESENTACIÓ

Aquest crèdit introdueix els alumnes en el camp de les tecnologies de control com l'electricitat, l'electrònica, la pneumàtica i hidràulica i els ordinadors.
Aquest crèdit comú de quart d'Eso és el que té més dificultats per als alumnes perquè s'utilitza molta simbologia i molts esquemes amb un grau d'abstracció molt elevat. És per això que, en la mesura del possible la part teòrica del crèdit s'acompanyarà del major nombre de pràctiques possible.

OBJECTIUS DIDÀCTICS DE L'ASSIGNATURA

- Diferenciar els sistemes de control segons siguin de llaç obert o tancat i identificar les parts de què consten.
- Analitzar els sistemes de circuits senzills utilitzats en el control elèctric o electrònic, així com comprovar-ne experimentalment el funcionament.
- Comprovar de manera experimental, utilitzant el polímetre, la relació entre les magnituds elèctriques fonamentals.
- Resoldre circuits de control mitjançant portes lògiques, tot seguint una metodologia adequada, i comprovar el funcionament d'alguns d'ells.
- Representar algoritmes bàsics utilitzant el control mitjançant ordinador.
- Conèixer i descriure les principals aplicacions del control pneumàtic i hidràulic.
- Identificar els principals elements d'un esquema pneumàtic i hidràulic senzill i descriure'n el funcionament.
- Descriure el funcionament dels principals mitjans de comunicació de la informació: telègraf, telèfon, ràdio, televisió, telefonia mòbil, així com les xarxes informàtiques.
- Prendre consciència de la utilització d'uns mateixos elements per a diferents treballs pràctics.

CRÈDITS VARIABLES DE 4t d'ESO
ELECTRÒNICA

Aquest crèdit pretén aprofundir en els continguts d'electricitat i d'electrònica treballats en els crèdits comuns.

Es treballaran continguts de tipus conceptual (resistència equivalent d'un circuit, components passius, components semiconductors, esquemes i símbols, circuits elementals d'aplicació) amb continguts de tipus procedimental (identificació de components, mesures d'un circuit elèctric, muntatge de circuits).

Els objectius del crèdit també pretenen que es pugui relacionar la tecnologia elèctrica i electrònica amb els canvis de vida que s'han produït.

AUTOMATISMES

El crèdit d'automatismes és una introducció al món de la tecnologia de control, dels seus dispositius i de l'automatització de processos. Té un caràcter globalitzador ja que l'automàtica fa ús de diferents tecnologies de base.

Es treballaran continguts de tipus conceptual (sistemes automàtics, automatismes elèctrics, pneumàtica, control amb ordinador) amb continguts de tipus procedimental (realització i verificació de taules de veritat lògiques, muntatge d'automatismes de llaç obert i de llaç tancat, programació en llenguatge "Logo", muntatge de circuits pneumàtics).

El crèdit és una aproximació a la complexitat d'un procés d'automatització partint de models senzills i alhora pretén analitzar l'evolució de les necessitats humanes i les solucions que la tecnologia aporta.

CIÈNCIES SOBRE RODES

Aquest és un crèdit interdisciplinari de Ciència-Tecnologia on el protagonista principal és l'automòbil i tot allò que l'envolta.

Malgrat la part negativa que comporta (accidents, contaminació), l'automòbil és un producte tecnològic que ha arribat a ser quasi imprescindible per a la nostra vida quotidiana. D'altra banda veurem que en l'automòbil s'apliquen quasi totes les branques de la física (mecànica, electricitat, òptica), moltes de la química (combustió, materials, corrosió), i fins i tot, de la biologia (factors que afecten al temps de reacció, efectes dels productes contaminants i del soroll que produeixen la salut, etc.).

L'HABITATGE

Aquest crèdit pretén que l'alumne s'adoni de la necessitat primària de l'habitatge i de les necessitats generades al seu voltant mitjançant l'estudi de la seva evolució al llarg de la història i dels materials de construcció.

A més haurà d'aplicar diversos coneixements i habilitats adquirits al llarg de l'ESO a l'àrea de tecnologia per portar a terme el projecte final: "construcció de la maqueta d'un habitatge". (Els plànols hauran estat dissenyats als crèdits de matemàtiques i d'educació visual i plàstica durant el segon crèdit).