Sra Teresa Delsomdelso@pie.xtec.es
Telèfon 93 489 30 00 ext 3649Aula de rehabilitació
Com a tots els Hospitals, hi ha una gran varietat d’alumnes, amb els que es poden fer dos grans apartats:
1er
2n
- Infants, gairebé sempre de secundària, que han vist interrompuda la seva escolaritat, a causa del seu ingrés hospitalari. Poden tenir diverses patologies relacionades amb la Traumatologia i, d’elles, algunes són cròniques, com els nens amb espina bífida que requereixen ingressos repetitius, o els de llarga estada com els amputats o els lesionats medul·lars.
de les seves facultats, tant motrius com cognitives.
- Joves, que a causa d’un traumatisme cranial greu, han patit una pèrdua
Aquests alumnes precisen una reeducació molt individualitzada que es fa primer, quan són ingressats i després, en règim d’ambulatori, a hores concertades, compaginant-les amb els altres tractaments del Servei.
Els nivells acadèmics d’aquests alumnes van des de l’escolaritat obligatòria fins a joves que cursen diferents estudis o que ja estan en el mon laboral.
Problemàtica que presenten:
En el primer grup, hi ha dos tipus diferents:
- Els infants que han vist interrompuda la seva escolaritat normal, a causa del seu ingrés. En aquest cas, a l’ Aula, es tracta de seguir amb els seus estudis (sempre després de valorar el temps previst d’ estada a l’Hospital)
En aquests casos, es requereix mantenir un contacte amb la seva escola de procedència. El contacte es fa: per telèfon, per correu electrònic o a través de les famílies.
- Els nens/es amb patologies cròniques, a causa del repetitius ingressos, porten, en general, una escolaritat molt deficient.
Per portar a terme aquesta tasca, es conte amb suficient material propi de qualsevol escola: llibres de text, material fungible, lúdic i tecnològic.
El 2n grup, que actualment és el més nombrós, està format per alumnes de edats molt variades, però amb predomini de joves.
La seva afectació pot anar-hi des d’una pèrdua més o menys greu de la seva capacitat motriu i mental, fins a només problemes de comportament o de falta de concentració. Amb freqüència , ja que es tracta de traumatismes greus, les seqüeles són tan importants que canvien tot el seu plantejament de vida.
Els tipus de trastorns que presenten poden ser a tots els nivells: motrius, cognitius, sensorials, de llenguatge i de la conducta.
La reeducació ha d’anar dirigida a:
.Motivar-lo per aconseguir que fixi l’atenció..Ensenyar-li a organitzar, interioritzar i mantenir la informació.
.Exercitar la memòria.
.Desenvolupar la capacitat de raonament.
.Reconèixer posicions i relacions espaials.
.Saber-se situar en el temps.
.Reforçar i millorar el procés d’integració visual.
.Treballar la coordinació de moviments necessaris per l’escriptura
.Millorar la comprensió lectora i l’expressió escrita
.Millorar el raonament matemàtic.
Els objectius de l’Aula son:Pels nens/es en edat escolar:
Pels pacients amb traumatisme cranial:
- Proporcionar-los un ambient conegut i agradable dins de l’Hospital.
- Mantenir els aprenentatges adquirits i assolir-ne de nous segons la programació de la seva escola.
alteració neurològica.
- Proporcionar-los un espai comú on puguin parlar del seu estat i fer activitats plegats, que els serveixen d’estímul per la seva recuperació.
- Recuperar les destreses i capacitats cognitives perdudes a causa de la seva
- Orientar-los cap els organismes e institucions adients
- Aconseguir la màxima integració familiar, escolar i social.