Hospital de Traumatologia  i rehabilitació

Sra Rosa Otín motin@pie.xtec.es
Telèfon 93 489 3449
UNITAT DE REHABILITACIÓ i PARÀLISI CEREBRAL

En aquesta Unitat s’atenen malalts (la gran majoria d’ells nens/es) amb diverses patologies mentals i/o físiques, sempre que siguin d’origen cerebral.
Es tracta de donar una atenció global atenent tots els aspectes del desenvolupament del pacient: motriu, funcional, cognitiu i social.

Després de la visita mèdica, si es necessari, s’elabora el programa de rehabilitació que es considera oportú per cada cas. Aquest programa el realitzen les fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals i la mestra.

Els nens/es no estan ingressats, excepte alguns casos en la primera etapa. Les sessions de Pedagogia es fan en hores convingudes i es compaginen amb els tractaments de Fisioteràpia i Teràpia Ocupacional.

Un dia a la setmana es fa una Sessió Clínica amb tot el personal que integra la Unitat: Metges, Fisioterapeutes, Terapeutes Ocupacionals, Assistent Social i Mestra, on es parla dels objectius i vicissituds dels tractaments sota les diferents perspectives.

També hi ha un contacte molt estret amb les Unitats de Psicologia i Foniatria.

La tasca educativa de la Mestra es pot resumir en 3 apartats:

- 1r- Amb els nens petits ( de 1 a 3 anys aproximadament ): Tractaments d’estimulació cognitiva, assessorament als pares, i quan es veu convenient, orientació i contacte amb les escoles bressol.

- 2n- Reeducació en nens/es en edat escolar que, a causa d’una lesió cerebral,(oncològica, vírica, traumatisme, etc.) han vist minvades les seves facultats mentals, motrius i/o sensorials.

- 3r- Valoracions del nivell d’adaptació escolar, pre-laboral o laboral dels  pacients que acudeixen a les visites periòdiques. En aquest grup no hi ha límit d’edat.

Així doncs, els objectius seran:

- Detectar i valorar les possibles deficiències de les àrees més relacionades amb la escolaritat: joc, llenguatge, relacions i aprenentatges.
- Donar suport i consells als pares.
- Facilitar una bona estructuració de la personalitat de l’infant, desenvolupant al màxim les seves capacitats.
- Orientar cap els recursos que ofereix la comunitat relacionats amb les necessitats educatives, laborals, de temps lliure, etc.

Les incidències de l´actuació diària s’anoten en un “ full de tractament” que queda, amb totes la resta de tractaments, dins  la història clínica.

A nivell de contactes externs, la relació es sobretot amb les educadores de les Escoles Bressol, amb els EAPS, Tutors i Educadors Especials de les Escoles.
Aquests contactes es fan, bé amb entrevistes personals, amb contacte telefònic, o bé a través d’informes.

Una part molt important de la tasca de la Mestra en aquesta Unitat va dirigida a l’orientació i assessorament a les famílies.

ALUMNES DE PRÀCTIQUES:

Tant a l’Aula, com a la Unitat de Rehabilitació Infantil, admetin alumnes de
Pràctiques, a causa del conveni firmat l’any 1989 amb la Universitat de Barcelona, Facultat de Pedagogia i la Universitat de Vic, Escola de formació del Professorat .