Sra Rosa OtínUNITAT DE REHABILITACIÓ i PARÀLISI CEREBRALmotin@pie.xtec.es
Telèfon 93 489 3449
En aquesta Unitat s’atenen
malalts (la gran majoria d’ells nens/es) amb diverses patologies mentals
i/o físiques, sempre que siguin d’origen cerebral.
Es tracta de donar una atenció
global atenent tots els aspectes del desenvolupament del pacient: motriu,
funcional, cognitiu i social.
Després de la visita mèdica, si es necessari, s’elabora el programa de rehabilitació que es considera oportú per cada cas. Aquest programa el realitzen les fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals i la mestra.
Els nens/es no estan ingressats, excepte alguns casos en la primera etapa. Les sessions de Pedagogia es fan en hores convingudes i es compaginen amb els tractaments de Fisioteràpia i Teràpia Ocupacional.
Un dia a la setmana es fa una Sessió Clínica amb tot el personal que integra la Unitat: Metges, Fisioterapeutes, Terapeutes Ocupacionals, Assistent Social i Mestra, on es parla dels objectius i vicissituds dels tractaments sota les diferents perspectives.
També hi ha un contacte molt estret amb les Unitats de Psicologia i Foniatria.
La tasca educativa de la Mestra es pot resumir en 3 apartats:
- 1r- Amb els nens petits ( de 1 a 3 anys aproximadament ): Tractaments d’estimulació cognitiva, assessorament als pares, i quan es veu convenient, orientació i contacte amb les escoles bressol.- 2n- Reeducació en nens/es en edat escolar que, a causa d’una lesió cerebral,(oncològica, vírica, traumatisme, etc.) han vist minvades les seves facultats mentals, motrius i/o sensorials.
- 3r- Valoracions del nivell d’adaptació escolar, pre-laboral o laboral dels pacients que acudeixen a les visites periòdiques. En aquest grup no hi ha límit d’edat.
Així doncs,
els objectius seran:
- Detectar i valorar les possibles deficiències de les àrees més relacionades amb la escolaritat: joc, llenguatge, relacions i aprenentatges.
- Donar suport i consells als pares.
- Facilitar una bona estructuració de la personalitat de l’infant, desenvolupant al màxim les seves capacitats.
- Orientar cap els recursos que ofereix la comunitat relacionats amb les necessitats educatives, laborals, de temps lliure, etc.
Les incidències
de l´actuació diària s’anoten en un “ full de tractament”
que queda, amb totes la resta de tractaments, dins la història
clínica.
A nivell de contactes externs,
la relació es sobretot amb les educadores de les Escoles Bressol,
amb els EAPS, Tutors i Educadors Especials de les Escoles.
Aquests contactes es fan,
bé amb entrevistes personals, amb contacte telefònic, o bé
a través d’informes.
Una part molt important de la tasca de la Mestra en aquesta Unitat va dirigida a l’orientació i assessorament a les famílies.
ALUMNES DE PRÀCTIQUES:
Tant a l’Aula, com a la Unitat
de Rehabilitació Infantil, admetin alumnes de
Pràctiques, a causa
del conveni firmat l’any 1989 amb la Universitat de Barcelona, Facultat
de Pedagogia i la Universitat de Vic, Escola de formació del Professorat
.