1- CONTEXTUALITZACIÓ DE L´EXPERIÈNCIA

Àmbit d'aplicació: Educació infantil

Temps: tot el curs

2- JUSTIFICACIÓ

Pensem que el/la mestre/a ha d’actuar com animador/a, engrescant i transmetent
entusiasme per l exploració i la investigació, fomentant la curiositat per descobrir coses
i ensenyant a gaudir de l’observació, manipulació i experimentació.

Val a dir que disposem d’un laboratori amb tot el material del 6-12

Hem treballat sobre:

 3- OBJECTIUS

• Afavorir l’observació i l’experimentació i reflexionar sobre els processos i
plantejament de problemes i prediccions de resultats

• Identificar característiques i propietats dels elements de què partim i establir
relacions entre ells .

• Aprendre a reflexionar, a trobar relacions, a construir associacions, a predir
resultats i a verificar-los i a verbalitzar tot el procés i .comunicar-lo als altres .

• Comprovar els diversos efectes que produeix una acció sobre els materials
presentats.

• Compartir els objectes i els materials per experimentar amb els companys i les companyes.

• Ajudar els companys i les companyes quan ho demanen.

• Tenir cura del material i deixar-ho tot en condicions per tornar-lo a utilitzar.

4- DESCRIPCIÓ DE LES EXPERIÈNCIES

 1ª sessió: 9 novembre2007

25 alumnes, 45 minuts Observació fulles seques i bolets amb lupa

Tots els nens i nenes de P-5 B varem anar a la classe d’aula natura per pimer cop, per tal de conèixer-la.

La mestra va explicar a grans trets tot el que hi havia, l’aquarium, les safates, el Microscòpi, els treballs dels companysd’altres cursos....

Varem treure les fulles seques, que havien recollit pel tema de la tardor i les tenien a l’aula ordinaria i les varen observar amb lupa.

Es van adonar que els nervis es veien molt bé, grossos i molt delimitats, i que les fulles s’havien tornat delicades perquèes podien trencar molt fàcilment..

Seguidament, varen posar un full blanc damunt la fulla i amb una cera dura i plana, la varen passar per sobre del foli i de la fulla seca i va quedar la marca de la fulla.

Aquesta experiencia els va agradar molt.

Alguns dèien “ sembla màgia”.

2ª sessió 16 novembre 2007 / 23 novembre 2007

13 alumnes, 45 minuts Bombolles de sabó

La mestra pregunta: Què passarà si posem aigua i sabó a dins el got?

-La Lidia diu: sortiran bombolles.

-La Laura diu, si bufem amb la canya sortiran bombolles.

La mestra pregunta , i que passa si hi posem sucre?

-Laura G: que a les bombolles hi sortiran trossets de sucre.

-Aniol : es possa tot ple de bombolles perquè cau el sabó i això fa bombolles.

-Jana si hi posem el sucre es tornarà com la sal.

Després d’experimentar arribem a la conclusió de què:

L’aigua i el sabó bufant amb una canya, surten moltes bombolles. I si afeguim el sucresurten més grosses i costa més de que explotin.

I deixem reposar un ratet les bombolles es van explotan. El líquid que ens ha caigut a la safata també fa bombolles.

   

3ª sessió 30 novembre / 14 desembre2007

13 alumnes45 minuts

Observació amb lupade diferents materials que varem recollir a la sortida de la Tardor a les Feixes del Vilar.

Material: molsa ,fulles seques de pollancre, fulles amb paràssits, castanyes amb cucs, aglans.

Els nens observen amb les lupes.

  

La mestra pregunta: La molsa què és?

-Anna: una cosa verda i negra

-Hugo: la negra és l’arrel

-Arnau: la verda és la fulla.

-Adrià: una fulla de pollancre tenia uns puntets vermells

La mestra pregunta: totes les fulles de pollancre tenen puntets vermells?

Tots diuen que no. Però no sabem què son, i expliquem que són uns paràssits que es mengen la clorofila de la fulla .

-Mel: com el polls?

La mestra pregunta què és el que més t’ha agradat?

-Jordi B. La fulla perquè tenia una bola

-Aina R. Les aglans perquè son petites

-David: les castanyes perquè tenen punxes.

-Claudia: la fulla de pollancre sense bola.

-Anna: la molsa perquè és dedos colors, verd i negre.

-Aniol: la molsa.

-Carla: les castanyes

-Jana: la molsa

-Aina O. La molsa

-Laia: la molsa

-Ivan: la molsa

4ª sessió 11 de gener / 18 de gener 2008

13 alumnes 45 minuts

Els alumnes estan distribuïs en tres equip.Dos de 4 nens i un de 5

Cada equip farà una experièciaamb un líquid diferent.

Abans d'entrar en acció, pensem, fem hipòtesi sobre què ens passarà, què en sabem d'aquesta qüestió.

La mestra pregunta:

Què és surar?

 

 

 

Bombolles de sabó
            per Maria Llobet