1- CONTEXTUALITZACIÓ DE L´EXPERIÈNCIA
Àmbit d'aplicació: Educació infantil
Temps: tot el curs
2- JUSTIFICACIÓ
Pensem que el/la mestre/a ha d’actuar com animador/a, engrescant i transmetent
entusiasme per l exploració i la investigació, fomentant la curiositat per descobrir coses
i ensenyant a gaudir de l’observació, manipulació i experimentació.
Val a dir que disposem d’un laboratori amb tot el material del 6-12
Hem treballat sobre:
3- OBJECTIUS
• Afavorir l’observació i l’experimentació i reflexionar sobre els processos i
plantejament de problemes i prediccions de resultats
• Identificar característiques i propietats dels elements de què partim i establir
relacions entre ells .
• Aprendre a reflexionar, a trobar relacions, a construir associacions, a predir
resultats i a verificar-los i a verbalitzar tot el procés i .comunicar-lo als altres .
• Comprovar els diversos efectes que produeix una acció sobre els materials
presentats.
• Compartir els objectes i els materials per experimentar amb els companys i les companyes.
• Ajudar els companys i les companyes quan ho demanen.
• Tenir cura del material i deixar-ho tot en condicions per tornar-lo a utilitzar.
4- DESCRIPCIÓ DE LES EXPERIÈNCIES
1ª sessió: 9 novembre2007
25 alumnes, 45 minuts Observació fulles seques i bolets amb lupa
Tots els nens i nenes de P-5 B varem anar a la classe d’aula natura per pimer cop, per tal de conèixer-la.
La mestra va explicar a grans trets tot el que hi havia, l’aquarium, les safates, el Microscòpi, els treballs dels companysd’altres cursos....
Varem treure les fulles seques, que havien recollit pel tema de la tardor i les tenien a l’aula ordinaria i les varen observar amb lupa.
Es van adonar que els nervis es veien molt bé, grossos i molt delimitats, i que les fulles s’havien tornat delicades perquèes podien trencar molt fàcilment..
Seguidament, varen posar un full blanc damunt la fulla i amb una cera dura i plana, la varen passar per sobre del foli i de la fulla seca i va quedar la marca de la fulla.
Aquesta experiencia els va agradar molt.
Alguns dèien “ sembla màgia”.
2ª sessió 16 novembre 2007 / 23 novembre 2007
13 alumnes, 45 minuts Bombolles de sabó
La mestra pregunta: Què passarà si posem aigua i sabó a dins el got?
-La Lidia diu: sortiran bombolles.
-La Laura diu, si bufem amb la canya sortiran bombolles.
La mestra pregunta , i que passa si hi posem sucre?
-Laura G: que a les bombolles hi sortiran trossets de sucre.
-Aniol : es possa tot ple de bombolles perquè cau el sabó i això fa bombolles.
-Jana si hi posem el sucre es tornarà com la sal.
Després d’experimentar arribem a la conclusió de què:
L’aigua i el sabó bufant amb una canya, surten moltes bombolles. I si afeguim el sucresurten més grosses i costa més de que explotin.
I deixem reposar un ratet les bombolles es van explotan. El líquid que ens ha caigut a la safata també fa bombolles.
3ª sessió 30 novembre / 14 desembre2007
13 alumnes45 minuts
Observació amb lupade diferents materials que varem recollir a la sortida de la Tardor a les Feixes del Vilar.
Material: molsa ,fulles seques de pollancre, fulles amb paràssits, castanyes amb cucs, aglans.
Els nens observen amb les lupes.
La mestra pregunta: La molsa què és?
-Anna: una cosa verda i negra
-Hugo: la negra és l’arrel
-Arnau: la verda és la fulla.
-Adrià: una fulla de pollancre tenia uns puntets vermells
La mestra pregunta: totes les fulles de pollancre tenen puntets vermells?
Tots diuen que no. Però no sabem què son, i expliquem que són uns paràssits que es mengen la clorofila de la fulla .
-Mel: com el polls?
La mestra pregunta què és el que més t’ha agradat?
-Jordi B. La fulla perquè tenia una bola
-Aina R. Les aglans perquè son petites
-David: les castanyes perquè tenen punxes.
-Claudia: la fulla de pollancre sense bola.
-Anna: la molsa perquè és dedos colors, verd i negre.
-Aniol: la molsa.
-Carla: les castanyes
-Jana: la molsa
-Aina O. La molsa
-Laia: la molsa
-Ivan: la molsa
4ª sessió 11 de gener / 18 de gener 2008
13 alumnes 45 minuts
Els alumnes estan distribuïs en tres equip.Dos de 4 nens i un de 5
Cada equip farà una experièciaamb un líquid diferent.
Abans d'entrar en acció, pensem, fem hipòtesi sobre què ens passarà, què en sabem d'aquesta qüestió.
La mestra pregunta:
Què és surar?
En un equip tenien un got amb aigua,
En el segon equip aigua més glicerina,
i el terceraigua més gelatina.
També tenia cada equip un vol amb. : una agulla d'estendre de fusta
una bala de ferro
un clip dels fulls
un tap petit de plàstic
una avellana
Els alumnes han anat tirant els elements a dins el got i han observat que surava i que s'enfonsava.
Aigua |
Aigua i glicerina |
Aigua i gelatina |
La bala i el clip s'han enfonsat, el tap i l'avellana suren i l'agulla d'estendre a l'aigua sura, a l'aiguaambglicerinaa mitges i a l'aigua ambla gelatina s'enfonsa..
La mestra pregunta:
-Perquè passa això amb l'agulla d'estendre?
-Pau M.: Perquè la gelatina es posa dins l'aigua perquè pesa més
- Aniol: Perquè la gelatina és més espesa que la glicerina i que l'aigua
5- VALORACIÓ
Tots els experiments treballats han agradat molt als alumnes.Han descobert que hi ha coses que ells també poden fer a la classe i a casa.
Aquestes experiències són molt motivadores per treballar continguts. De fet s’aconsegueix enriquir el coneixement sense adonar-se i
l’assoliment d’objectius i aprenentatges és molt satisfactòria.